Leren Vliegen

• Topicstarter Topicstarter Bogoboy
  • Startdatum Startdatum
B

Bogoboy

Guest
Vrienden, afgelopen jaar heel veel gelezen op de site. Keuzes gemaakt en een beetje leren vliegen.
Langzaam aan van beginner naar klein beetje ervaring en het vliegen met helicopters is steeds leuker geworden.

Het leek mij leuk om mijn ervaring te delen en ervaring van anderen hiermee op te doen dus hier mijn verhaal:

Gezien de financiën geen kapitalen geinvesteerd maar gewoon ontspanning, dat is wat ik zocht. Het vliegen met de heli's zowel binnen als buiten geeft een kick, het risico dat je wat raakt en vooral als je met je heli door een deuropening vliegt kan erg spannend zijn... (Neem de Big Lama...)

Maar ja, het Leren Vliegen, daar draait het uiteindelijk om. Waar te beginnen?
Eerst een keuze maken of eerst zomaar een heli kopen... In een opwelling op een markt een heli kopen of er een kado krijgen of, een keer een heli kopen omdat het altijd al leuk leek of eerst heel goed kijken, alles bestuderen en dan één kopen...
Vermoedelijk komt de laatste categorie het minst vaak voor;)

In ieder geval zijn we allemaal begonnen op onze eigen manier maar het forum heeft mij waarschijnlijk veel geld bespaard! :(

Toch ging het ook hier mis...
Radiografische modellen hebben mij altijd aangesproken. Vroeger auto's, later een modelboot (108 cm), daarna weer auto's, een Tank, een vliegtuig en toen werd het tijd voor een helicopter.

Vliegtuigen zijn hier niet ideaal, vlak bij geen mooie plek om te starten en in huis niet de ruimte om zoiets op te slaan en al helemaal niet de ruimte om er aan te werken. Dus nee, voor mij voorlopig geen vliegtuig. Maar de helicopter neemt veel minder ruimte in beslag dus dat leek toch wel wat.

Ik had een paar tientjes aan de kant liggen voor een heli en op een dag trok mijn vrouw de stoute schoenen aan en kocht via Marktplaats een 3 kanaals Robinson Coaxiale heli. Lief bedoeld en ik was haar ook erg dankbaar. En ik heb echt een hele lieve vrouw dus toen hij achteraf twee kanaals bleek te zijn was ik niet kwaad op haar! Laat ik dit voorop stellen...

Dus ik blij, mijn eerste heli. Totaal geen verstand er van en ook nog niets er over gelezen en dus Groener dan Groen! :mrgreen:

1. De Robinson, daarbij mijn eerste ervaring met RC heli's:

Lipo opgeladen, Batterijen in de Zender.
Heli op de grond gezet (Buiten....:rolleyes:), Zender aan, Heli aan. Hendel links omhoog van de Zender... De Robinson beweegt!!!!!!!! Hij gaat naar achter, ik wil hem naar voren hebben, maar het gaat niet... (Hij bleek 2 kanaals te zijn), :sniper:Weg eerste set Rotorbladen! Met Plakband de body hersteld, zover als mogelijk en behoorlijk pissig!

De Robinson was weer klaar, dus binnen proberen. Dat ging niet want hij was niet te sturen, dus weer naar buiten.
:snipersmile:2 minuten, toen was het gebeurd, de Robinson was totaal aan flarden... De reststukken heb ik aan mijn zoon gegeven en alleen de motoren, de accu en een paar losse onderdeeltjes bewaard.

:mad:Grrr..nooit meer! Rotzooi! Dat was op dat moment mijn gedachte:evil:

Toen een tijdje later, bij de Aldi. Een infrarood Airwolf, 3 kanaals voor 3 tientjes. Meegenomen om te proberen en toen begon de hobby! :D

De Kleine van LIEBRO

full

De 3 kanaals heli beviel prima en heeft heel veel meegemaakt en is nu helaas overleden. Misschien koop ik er wel weer eens één. Dit was de leuke kennismaking waar ik op gehoopt had. Gewoon lekker ontspannen vliegen maar ja, hoe zou een iets grotere heli reageren?

Het verschil tussen 3 en 4 kanaals is voor de beginner erg groot! Dus wilt u leren vliegen met een heli? Hou dan rekening met wat u wilt. Diepe concentratie of gewoon lekker simpel vliegen? De herkenning voor de beginner: heel simpel, bij een 4 kanaals heli kunnen bij de hendels aan beide kanten van de zender naar boven/beneden en naar links/rechts bewogen worden.

full

Dus naar Modelbouwforum.nl en lezen. Mensen met ervaring vragen over hoe en wat en kwam uiteindelijk tot de conclusie dat de Lama V3 wel wat voor mij was. Maar ja, misschien was dat 4 kanaals voor mij wel te lastig dus voordat ik veel geld ging uitgeven de simulator gekocht van E Sky.

full

Deze aangesloten en eerst de software van FMS geprobeerd, later nog een paar andere sims in gebruik genomen en daar was weer alles over te lezen op Modelbouwforum.nl

Het Leren Vliegen:

Het was erg lastig in het begin, maar toch ging het op een gegeven moment, oefening baart kunst. Uren en uren geoefend en uiteindelijk was er meer dan genoeg zelfvertrouwen. Dus de Lama V3 besteld, gelijk met een Barebone er bij en nog extra rotorbladen.
Eenmaal thuis vond ik het landingsgestel een beetje fragiel en ik had nog wat schuim liggen. Dus even snel een onderstel in elkaar gevlanst:

full

Het schuim werkte perfect en ondanks dat in het begin dagelijks de rotorbladen aan puin lagen bleef het onderstel heel. Ik vlieg nog steeds met het originele onderstel.

De manier van vliegen in het begin:

Genoeg ruimte (binnen) dat is belangrijk, dus tafel aan de kant, hond in mand en de Lama op de grond. Staart naar je toe gericht (die van de heli).
Staat de plafondventilator uit? Dan kun je beginnen: ;)

Niet te angstig zijn, dat is belangrijk. Start je de heli en blijf je te dicht bij de grond, dan is het veel moeilijker! Breng hem, als je al een beetje bekend bent met de Zender naar ongeveer 50cm hoogte en voila! Hij vliegt!!

Opstijgen en landen, probeer het eerst even een paar keer...is niet onbelangrijk!

Dan het vliegen zelf:
Eerst naar voren en naar achteren, hou die staart stabiel. Beweeg daarna heel voorzichtig de sticks.
Probeer langzaam het toestel te laten doen wat jij wilt! Zolang dat niet lukt, beweeg dan vooral niet te veel met de sticks...:p

Als het naar voren en naar achteren vliegen een beetje wil, vlieg dan rustig en laat de staart bewegen. Naar links, naar rechts maar laat hem steeds weer terug komen zodat je tegen de achterkant aankijkt van het toestel. Loop, als er de ruimte voor is, achter het toestel aan en oefen op die manier de eerste bochten. Kun je oefenen in een hal, zoals een sporthal of zo, dan is dit helemaal mooi.

Het leren vliegen in combinatie met de simulator is in mijn ervaring het beste gebleken.
De bovenstaande manier heeft voor mij gewerkt! De heli's doen wat ik wil al zijn het wel allemaal Coaxiale heli's!

full

Het leren vliegen met een coaxiale heli is goed te doen en is ontspannend.
Ik denk wel dat iedereen een beetje aanleg moet hebben anders kun je het wel vergeten...

Als volgende heli (Om de ervaring uit te breiden) denk ik aan de E-Sky Honeybee FP V2 2.4G.
Daarna waarschijnlijk de E-Sky Honeybee CP3 2.4G.
Natuurlijk komt er voor de lol nog wel eens wat anders tussendoor..(morgen verwacht ik een Chinook 3 kanaals die ik van iemand overneem)

E-Sky bevalt mij goed en onderdelen zijn makkelijk te krijgen en niet duur. Natuurlijk kun je voor een ander merk kiezen maar dat is net als met auto's. De één wil beslist VW en de ander Opel, het maakt niet uit als je maar tevreden bent, toch?

Maar nu de vraag aan jullie? Hoe zijn jullie begonnen en hoe hebben jullie leren vliegen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi daar, wat een goed verhaal, ikzelf heb de helicoptermani gekregen na een blaadje van de aldi, inderdaad de kleine airwolf, heel makkelijk te vliegen, heb er inmiddels 2 want als er 1 crasht dan heb ik reserve onderdelen, toen wou ik meer, en heb ik op voordeelscout.nl een Apache (Syma) en een Chinoock besteld, beide 3 kanaals, fantastische ervaring, die Chinoock vliegt nog mooier dan de Apache, ik had het gauw door dat vliegen (dacht ik), dus toen moest er een E-Sky Belt CP 6 kanaals komen, nou ik heb er nog geen meter mee gevlogen, wat is dat moeilijk!, Hij komt van de grond maar dat is ook alles, staart kapot (met belt), mijn mooie houten rotorbladen stuk, enz, balen, alles nieuw besteld en gerepareerd en maar ff aan de kant gezet, nu heb ik een E-sky Big-Lama 500 via V-NIX, een 4 kanaals beauty iets makkelijker maar toch pittig, met het opstijgen wil de heli naar achter, dus iets met de stick naar beneden zodat hij naar voren gaat, maar dan gaat hij weer te ver naar voren en wil voorover vallen, is dit normaal, de simulator werkt niet goed, als ik de linkerstick naar links beweeg gaat de heli op de pc omhoog, das nie goed, heb je misschien een tip voor me, ik wil zo graag vliegen, maar lukt nog niet echt, dus ik verkies de simulator als die goed zou werken, maar op internet is er weinig info over de simulator, de Big lama is niet echt moeilijk maar ik vind het raar dat hij achteruit wil bij het stijgen?, Dus dit is mijn ervaring, ik vind het echt een superhobby, en ga door natuurlijk, net zolang totdat ik zonder trainingslandingsgestel kan vliegen, groeten Paul

Hoi daar, wat een goed verhaal, ikzelf heb de helicoptermani gekregen na een blaadje van de aldi, inderdaad de kleine airwolf, heel makkelijk te vliegen, heb er inmiddels 2 want als er 1 crasht dan heb ik reserve onderdelen, toen wou ik meer, en heb ik op voordeelscout.nl een Apache (Syma) en een Chinoock besteld, beide 3 kanaals, fantastische ervaring, die Chinoock vliegt nog mooier dan de Apache, ik had het gauw door dat vliegen (dacht ik), dus toen moest er een E-Sky Belt CP 6 kanaals komen, nou ik heb er nog geen meter mee gevlogen, wat is dat moeilijk!, Hij komt van de grond maar dat is ook alles, staart kapot (met belt), mijn mooie houten rotorbladen stuk, enz, balen, alles nieuw besteld en gerepareerd en maar ff aan de kant gezet, nu heb ik een E-sky Big-Lama 500 via V-NIX, een 4 kanaals beauty iets makkelijker maar toch pittig, met het opstijgen wil de heli naar achter, dus iets met de stick naar beneden zodat hij naar voren gaat, maar dan gaat hij weer te ver naar voren en wil voorover vallen, is dit normaal, de simulator werkt niet goed, als ik de linkerstick naar links beweeg gaat de heli op de pc omhoog, das nie goed, heb je misschien een tip voor me, ik wil zo graag vliegen, maar lukt nog niet echt, dus ik verkies de simulator als die goed zou werken, maar op internet is er weinig info over de simulator, de Big lama is niet echt moeilijk maar ik vind het raar dat hij achteruit wil bij het stijgen?, Dus dit is mijn ervaring, ik vind het echt een superhobby, en ga door natuurlijk, net zolang totdat ik zonder trainingslandingsgestel kan vliegen, groeten Paul

Ik heb de Big Lama (Bij de zelfde winkel vandaan...) sinds zaterdag, maar nu mijn vraag: als je opstijgt, hoever stijg je dan op?
Bij het grond effect wil hij inderdaad een beetje naar achteren maar hij is zo gemakkelijk te vliegen... Je kunt op de zender hem lichtjes naar voren afstellen, misschien is dat de oplossing.
Zoals ik het doe:

Opstijgen met volle accu tot ongeveer een meter. Daarna stel ik op de zender de beweging van de staart in. Daarna de zijwaardse beweging en als laatste de beweging voorwaards. Ik doe dit wel in huis!
Als het dan goed is, kan ik hem in het midden van de kamer laten vliegen, en de zender rustig op tafel leggen...niet te lang want zodra de accu energie verliest, dan gaat hij direct zijn eigen weg...

Wat de sims betreft, daar gebruik ik nu alleen op dit moment nog FMS voor omdat ik de zender anders niet kan gebruiken. In Windows 7 lukt het alleen om de zender in FMS de selecteren, in de anderen lukt het mij nog niet... (In Xp en Vista ging het wel...)
Geeft niet, met FMS gaat het ook.

full

Leuk topic, ik zal mijn verhaal ook vertellen:

Op een verjaardag had iemand het over rc helicopters, ik wist natuurlijk dat ze bestonden maar nooit echt over nagedacht, maar ik werd gelijk enthousiast.
Volgende dan zat ik op dit forum en heb ik direct een big lama besteld, in china en uiteraard kwam hij bij de duane terecht dus 4 weken moeten wachten en een erg dure lama geworden :p.

Na 4 weken was ie binnen, lipo geladen en gaan met die banaan.
1 minuut later kon ik mijn rotorbladen gaan vervangen, dat lag niet aan mij, nee mijn huis was te klein om binnen te vliegen was mijn diagnose.
Broertje gebeld: Hij is er!!! ff eten en dan gaan we naar het industrieterrein vliegen!

Uurtje later aldaar aangekomen, om en om een lipo hadden we afgesproken.
Na mijn 1e lipo rotorbladen vervangen en hij schudde al behoorlijk, ook zat de staart wat los.
Broertje erg voorzichtig (logisch, niet zijn heli) dus na zijn lipo slechts 2 rotorbladen vervangen en ik mocht weer.
Bij lipo 3 had ik de heli werkelijk waar perfect onder controle (wie zegt dat heli vliegen moeilijk is?) ik had wel een luchtruim van 20x20 meter nodig maar ik hield hem zowaar een minuutje in de lucht. Ik vloog op een meter of 5 hoog en roep: nu ga ik landen! Dit schreeuwde ik iets te hard want er kwam me toch een windvlaag en ik was inderdaad geland, maar niet op zijn pootjes. Staart er finaal af, rotorbladen stuk en landingsgestel kapot (hier was ik toch echt niet op terecht gekomen, zal wel fabricagefout zijn geweest.
Een zo goed mogelijk stel wieken bij elkaar gezocht en weer de lucht in ermee, hij vloog zowaar ook nog zonder staart. Niet voor lang want even later renden we beide een meter of 30 richting een hek waar de heli in hing.
Daarna schudde hij echt als een gek en kwam maar max een meter hoog dus hebben we de boel ingepakt.

Thuis de boel losgehaald en de schade was:
-Rotorbladen kapot
- inner en outer shaft krom
- stabilizer krom
- canopy doormidden
- landingsgestel stuk

Nieuwe delen besteld bij een nederlandse webwinkel zodat ik niet wekenlang aan de grond zou staan.

Eenmaal binnengekomen mijn inmiddels ook enthousiaste zwager opgebeld en we zouden achter het huis boven gras gaan vliegen, dat beperkt de schade was de achterliggende gedachte.
Samen in een half uurtje 20 rotorbladen erdoor gejaagt en toen stond de lama weer aan de grond.

Nieuwe bladen besteld en vanaf toen toch maar voorzichtig aan het oefenen in huis en inmiddels heb ik de lama prima onder controle.

Dit is dus mijn verhaal, al met al dolgelukkig met mijn big lama, perfecte beginnershelicopter, crashen kost echt niks en hij is superstabiel als er geen wind staat.

Dat je lama heen wil waar jij hem niet wil hebben is volkomen normaal in het begin, ook lijkt het ding wel magnetisch naar kasten en stoelpoten etc. :p

Als je je zender op je pc hebt aangesloten, kan je in het joystickmenu van windows zelf een calibratie uitvoeren, dit zou ik als eerste doen zodat het bereik van de knoppen bekend is bij je pc.
Vervolgens kun je in fms zelf geloof ik zo'n zelfde calibratie uitvoeren, dit heb ik ook maar gedaan, gewoon voor de zekerheid.
Als laatste kun je de betekenis van elke knop/kanaal instellen in fmz, hij denkt nu dat opzij met links gasgeven is, je moet heb even instellen zodat de juiste beweging het juiste effect geeft.

Ik heb fms niet meer op de pc dus kan het niet gedetaileerder uitleggen maar als je hier even zoekt op fms heb je zo een uitleg te pakken, zo is het mij ook gelukt.

Succes!

Vandaag voor het eerst met de Chinook 3 CH gevlogen.
Erg leuk maar anders dan de andere heli's. Het 4e kanaal mis ik niet maar het hele vliegen is gewoon anders.
Wat meer ruimte is ook geen luxe...

Het toestel is groter dan ik had verwacht en ik zit er aan te denken om hem weer te verkopen. Nu gezien hoe het is om met een Chinook te vliegen en mijn voorkeur gaat toch uit naar de andere heli's.
Heb je een beetje ruimte dan is het toch een leuk ding en niet te moeilijk te vliegen. :D

Dit is dus mijn verhaal, al met al dolgelukkig met mijn big lama, perfecte beginnershelicopter, crashen kost echt niks en hij is superstabiel als er geen wind staat.

Je zegt crashen kost niks, maar zoals jij het hebt aangepakt lijkt het nog niet supergoedkoop! :thumbsup:

Ik zie het helemaal voor me...geweldig...laat anderen hier van leren...scheelt ook frustratie...
Mooi verhaal hoor!! :p

Heel leuk om te lezen.
Ikzelf ben in oktober begonnen met een 2 kanaals IR "wegwerpcopterje" omdat je voor slechts 20 euro nog wel een antwoord hebt op de vraag: "Wat moet je nou weer met een helicopter?"
Toen vooral het 2 kanaals me tegen ging staan heb ik hier veel gelezen. Omdat ik nou niet barst van het geduld, moest de volgende heli een coax zijn, zodat er direct een beetje mee gevlogen kon worden. Het werd een Hunter van Esky via marktplaats.
Inmiddels heb ik mijn Hunter nu 3 weken en heb ik 'm voorzien van xtreme blades, xtreme motoren en een verlengde as.
Vliegen doet ie nog niet echt zoals ik wil, maar vind het ontzettend spannend om te doen.
Kortom, qua vliegen zit ik nog in de "aanklooifase" , maar ik heb ook erg veel plezier in het sleutelen en afstellen ervan.

Hallo,

Mijn eerste post op dit forum. Aangenaam. Ik ben van de week gecharmeerd geraakt van een mico heli. De Freestyler. Zie foto's... Ik hoop dat het lukt ze te posten hier.

Normaal rij ik hier mee.

Ook heb ik de ERevo. Ik heb nooiiitt gevlogen en zie outdoor jongens heel gave dingen zien doen met een heli. Wow! Ik heb geen idee wat de termen betekenen zoals FP en Coaxiaal... :sleepy: Maar ga me er graag in verdiepen. Ik ben gewoon meer thuis in het rijden dan vliegen. Maar goed: ik de Freestyler uitgepakt en vliegen. Even 10 minuten de Lipo opladen en gaan. Wow! Knal, rotor stabilisatieas weg. Zoeken. Gevonden! Yes. Weer proberen: knal. Tegen stoel. Weer rotor uit elkaar. Toen in grotere ruimte geprobeerd. Yes! Ik vloog toen zo waar meer dan 30 seconden!! Leuk zeg! Natuurlijk is het makkelijk met de stabilisatieas maar goed: ik vlieg! Ik zou graag eens verder gaan maar ik ben gewaarschuwd: heli vliegen is nietttt makkelijk! Verder is mijn budget al aangetast door het rijden met de FG, ERevo, twee small trucks en de Subaru van Tamiya. Ik heb veel gelezen over de Eflite. Iemand ervaring mee? Ik hou het nu op de micro heli wat vliegen betreft. Ik ga er zeker dit jaar 1 bijkopen! Mei, vakantiegeld.... Yes! Tips zijn welkom maar dat plaats ik wellicht in een andere post. Groet!

Back