lesje model spuiten/airbrush

raymon

Forum veteraan
hier een klijn lesje spuiten/airbrush
mal wat ik wil spuiten
afb10082.jpg

afplaken van de vleugel
afb10075.jpg

de 1e laag in dit geval orange
afb10077.jpg

en nog 2 lagen
afb10076.jpg

dan de 2e kleur bij nodig
http://foto.modelbouwforum.nl/uploads/afb10080.jpg[/img]
nog wat orange
afb10079.jpg

en het laatste laagje rood
afb10078.jpg

en dan de mal er af halen en dan het eind resultaat
[img]http://foto.modelbouwforum.nl/uploads/afb10083.jpg

ik hoop dat julie er wat aan hebben

als je nu de volgende keer in plaats van papier, vloeubare masking of frisk papier gebruikt zijn je randen superstrak zonder overspray.

Gerard_nl zei:
als je nu de volgende keer in plaats van papier, vloeubare masking of frisk papier gebruikt zijn je randen superstrak zonder overspray.

Kan je misschien iets meer vertellen over dat spul??

Groeten Martijn

vloeibare masking is een soort latex achtig spul wat je erop kwast, dan teken je op dat spul je design uit, voorzichtig met een mesje snijden en dan pulk je het er zo af waar niet gespoten moet zijn.
frisk paper is een doorzichtige plakfolie waar je hetzelfde mee kan, dit kan je ook plotten in een pstickerplotter en de lijmlaag is "low tack" zodat je de mask weer simpel kan verwijderen, its je het geen dagen laar zitten, want dan ruk je de onderliggende laklaag WEL los (of niet rick ? :wink: )

En voordat je massief masking tape of folie gaat plakken eerst in een hoekje het effect van plakken en verwijderen uitproberen.
Zo weet ik uit ervaring van de Revell masking tape ontzettend vlekt op matte Tamiya verf (de X serie uit de potjes).

Jos

friks paper/masking papier hebben ze bij de betere grafische speciaalzaak waar ze ook airbrush benodigdheden verkopen.

of via de webshop van airbrush almere.

Spuitlijm misschien wat? Dan maak je van het papier een soort 'post-it' wat je er ook zo weer vanaf trekt zonder resten achter te laten.

DualdudE zei:
Spuitlijm misschien wat? Dan maak je van het papier een soort 'post-it' wat je er ook zo weer vanaf trekt zonder resten achter te laten.

dat lijkt me niets. het makkelijkste is gewoon masking film. datgeen waar gerard het over heeft.
te halen bij de betere stickerzaak. of zaken waar ze reclame materiaal maken enzo...

Zelf gebruik ik ook friskfilm. Als ik deze film van depron verwijder gaat de gladde toplaag van het depron toch mee. Erg vervelend. Spuit je later over dit gedeelte heen dan krijg je een lelijk oppervlakte.
Voor depron heb ik al heel wat tape soorten geprobeerd. Nog niet het ideale gevonden :cry:

de oplossing is simpel theo,

plak de film eerst een keer op je trui of spuikerbroek, trek het er dan af en gebruik het, dan plakt het minder hard, maar nog meer dan genoeg om te maskeren :wink:

@toneburst

Failure is always an option.... trust me!
afb9099.gif

Probeer het bescherm folie eens dat op plexiglas ed zit eens werkt perfect.
En bij de gamma verkopen ze lowtack tape werkt ook goed.

Ik heb een alternatieve manier gevonden. Ik heb van mijn werk een stapel oude folders meegenomen. Geplastificeerd karton, ongeveer 200 grams. Erg makkelijk te snijden met een X-acto mesje.

Ik snij de mal, leg het op het te spuiten oppervlak, en leg de mal helemaal vol met boutjes en moertjes om de mal goed tegen het werkstuk te drukken. Werkt erg makkelijk, goedkoop en snel.

DSCN1494.JPG

Mijn eenvoudige spuitcabine, met afzuiger. Ik heb nooit last van spuitdampen.

DSCN1497.JPG

DSCN1482.JPG

DSCN1486.JPG

DSCN1503.JPG

DSCN1504.JPG

Back