Lesro Airboat

Discussie in 'Speedboten' gestart door Tbird2, 2 apr 2020.

  1. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Een klein beetje aangestoken door de post van Marijn @MarijnDeMul
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/rc-airboat-build.270731/
    start ik ook maar een airboat topic.

    Ik heb (omdat ik die heeeeel vroeger graag wilde hebben..) een oude Lesro airboat gekocht, eigenlijk 2, met nog een losse romp erbij.
    1 is redelijk compleet met een oude tijds-correcte gloei motor er op.
    De ander was niet compleet maar heb ik nu omgebouwd naar electro.

    Nou heb ik deze week voor het eerst met de electro gevaren, ik dacht eerst proef varen voor ik hem echt opknap, en eerst electro voor ik de nitro naar buiten doe, maar dit vaar helemaal voor geen meter.
    Er is niet recht mee te varen.
    Zelfs bij heel rustig gas geven trekt hij bij weg varen heel erg naar rechts, is met veel roer uitslag net te compenseren, als er dan iets snelheid in komt kan ik minder gaan tegensturen, maar er komt altijd een moment dat hij vrij abrupt naar links schiet.
    Het moment dat hij naar links schiet lijkt toch elke keer op een andere snelheid te liggen, en lijkt dus niet direct afhankelijk van het moment dat hij in planee gaat.

    Ik weet dat er soms een water roer aan de lucht roeren word toegevoegd, en heb ook wel eens iets gelezen over een turn-fin.
    Maar eigenlijk wil ik beide niet, ik wil ook op onder gelopen gras of wellicht sneeuw (tzt) kunnen varen, zo is hij ook bedoeld, dus ik houd het liefst de bodem vrij.

    De motor staat 3 graden omhoog, zoals Lesro aangeeft en recht naar voren, hij staat wel een paar mm links van het midden (omdat er normaal een gloei motor op staat).
    De prop is een 9x4, zelfde als wat er nitro ongeveer op zou hebben gezeten.
    Toeren zo rond de 14.000 (hoewel ik vol-gas bij lange na niet haal nu), ook dat vergelijkbaar met het origineel.

    Zijn er mensen die dit wellicht van heel vroeger herkennen van deze boot?
    Ik heb weinig zin in een grote verbouwingen, maar wellicht zijn er simpele tips?

    Om een impressie te geven, onderstaand de boot, waren populair in de 80er jaren.
    Van wat ik me van toen kan herrineren gingen ze best vlot, en konden ze mooi "driften" over het water.
    Dat lukt met deze dus niet.....

    lesro.JPG
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2020
  2. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Is de bodem wel helemaal vlak, recht en onbeschadigd? Als je de voorkant vasthoudt en vol gas geeft, flext de motorsteun dan misschien?
     
  3. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    [​IMG] lesro tekening.jpg

    Deze boot heeft juist geen platte romp.
    Mbt de motor steun, ik denk niet dat die flext, is van 1 cm dik multiplex, stevig verlijmd ik kan de boot er prima aan tillen.
    Wat je zegt met gas geven blijft de steun ook prima staan.

    Ik lees op wat Duitse fora eigenlijk dezelfde problemen als die ik heb, helaas zonder oplossingen.
    De enige oplossing die genoemd werd was een grotere prop gebruiken (meer prop wind langs de roeren).
    Dus ik heb een 10x6 klaar liggen om te proberen, we gaan zien.
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2020
  4. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    wat voor zender gebruik je?
    reageert de motor wel goed op de zender?
    heb je al een test gedaan?

    camera naast de airboot. volledig insturen. 50 meter weg lopen en dan het stuur los laten.
    kijken op de film of je roeren wel goed in positie blijven staan

    wie weet stoort er iets op je zender of is je zender accu te ver leeg na het testen en bouwen.
    het is maar een idee
    beginnen bij het begin en je vroeg om simpele tips dus succes!!
     
  5. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Yep beginnen bij de basis.
    Ik ben zo-ie-zo niet op zoek naar een volledige verbouwing van de romp of zo, als ik hem zonder veel werk aan het varen krijg is het leuk, anders mag hij op de plank.

    Maar zender lijkt volgens mij prima, ik gebruik een pistool zender, Spektrum DX3S, als ontvanger een clone Black SR3100 (eigenlijk ook als test).
    Zender en ontvanger lijken het prima te doen, op tafel luistert alles correct, besturing correct en komt mooi terug neutraal.
    Afstand test gedaan, lijkt ook allemaal goed, reikwijdte is in ieder geval meer als de ogen toelaten....

    Omdat hij zo slecht/moeilijk vaart probeer ik niet te ver weg te gaan en heb idd special op de besturing gelet, maar hij lijkt 100% te doen wat ik vraag.
    Dus besturing heb ik eigenlijk geen twijfel over.
     
    poebe vindt dit leuk.
  6. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    De rompvorm kan ik dromen :), maar soms zit er een hapertje aan oid. Is de gewichtsverdeling met elektro gelijk aan die op nitro?
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2020
    Tbird2 vindt dit leuk.
  7. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    ik zou graag wel een filmpje van het varen willen zien
    ik zou graag willen zien hoeveel % van de romp het water raakt tegenover de waterlijn op de romp wanneer hij stil ligt op het water.
    gewichtsverdeling is heel erg belangrijk.
    vergelijk het maar een beetje met een jet boot. als een jet boot teveel "op de kont ligt" dus op de achterkant dan gaat hij te snel glijden in het bochtenwerk.
    het is belangrijk in jou geval dat de neus in het water duwt om grip te houden in de bochten denk ik
    heb je al proberen te varen met minder stuuruitslag?
    ik kan op mijn zender (dx2e) de Steering Rate Dial terug draaien. dan krijgt je stuur servo bij wijze van 40graden uitslag als je hem terug draaid 30graden uitslag (afhankelijk hoever je hem terug draait) dan reageert de auto in mijn geval (achterwiel aandrijving) minder snel en blijft hij makkelijker controle houden in bochten
     
  8. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    teveel power erop is natuurlijk ook een dingetje.. hou de elektronica van toen in uw achterhoofd


    deze vaart perfect en reageert goed met deze snelheid


    deze heeft teveel snelheid en teveel stuur uitslag en is de controle helemaal kwijt
    daarbij speelt gewichtsverdeling een grote rol omdat de romp met deze snelheid op het wateroppervlak ligt

    Filmpjes kijken testen proberen en vergelijken is de beste optie denk ik
     
    Tbird2 vindt dit leuk.
  9. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Bedankt voor de reacties, ik zal proberen te antwoorden en een update van vandaag geven.

    Ik heb de gewichtverdeling vandaag gecontroleerd met de nitro, en tot mijn verassing zijn ze vrijwel gelijk.
    Met de lipo achter-in is hij gelijk aan een volle tank, en met de lipo voor-in is hij gelijk met een lege tank.
    Is meer geluk als wijsheid.
    Het cg ligt tussen de gele plakkers.

    image.jpeg


    Ter vergelijk de nitro.
    image.jpeg

    Stil in het water ligt hij redelijk vlak, op snelheid klappert hij, maar daar ga ik pas mee aan het werk als ik hem volledig onder controle heb, ik had vandaag de lipo helemaal voor-in, ik denk dat hij wel iets naar achter kan.
    Ik dacht dat de boot juist veel zou glijden / driften, maar dat valt juist heel erg mee, hij heeft juist veel grip, hij gaat best scherp om de bocht.
    Minder uitslag of steering rate terug draaien wil niet, ik heb de volledige uitslag nodig om te kunnen compenseren bij snelheid maken.

    Die 2 filmpjes had ik ook gevonden op een ander forum, de mijne voer vrijwel gelijk aan het onderste filmpje, vrijwel niet te controleren.

    Mbt vermogen, de boot werd destijds voorzien van ~ 3 tot 6.5 cc, dus de motor die ik gebruik moet ongeveer gelijk zijn (Turnigy 3542/6 1000kV).

    Nou voer ik eerst met een 9x4 prop, ik heb er vandaag een 10x6 op gezet.
    Eigenlijk ging het redelijk beter vandaag, nog te weinig controle, maar wel beter, ik heb nu ook een paar keer vol gas kunnen varen, en juist dan lijkt hij het best te controleren.

    Ik denk dus (werd op het Duitse forum ook al gezegd) dat de roeren te ver uit elkaar staan,

    Mischien probeer ik nog een keer een 11" prop, maar die heb ik nu niet, ik vaar nu 4S maar met 11" zal ik wel naar 3S moeten.
    Ik denk dat ik de lege romp die ik nog heb maar ga opbouwen met een midden roer, kijken of dat beter werkt.
     
  10. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Toch blijf ik het vreemd vinden, in mijn herinnering gingen die dingen vroeger als een scheermes.
    Wellicht is mij herinnering leuker als de werkelijkheid :)
     
    poebe vindt dit leuk.
  11. Antonio69

    Antonio69

    Lid geworden:
    14 jan 2020
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Beemster
    Gevoelsmatig denk ik toch dat het er ook iets mee te maken heeft dat de prop niet helemaal in het midden staat , het ene roer krijgt toch meer te verwerken als het andere?

    En over het driften; dat zal met deze rompvorm denk ik moeilijk gaan . Ik heb dan weinig ervaring met rc boten . Maar ik heb diverse ‘echte’ motorboten gevaren . En deze romp lijkt best veel op de consoleboot die ik gehad heb. En die stuurde ook messcherp
    Om leuk te driften zul je denk ik naar een platbodem toe moeten
    Succes Teun
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet niet beter dan dat die motor wat naar beneden moest staan. Gewoon in de lijn van de "uitsparing" op het achterdek.
    Tenminste, zo heb ik destijds de mijne gebouwd, jaar of 15 geleden toen Conrad opeens een partij van die dingen had liggen. Had er een 5 cc motor op en het ding wilde gewoon vol gas rechtuit en stuurde (voor zover die dingen wilden sturen) best redelijk.
     
  13. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik heb vroeger ook met zo'n ding gevaren. We hadden er toen een .35 OS max op zitten wat best aardig ging. Volgens mij stond de motor gewoon op 0 graden uitgelijnd. Maar om fatsoenlijk rechtuit te kunnen varen hadden we aan beide kanten van de romp voorin een flinke strip Lood nodig!
     
  14. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Is wel waar, is minder als een centimeter, maar omdat de grotere prop ook invloed lijkt te hebben, denk ik dat ik toch ga proberen om de motor hart-lijn op romp hart-lijn te zetten.

    Kijk, perfect, daar hoopte ik op, berichten van mensen die toen met zo'n boot gevaren hebben.
    Beide bevestigen dat de boot het redelijk deed, dus moet er idd iets mis zijn met mijn boot.

    Ik ga in ieder geval de motor "center" zetten, en dan gewoon horizontaal.
    Toen ik deze boten kreeg zat er idd lood in de neus, bij de "glow" heb ik dat laten ziten, bij deze heb ik het er uit gehaald omdat ik de lipo voor-in kan leggen en de motor lichter is als een glow met tank.
    In cg lijk ik redelijk gelijk te blijven electro of glow, maar gewicht en cg tunnen wil ik pas gaan doen als ik hem redelijk aan het varen heb.
    Dus toch maar beginnen met de motor.
     
    Antonio69 vindt dit leuk.
  15. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    @brutus & @M.l.v.Doesburg weten julie nog wat voor prop je gebruikte?
    Een 5cc en een OS .35 dan moet dat toch ook een 9 of 10" geweest zijn lijkt mij.
     
  16. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik denk dat er een 10x5 propje op de motor heeft gezeten. Maar het is al zo lang geleden..... het was wel een leuk ding om mee rond te raggen. Wel kwamen er naar verloop van tijd scheurtjes in het ABS rond de support van de motor.
     
    Tbird2 vindt dit leuk.
  17. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.011
    Grappig ik heb er ook eentje gehad,moet toch wel zo'n 35jaar geleden geweest zijn
    Ik had er een os 20fp op staan met een 9x5 houten propje.
    Ik weet het nog goed,omdat ik dat ding helemaal zelf betaald had .
    Ik zou niet meer weten of die motor domp had of niet ,ik dacht wel dat de motor ietjes naar beneden gericht stond.
    Hij vaarde best goed en redelijk snel.
    Ook die van mij had de neiging om de neus in het water te steken ,en dan om te draaien.
    Daarna bouwden we zelf van piepschuim een airboat.
    Met afgeschuinde kanten rondom.
    En dat gleed inderdaad slippend de bocht door.
    Ik denk door de catamaran vorm de boot niet makkelijk stuurt en glijd.
    Wel leuk om weer terug te zien
    Ik dacht dat de boot van yucan was toen der tijd.
     
  18. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Haha, mooi he, echt zo een ding van "vroegah".
    Toch bevestigen alle gebruikers van "toen" dat het best goed te varen was, er moet dus iets mis zijn aan mijn boot.
    Ik ga beginnen de motor midden en recht te zetten, als het dan nog niet wil zal ik hem iets domp geven.

    Dit staat trouwens in de Lesro beschrijving:

    lesro.jpg

    Inderdaad dacht ik dat ook, maar als ik ga zoeken op Yucan airboat vind ik veel minder als Lesro airboat.
    Ik heb het idee dat destijds dit design door verschillende leveranciers op de markt is gebracht, Lesro, Yucan en Multiplex weet ik vrij zeker.
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  19. Antonio69

    Antonio69

    Lid geworden:
    14 jan 2020
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Beemster
    Misschien interessant om even bij de sectie Marineschepen hier op Mbf te kijken
    Daar bouwt Lex Verkuijl een griffon hovercraft
    Geen idee hoe ik dat linken moet
     
  20. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    verkeerde topic ... sorry
     

Deel Deze Pagina