Lessen van de F5J clinic – MAC en zwaartepunt berekenen

Maar als jij netjes knuppelt voor dezelfde schuine stand en...en...en....zal je niet met de wind meedraaiend een duw van die wind krijgen en er tegen in draaiend ineens hoogte pikken door de extra opgepikte snelheid.......dat is wel hoe ik Frans' opmerking opvatte.

Ik had zaterdag in ieder geval veel moeite om tussen alle turbulenties, windscheringen en knuppelstoring door in te schatten of ik nu wel of niet in de thermiek zat.

Dat klopt, ben ik helemaal met je eens Justus. Maar het is ontzettend lastig om met de wind mee niet te langzaam te gaan vliegen. En tegen de wind in niet te snel.

Rekenvoorbeeld:
Wind 2m/s = 7 km/u.
Je vliegtuig heeft een normale kruissnelheid van 30 km/u.
Dat betekent dat je tegen de wind in 30-7=23 km/u over de grond haalt.
Met de wind mee is dat 30+7=36 km/u over de grond.

Maar nu bij wat hardere wind, bijvoorbeeld iets minder dan 6m/s, dat is 20km/u.
Je vliegtuig heeft een normale kruissnelheid van 30km/u.
Dat betekent dat je tegen de wind in 30-20=10km/u over de grond haalt.
Met de wind mee is dat 30+20=50km/u over de grond.
Als je een rondje vliegt zal het dus lijken alsof je met de wind mee ineens enorm versnelt, je gaat immers ineens 5x zo hard (over de grond)! En als je tegen de wind in draait lijkt het als je snelheid er ineens helemaal uit gaat.

Oftewel hoe harder het waait, hoe groter dat verschil wordt. En daar raak je van in de war. Hoe beter het vliegtuig snelheidsstabiel is, hoe makkelijker het vliegt. Mits de piloot zich in kan houden en het vliegtuig gewoon laat lopen, zodat de luchtsnelheid steeds mooi op 30 km/u blijft.

Mijzelf realiserend dat er betere piloten zijn:

Er van uitgaande dat je de kist goed getrimd hebt, let ik tegenwoordig minder op het snelheidsverschil van de zwever (Want dat is toch lastig te zien, wind mee, tegen de wind in, wat Arjan al zij) maar ik focus me om de rompas gewoon horizontaal te houden, ongeacht de cirkelradius en bank. De rompas tenopzichtte van de horizon kun je wel best goed zien. Als je dichtbij vliegt, is dat weer minder nodig. Zit je erg hoog, dan is het zowieso niet interessant, reserve genoeg. Zit je recht boven je hoofd, is het hoe dan ook irritant voor je nek en moet je daar weg..

Ik heb ook grote moeite met de kist laten lopen met wind ja...er tegenin laten lopen lukt wel maar als ik hem dan snel weg zie drijven krijg ik, olledig volgens jouw beschrijving, de behoeft de bocht korter te trekken, de snelheid er uit en mijzelf in de problemen werken. Dit is een leer proces waar ik door uren te maken mee om moet leren gaan.

En die maak ik gewoon nog niet genoeg! Als ik lees dat anderen met hun kist al 300 starts hebben gemaakt en ik voorzichtig op 25 a 30 kom heb ik dus nog even te gaan haha!

Back