Lesvlucht met Raptor 50

• Topicstarter Topicstarter Hezz
  • Startdatum Startdatum
H

Hezz

Guest
Beste mensen van het modelbouwforum,

Ik heb zojuist mijn eerste heli-les gehad, jawel! Ik heb gevlogen met een T.Tiger Raptor 50. Een heli die ongeveer 2 keer zo groot is dan de Typhoon (mijn eigen heli).

Ik heb voor een les gekozen omdat ik op deze manier wat sneller de standaard figuren ( 8, vierkant, cirkels om je heen) leert vliegen, met de veiligheid van een leraar.

Ik begon met het besturen van de roll & pitch. Na 5 minuten vond m'n instructeur het veilig genoeg om ook de throttle aan mij over te geven. Toen dit goed ging, kreeg ik de volledige controle over de heli.

Ik heb vanaf dat moment 40 minuten lang (ongeveer 2 tankjes) gevlogen in figuren. Ik begon met een 8 in vierkantjes vliegen. Ik hoverde de heli voor me neus en begon de 8 te vliegen.

De instructeur vertelde me om de heli voor me te hoveren, en te gaan klimmen. Ik zat voor ik het wist op een meter of 20 hoogte, en moest de heli laten zakken tot ongeveer 30 centimeter van de grond af. Ik moet zeggen dat dit een eng gevoel was, om de heli zo hoog van de grond nog te besturen. Na een aantal keer dat gedaan te hebben voelde het een stuk veiliger en comfortabeler. Tijd voor het volgende onderdeel!

De instructeur nam de controle over en deed de "Voorbereiding op de 8" voor. Dit hield in: Vlieg van links naar rechts, met je staart in een hoek van 45 graden van je af. Dus, als je naar rechts vliegt je staart naar links, en andersom.

Ik vloog naar rechts toe met de staart 45 graden naar links, hield de heli vast, draaide de staart de andere kant op en liet de heli naar links vliegen.

Hierna zette ik de heli netjes naast de starter neer, en schudde ik de hand met de instructeur. Een natuurtalent noemde hij me.

Voor diegenen die nog twijfelen of ze wel of niet les moeten nemen, zeker doen! Het helpt enorm, en het geeft een boost in je zelfvertrouwen. Mijn les kostte 50 euro voor 2 tanks leegvliegen, en ik ben zeker van plan om meer lessen te nemen!

Tot zo ver mijn ervaringen,

Groetjes,

Hezz

Afb079.jpg

Een 'crappy' telefoonfotootje van de raptor waar ik mee vloog

P.S. Dit bericht is een onderdeel van een opdracht voor Taalportfolio voor school. Natuurlijk ook om mijn ervaringen te delen. ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de les genomen bij een werknemer van Quartel Pijnacker, genaamd Rob.

De les zelf vondt plaats in Delft, op een veld nabij het recreatiecentrum 'Onder Ons'.

Groetjes,

Hezz

@Mitchell:

Jup dat is hem inderdaad. Hele aardige man. :] Zeker een aanrader.

@Ron:

Hij is sowieso te vinden bij Quartel Pijnacker, en als iemand serieus geïnterreseerd is in les, ben ik bereid zijn Tel nr. te PM'en.

Laat het maar via PM weten.

Hezz

Zijn normale werkplek is bij Quartel in Pijnacker, daar werkt hij full-time. Zelf woont hij in Delft, en daar geeft hij dan ook vliegles.

Voor meer informatie over de vestiging in Pijnacker verwijs ik je graag naar Quartel Modelbouw B.V.. Hier is ook een routebeschrijving & telefoonnummer van de vestiging te vinden. Gewoon vragen naar Rob. :)

Ik was niet echt onder de indruk van heli's die ik heb gezien, die door hem gebouwd en afgesteld zijn. In dat opzicht geen aanrader.

Leg eens uit Laurens? Wat ik hem heb zien doen was namelijk wel erg goed.. 8-) Ik heb alleen nog maar goede ervaringen met hem.

Qua vliegen denk ik dat hij wel goed is, maar zoals de heli's mechanisch en in de zender afgesteld waren liet dat zeer te wensen over. Throttle en pitchcurves niet goed afgesteld, geen schroefje in het hoorntje van de aileronservo, draadjes niet helemaal veilig weggewerkt bij tandwielen.

Dan ben jij de 1e die zoiets heeft Lau , ik heb altijd met veel plezier met rob gevlogen .
Ik heb slechts 1 lesje gehad en kon daarna zelfstandig vliegen .
Maar ben heel vaak wezen kijken/vliegen en heb altijd wel goede hulp gehad van Rob .
Een aanrader voor iedereen die in de buurt van pijnacker delft eens wil proeven .
Het materiaal is gewoon goed genoeg om me te leren wat hij heeft .
Rob is geen 3d vlieger en kan dan ook geen heli 3d afstellen dat is wel zo .
Meestal belde die mij om m te helpen met dat soort dingen .
Het sleutelwerk is mij nog nooit fout overgekomen van hem .
Maar dat is mijn ervaring .
Hezz verstandig dat je dit gekozen hebt , gewoon nog een lesje nemen en dan s kijken voor een eigen grotere heli .
Succes met je lessen .

Owja Lau , ik kan me nog wel een aantal dingetjes herinneren die aan jouw heli totaal nergens op sloegen . die jij overigens zelf had gemaakt .
En ton die GEEN servoschroefje had in de hekservo enz enz , dus foutjes zijn menselijk hè .

Hey Eddie, thanks. :)

Ga zeker nog een les of 2 bij hem nemen zodra ik wat meer geld heb, en ik ga sparen voor m'n eigen raptor.. :) Zijn sinds kort in de aanbieding, 729 RTF..

Even kijken of ik een kit haal of een kant & klare.. 8-)

Grtz,

Hezz

Ik heb nog een hele mooie gepimpte 90er in de aanbieding voor je .
Laat t anders even weten wanneer je weer een lessie hebt , micchien kom ik even kijken of vliegen .
Doe dat wel even via een PB , niet zodat er dalijk 25 man is daar , dat vind rob niet leuk !!

Hey Hezz,

Een heli vlieger uit Zoetermeer en dan geen lid van de ZLC!! althans ik heb je nog nooit ontmoed:confused:

Gr,

Mario

Hey Holco,

Ik heb naar de vereniging gekeken, maar ben pas sinds 1 maand helivlieger, dus vandaar. ;)

Zin om een keer te vliegen? Ben wel erg benieuwd naar die TDR, wil hem wel eens in real life checken. :o

Grtz,

Hezz

Back