Soms wil je wel eens de grens opzoeken wat eigenlijk nog goed wil. Nou al het hout geselecteerd was iets te licht allemaal. Resultaat een slappe achterlijst en zwakke constructie. Tel daarbij op een ongeluk met een schuurklos en het is een recept voor een kleine ramp. Dan is dit het resultaat. Die vleugel mag t weekend de open haard in. Samen met de andere. En nu? Terug naar de tekentafel. Of nou ja niet zo letterlijk. Het design van de ribben is prima. Houtkeuze niet zo. Dus nu harder hout en fractie dikkere achterlijst moet een zwaardere vleugel opleveren maar wel sterker..
Kleine modellen, kleine gaatjes boren vaak in onderdelen. Nadeel van hele kleine boortjes is dat ze vaak zwabberen. Dus tijd voor een andere oplossing. Bij Ome Ali PCB boortjes gekocht.
. Balen Bernard, maar dit hoort bij het minimale zoeken. Zo weet je straks wel wat precies sterk genoeg is bij minimaal gewicht. In plaats van voor de zekerheid overconstrueren en het te sterk (= te zwaar) maken. Mooie setjes! Groeten, Ramses .
Soms lopen de zaken iets anders dan je wil maar langzaam aan maar weer s wat gaan bouwen Tijdje terug al wat werk gedaan nog aan de staartdelen. Nog paar driehoekjes extra lijmen en dan bekleden. Tissue op een frame gelijmd met houtlijm. Wachten tot het droog is en dan met een plantenspuit natspuiten. Die heb ik tot 3 keer herhaald en staat zo strak als een drumvel. Laten drogen tot woensdag en lossnijden. Dan nog paar dagen met rust laten om een en andere te bekleden. De vleugels moeten ook nog af. Daarvoor wou ik eerst een tip maken uit 1 mm hout en dan in vorm schuren. Nu toch gekozen voor het lamineren van de tippen. Een mal geschuurd uit balsa en 1x1.3 mm stroken gesneden. De kook ik 10 minuten in een pannetje water en buig ik dan op de mal
De tippen gelijmd door alle latjes met UHU in te smeren en dan langs de buigmal te leggen en laten drogen. Beetje na schuren en klaar. De nieuwe linker vleugel klaar op de tip na. Tot nu 2 gram. Dit is 0.8 gram meer dan de eerste poging en velen male sterker. De vleugelmal weer klaar maken voor de volgende vleugel. In de tussentijd nog de staartvlakken gespanlakt ter voorbereiding van t bekleden. Eerste laag spanlak is een combi van spanlak en talkpoeder. Dit glad schuren en een 2e laag gewone spanlak. Bekleden is altijd een klusje dus dat komt later. Op de neus zit nu ook 0.4 mm triplex. Dit is echt nodig om te voorkomen dat je veel schade aan je neus hebt bij een botsing met de muur. Zelfde 0.4 komt ook op de achterkant van t neusblok zodat je een triplex op triplex laag hebt. En nog even visualiseren....