Leuk <500 gram vliegtuigje

Komende zomer weer op vakantie naar Duitsland. Dit jaar gaat de borstelloze Graupner Mini Discus mee en nog iets nieuws. Maar wat? Het moet onder de 500 gram zijn ivm het "wildvliegen" en de Duitse regels. Als eerste kandidaat denk ik aan een depron zelfbouwertje (nanoplanes_baby-shark). Lekker snel en ongetwijfeld veel lol. Maar lekker zweven boven de Moezel is ook wel erg mooi. Depron motor zwevertjes kan ik niet echt vinden op het forum. Ik wil hem zelf bouwen of het moet wel een heel mooi geprijsde kit zijn. Iemand een leuk idee?

Niet zo moeilijk doen, kijk eens op de site van www.willembravenboer.nl naar de tekeningen van de holidep en de Depdart, beide zijn heel eenvodig en snel te maken en vliegen perfect. en passen zo in een net onder het plafond van je auto en nemen dan dus eigenlijk geen plaats meer in welke je nodig hebt voor bagage of familieleden.

Die Holidep is inderdaad ook wel een kandidaat. Een Zagi lijkt me wel leuk, maar ik heb mijn twijfels over de stabiliteit in de wind. De Silent Mite doet me denken aan mijn oude Acromaster. Ik zoek of een rustige zwever of een snel funmachientje.

Het moet onder de 500 gram zijn ivm het "wildvliegen" en de Duitse regels.

Als je de Duitse Regels kent weet je ook dat je een modelvlieger verzekering moet hebben en kunnen aantonen als je gaat RC vliegen onafhankelijk van het gewicht (dus ook voor een shocky).

En een WA verzekering waar niet duidelijk op staat dat modelvliegen in het buitenland is verzekert erkennen ze niet aan .

Gevolg is gelijk een boete als ze je aanhouden . :confused:

En in een heleboel gebieden is wildvliegen niet eens toegestaan .
en je moet toestemming hebben van de grond eigenaar .

En ver genoeg van een club moet je ook weg zijn anders heb je zo de politie op je dak . (ook als je 2,4 vliegt , de anderen weten dat niet)

Ik raad iedereen aan een club zoeken waar je als gast kunt vliegen .

En voor de verzekering de 3 maanden lange (probeer) verzekering van de DMFV te nemen . (Die kost niks voor 3 maanden :cool: )

Ik ben al bijna 25 jaar bij de DMFV .

Mvg Johan

Als je de Duitse Regels kent weet je ook dat je een modelvlieger verzekering moet hebben en kunnen aantonen als je gaat RC vliegen onafhankelijk van het gewicht (dus ook voor een shocky).

En een WA verzekering waar niet duidelijk op staat dat modelvliegen in het buitenland is verzekert erkennen ze niet aan .

Gevolg is gelijk een boete als ze je aanhouden . :confused:

En in een heleboel gebieden is wildvliegen niet eens toegestaan .
en je moet toestemming hebben van de grond eigenaar .

En ver genoeg van een club moet je ook weg zijn anders heb je zo de politie op je dak . (ook als je 2,4 vliegt , de anderen weten dat niet)

Ik raad iedereen aan een club zoeken waar je als gast kunt vliegen .

En voor de verzekering de 3 maanden lange (probeer) verzekering van de DMFV te nemen . (Die kost niks voor 3 maanden :cool: )

Ik ben al bijna 25 jaar bij de DMFV .

Mvg Johan

Hoi Johan,

Klopt. Effectief niet veel anders dan in Nederland. Behalve de vrijstellingsgrens. Die ligt in Nederland dacht ik op 25 kg en in Duitsland op 500 gram. Die grens betekend niet dat je de zaakjes niet op order hoeft te hebben. Ik heb een verzekering met internationale dekking waarin modelvliegtuigen gedekt zijn tot 20 kilo. Hiervan heb ik altijd (ook in Nederland) het polisblad en voorwaarden in mijn vliegkoffer zitten.
Afstand houden van clubs is gewoon netjes, en doe ik hier in Nederland ook.
Alleen de toestemming van de landeigenaar wordt vaak wat lastiger. Ik kies in ieder geval altijd voor open velden zonder hek eromheen, net als ook in Nederland.

Kristof,

Zoiets als de Fox heb ik al. Graupner Mini Discus met richtingsroer, hoogteroer en borstelloos. Maar echt super zweven doet ie niet. In totaal zo'n 110 gram.

Laatst bewerkt:
Niet zo moeilijk doen, kijk eens op de site van www.willembravenboer.nl naar de tekeningen van de holidep en de Depdart, beide zijn heel eenvodig en snel te maken en vliegen perfect. en passen zo in een net onder het plafond van je auto en nemen dan dus eigenlijk geen plaats meer in welke je nodig hebt voor bagage of familieleden.
Bij Speedmodels kun je geloof ik de Holiday in een 94cm spanwijdte opgeblazen versie krijgen. Via-via heb ik er één gekregen en die vliegt lekker. Mooi zweven bij een beetje wind maar ook snoeihard racen. Zit met twee avondjes knutselen helemaal in elkaar.

holiday_build12.jpg

De maiden op Vrijdag de 13e... :? (liep minder goed af door flutter op de rolroeren, die maak ik nu van balsahout, en oppassen voor hitsige meeuwen, ik werd 2x aangevallen door die krengen :lol:)

Mijn Setup:
- HiModel 28x25mm 2200Kv buitenloper
- HiModel 25A ESC
- APC E-Prop 5,25x4,75 (vol gas 21A)
- LiPo 3S1P 1500mAh 18C/25C
- 4x HXT500 Servo (gelijk aan TowerPro SG-50)
- Spektrum DX6i zender / AR500 ontvanger
Goed voor tenminste 10 minuten lekker doorvliegen. 8) Totaal AUW 430 gram.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Johan,

Klopt. Effectief niet veel anders dan in Nederland. Behalve de vrijstellingsgrens. Die ligt in Nederland dacht ik op 25 kg en in Duitsland op 500 gram. Kristof,

Nou in Nederland interesseeert het niemand als ik hier in de stad een shocky zou gaan vliegen .

Hoef je in Duitsland niet (meer) te doen .

Ik begrijp niet helemaal wat je met vrijstellings grens bedoelt .

vrij ? waar van .

Mvg Johan

Back