Leuk motorloos zwevertje

Hej,

ik en nog een paar vrienden zouden graag een vliegtuig bouwen :)
Ik had gedacht aan een niet al te kleine, maar ook geen grote zwever, die makkelijk te bouwen is.
Eentje met een simpele besturing (2 servo's hoogte en richting) en liefst uit triplex, of balsa of uit een houtsoort die makkelijk te verkrijgen is(doe-het-zelfzaak)
Weten jullie zo'n leuk model, die aan deze vereisten voldoet ?
Graag linkjes,plannen.. :p

alvast bedankt,

niels

Laatst bewerkt:
Niels,
eerst die Easy star vanje de lucht in en leren vliegen. VELEN VAN ONS hebben het vliegen/zweven via de ES geleerd. In de tussentijd op dit forum bij "beginnende vliegers " veel ideeen opdoen en daarna een keuze maken.

Suc6

Als je een leuk zwevertje wilt bouwen uit Balsa zonder al te veel poespas, maar wel een die heel leuk vliegt en voor zo 15 á 20 euro aan materiaal te bouwen is dan is er een hele goede kandidaat:

De OFA

Er is veel over geschreven ook op dit forum en het kistje is heel simpel en vlot te bouwen met materiaal zo uit de modelbouw winkel.

Kijk maar eens op de f3k site

Ruud

ik zou dan persoonlijk toch voor de mimi van frans gaan. is wat steviger en voor een beginnend dlger is dat altijs handig. tekeningen zijn aan te vragen op Start

De Disco van Robbe is ook een leuk zwevertje voor niet al te veel geld .... (als ARF en Kit te koop), gaan gewone standaard servo's en ontvanger in .... niet te groot maar ook niet te klein (54" = 1380 mm span) .... ontworpen voor "speerwerp-start", maar kan ook gelierd of met elastiek gestart worden ..... zie Robbe catalogus http://data.robbe-online.net/robbe_pdf_en/3104.pdf ...advies € 42,90 komt nog wel lijm en folie bij en een (minimaal) 2 kanaals besturing (tweekanaals Robbe/Futaba Attack kost advies € 66,60 ... zie Robbe catalogus http://data.robbe-online.net/robbe_pdf_en/3104.pdf ... en dan komt er nog een ontvanger accu, met bijbehorende lader bij ... dus als je een beetje "shopt" ben je voor € 150,-- vliegklaar ...

Hej,

bedankt allemaal, ik denk dat het een mimi zal worden...
Weten jullie anders nog andere modellen die te bouwen zijn uit 4mm triplex ?
@ dirk we zouden graag bouwen, en we hebben 4 mm triplex ;)
Oja, en aan oracover kunnen we niet geraken, dus liefst een model met een volledig houten vleugel want we kunnen niet aan materiaal geraken om te bespanen :p

alvast bedankt,

niels

4mm triplex .... is nu niet het meest geeigende materiaal voor modelvliegtuigbouw en zeker niet om een zwever in elkaar te "flansen" .... en als je dan nog de veugels volledig met hout (triplex) wilt bekleden, moet je of een werkelijk "ontzagelijke" grote zwever gaan bouwen ... of het vliegt als een stoeptegel ... balsahout met open ribben vleugel-constructie bekleed met folie of tisue+spanlak, geeft nog steeds de beste resultaten voor beginners-zelfbouw-projecten, veel meer dan een vlakke bouwplaat, een scherp mesje met wat reserve bladen en een paar schuurklosjes is al voldoende om "iets" te bouwen.

Oracover (of Solarfilm) is overal gewoon te koop in Nederland en België (en daarbuiten).....

Niels, triplex 4 mm enkel gebruiken voor vogelhuisjes ;).
Voor m'n zwevertje waarvan je het bouwverslag hier wel ergens vindt gebruik ik enkel balsa en twee kleine spantjes van 2,5 mm triplex -uit een groentenkistje.
Je hebt de plannen al, gewoon om enkele plankjes balsa van 1, 2 en 3 mm gaan en je bouwt er zo een zwevertje mee. Plezier verzekert met 15 € voor het hout en 1,5 m oracover (12 €)

Guy

Hallo Niels,

Ik heb je de tekening van de MiMI gemaild.
Als je de tekening bekijkt zal je zien dat er welgeteld 2 hele kleine stukjes triplex in zitten en dan ook nog van een betere kwaliteit dan bouwmarkt triplex.
Verder geen triplex te bekennen.
Zoals in eerdere reacties al wordt aangegeven is 4 mm triplex niet het materiaal om een modelvliegtuig van te bouwen, of je wilt er alleen naar kijken als die op de kast staat.
Je zult echt naar de modelbouwwinkel moeten om balsa te kopen.
Lees het MiMi draadje op dit forum en op RCgroups eens goed door.

http://www.modelbouwforum.nl/forums/hlg-dlg/28435-mini-dlg-info-draadje.html

Free drawing mini-DLG 1 meter - RC Groups

Succes met de MiMI.

Frans

Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb een niet te moeilijk zwevertje alleen hij is klein maar ±1 uurtje bouwen en hij is klaar totle koste ongeveer €6 ik stuur de tekening wel groeten kevin

Ik moest werkelijk lachen. Een vliegtuig bouwen uit multiplex? :D
Gooi dan gewoon een baksteen heen en weer, scheelt een hoop werk en is nog steviger ook..

Natuurlijk moet je ergens beginnen, maar als je heel het MBF tot je beschikking hebt kun je beter eerst wat avonden bouwdraadjes doorlezen. Je zult voor modelbouw echt modelbouwmaterialen nodig hebben, andere dingen (op misschien piepschuim uit de bouwmarkt en depron uit de parketzaak na) zijn domweg te zwaar.

Succes met de bouw van de mimi in ieder geval, heerlijk toestel :)

Allen bedankt voor de replies, maar we hebben het projecht dan toch niet voortgezet.
Om de simpele reden dat we niet aan de juiste materialen konden geraken.

toch bedankt,

niels

Laatst bewerkt:
Dat vind ik de grootste onzin die ik vandaag heb gehoord.
Er zijn in jullie land, honderden winkels te vinden waar ze balsa verkopen volgens mij.
Een beetje doorzettingsvermogen is in onze hobby wel nodig hoor.

Dag Bertus, zoals ik als zei konden we niet aan de juiste materialen geraken.
Nu zou dit geen probleem meer zijn omdat ik al wat meer thuis ben in de hobby en verschillende winkels waaronder hobbycity(hoe kan het ook anders) ken waar ik de benodigde materialen kan halen ...
balsa vind je hier, servo's en andere electronica niet, oracover ook niet, maar dit alles is te vinden bij UH.
Ik ben aan het overwegen om deze te maken om ook te kunnen vliegen op de minder grote velden en de iets winderige dagen...

grts

niels

persoonlijk denk ik dat je met de MiMi wat beter geholpen bent. Qua materiaal ongeveer even duur, maar vliegt wel leuker.

Back