Leuk plaatje: kunstenaar gezocht!

Dat ben ik aan het vissen, gaat wel eens mis ja...... :wink:
 
En deze wilde ik jullie niet onthouden.
Vaak als model gezien, maar nu eens een echte :wink:

normal_Laboe%20Germania%20nord%20Uboot%20%281%29.jpg
 
@Roel:

dat is precies wat ik bedoel: fantastisch! Ligt het copyright bij you? Ik wil dit plaatje graag wat meer gaan gebruiken bij diverse duikboot-pamfletten/flyers etc...
Heb je ook een versie met de resolutie á la de originele of is dit hetzelfde als hier gepubliceerd?
In ieder geval hartstikke bedankt!

Jos
 
Wellicht nog de lichtblauw/groene lijntjes bij de zender weg shoppen? En de hoek van de zender iets draaien?

Even een serieuze vraag.
Ontstaan er echt van die bellen bij de schroef?
En zo ja; hoe?
 
@Erwin, als die bellen in het echt ontstaan, is de schipper op z'n minst érg sjagrijnig...

Als een sub dicht aan de oppervlakte vaart, of net ondergedoken is, kan, door de snelheid van de schoef cavitatie (die gasbellen) ontstaan.
De schroef draait dan zodanig snel dat hij in feite 'gaten' in het water slaat. De waterdruk is dan vlak voor het schroefblad dusdanig laag dat het water bij lage temperaturen kookt. Meteen achter de schroef heerst geen onderdruk meer, dus slaan die bellen dicht. Het lawaai wat dat maakt, is op een gevoelige hydrofoon mijlenver te horen.

Als een van de schroefbladen een beschadiging heeft, kan dat blad meer cavitatie krijgen, of een andere verstoring vertonen. Dat zorgt voor een acoustische 'handtekening' van dat specifieke schip. Een tegenstander kan aan de snelheid, gecombineerd met het toerental van de schroef het type boot bepalen; als de boot in kwestie dan ook een typisch geluidsprofiel heeft door een iets beschadigde schroef, kan men het exacte schip bepalen. Ze kunnen nog net niet het pennantnummer lezen, maar dat hoeft dan ook niet meer.
De sub op het plaatje vaart zo te zien redelijk snel, en vrij dicht aan de oppervlakte, dus cavitatie zóu kunnen. Maar op het plaatje is het een beetje overtrokken. Moderne subschroefbladen zijn meestal sikkelvormig juist om cavitatie te voorkomen.
 
@Roel van Essen
Doe ik er nog een mopje bij
mvg Frederik

Er was een Hollander.
Een Amerikaan
En een Belg :oops:

De hollander zei we hebben een onderzeeer die blijft wel een week onderwater. :wink:
Dat is niks zecht die Amerikaan bij ons wel een maand. :wink:
Och zegt de Belg dat is allemaal niks bij ons komen ze nooit meer boven :roll:
Mvg Frederik :D
 
Duikboten hebben we nooit gehad, wat zouden ze ermee moeten aanvangen? Wat erger is, de oppervlakteschepen zijn nog maar een schijntje van 25 jaar geleden, zonde.
 
Back
Top