leuk speelgoed Sabre

serge pot

Forum veteraan
Ik heb vandaag voor een leuk prijsje een f5b /hotlinertje kunnen overnemen
VALENTAMODEL

Het toestel vraagt wat reparatie .De romp is overmidden achter de vleugel .De vleugel is bij een tip goed verfrommeld en zit er bij een welvingsklep een kraakje .
Ook heeft de vleugel in het midden stuk een optater gehad en zijn de helften gescheiden .

Er zat ook een juweeltje van een motor bij ;een MVVS 5,6/960 Redliner.
Met deze blaadjes er op 14x9,5 graupner cam .

100_1333.jpg

100_1334.jpg

100_1335.jpg

100_1336.jpg

100_1338.jpg

100_1340.jpg

Nu wordt het dus lamineer hars halen (nog even kijken waar)
Ik had er ook een lapje kevlar met koolstof verweven bij gekregen .

Wordt een leuke uitdaging .

Laatst bewerkt:
Kon het niet laten .
Ben er dus vanavond ook aan begonnen .eerst eens re romphelften uitgericht en vast gezet met dunne cyano.Daarna met ouderwets schuren de romp kaal gemaakt daar waar de matten moeten komen.

100_1343.jpg

De mat bleek dus enkelt goed knipbaar met een blikschaar.

Na wat sopwerk ligt het spul te drogen .

100_1342.jpg

Heb je nu ook een matje aan de binnenzijde? Dit zou je heel mooi kunnen doen door deze eerst aan te brengen en daarna dmv een buis ballon strak tegen de romp te drukken :). Verder een mooie motor inderdaad. Moet een flinke crash zijn geweest...

Ik heb 3 balonnen geprobeerd en die zeiden alle drie plof.
Dus dat matje aan de binnen kant is hem niet geworden .
Maar ik ben er volledig van overetuigd dat het matje geweven van kevlar met koolstof
dit volledig uithoud.

De crash heb ik ook uitgelegd gekregen . dit was op volle gang gebeurt in een duik waarop het toestel een ratslag heeft gemaakt (dat zie je ook terug in de schade ).
De romp zelf is ook van kevlar met koolstof strengen er in .

De vleugel heb ik dus de bovenkant het ergste eruit genomen .en aan de onderzijde de scheurtjes dicht gevlkoeid met dunne cyano.toen heb ik wat bruislijm in een bakje gedaan met overvloedig water er bij gemengd.dit mengseltje in het gat gedaan en toen tape aan de bovenzijde gedaan . Nu kon dus de tape mooi opbollen en zo zich het gat mooi vol laten schuimen .Na drogen (nu heeft bruislijm dan maar 2 uur nodig ) de tape verwijderd en de vleugel terplaatse in vorm geschuurd .Door het water krijgt de bruislijm een hele fijne structuur en verkort je de droogtijd .
Hier heb ik dus 2 componenten lijm aangebracht(zo dun als water) welke dan ook lekker in het schuim trekt .daar wat koolstof rovings opgelegd en daarop een glasmatje welke dus lekker op zijn plek is gesopt met dezelfde dunne epoxy.
Nu ligt hier de plamuur op te drogen welke wat dik is aangebracht .

De romp ben ik al aan het schuren en plamuren .
De zoektocht naar geschikte servo's van maximaal 10mm dikte is ook al begonnen ,ze mogen niet meer dan 15 euro per stuk kosten en ik heb er 4 van nodig .Staufenbiel had een kloon van de hs125mg ,maar verkoopt deze niet meer .zoiets zocht ik wel.

100_1344.jpg

100_1346.jpg

Leuk en leerzaam verslagje! Ga zo door! Tnx!

----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)

woi helemaal top ,zat al op 2ehandsrc te kijken ,die heeft ook servo's voor niet al te duur en goed .Ik ga er vanavond even voor zitten .Alvast hartstikke dank .

Hmmmm. Ik heb geleerd die HobbyKing opgaven met een flinke korrel zout te nemen. Haal er 20% tot 50% vanaf en je hebt waarden die realistisch zijn, en waarmee de servo een lang(er) leven beschoren is.

Dirk.

Zeker waar, maar deze servo's kunnen heel wat weerstand hebben weet ik inmiddels uit ervaring. Er zijn meerdere mensen die hun kisten er rondom mee hebben voorzien en allen zijn zeer tevreden.

Soms zit er tussen al het Chinese spul toch gewoon een goed product. De meeste dure servo's worden simpelweg ook veelal in China gemaakt. De materialen en eindcontrole maakt hierbij vaak het verschil. De constructie is veelal een kopie van een bestaand bewezen ontwerp.

Het blijft de moeite waard om af een toe eens een dergelijke servo te testen en daarna te bepalen of hij voldoet :). Ik ben in ieder geval voldoende overtuigd om de vleugel van een 3m Alpina rondom te voorzien. In de romp gaan nog iets sterkere servo's op hoogte en richting. Een afweging tussen kostprijs en kwaliteit.

Zeker waar, maar deze servo's kunnen heel wat weerstand hebben weet ik inmiddels uit ervaring. Er zijn meerdere mensen die hun kisten er rondom mee hebben voorzien en allen zijn zeer tevreden.
Klopt maar dan baseer je je wel op andere info (ervaring, geen reclame van de verkoper! :rolleyes:).

In de romp gaan nog iets sterkere servo's op hoogte en richting. Een afweging tussen kostprijs en kwaliteit.
Op mijn 4 m, 7 kg Alpina zitten servo's die ruim 3 kgcm aankunnen, dus die 2,9 kgcm moet meeeer dan voldoende zijn.
In dat geval zou ik focussen op stelprecisie en snelheid.

Dirk

Op mijn 4 m, 7 kg Alpina zitten servo's die ruim 3 kgcm aankunnen, dus die 2,9 kgcm moet meeeer dan voldoende zijn.
In dat geval zou ik focussen op stelprecisie en snelheid.

Dirk

Zoals ik in het verslag van de Diamant ook reeds schreef;
Vroegâh...had men helemaal geen digitale servo's met MG etc. etc..
Toen moest men het op 2 rolroeren redden met 1 servo van 2,2Kg.
Hiermee bedoel ik natuurlijk niet dat we allemaal weer terugmoeten naar de zwart/wit televisie maar soms heb ik het idee dat mensen de benodigde trekkracht van een servo wellicht iets overdrijven.

Zoals ik in het verslag van de Diamant ook reeds schreef;
Vroegâh...had men helemaal geen digitale servo's met MG etc. etc..
Toen moest men het op 2 rolroeren redden met 1 servo van 2,2Kg.
Hiermee bedoel ik natuurlijk niet dat we allemaal weer terugmoeten naar de zwart/wit televisie maar soms heb ik het idee dat mensen de benodigde trekkracht van een servo wellicht iets overdrijven.

Helemaal mee eens dat we niet moeten overdrijven, maar onze huidige modellen zijn wel veel sneller en steviger geworden.
In die tijd zat een pendel stabilo van een 3 meter bak ook maar vast op twee staaldraadjes van 2 mm. Nu ondenkbaar.

Rick

Dan ben ik bij deze gerustgesteld :). Mogelijk dat deze serovo's er dan rondom geplaatst zullen worden. Ook qua precisie en snelheid (6V) heb ik niets te klagen. Vooral op hoogteroer (precisie) had ik dit bij mijn Bonito moeten merken als dit niet het geval was :). En met dat ding wordt vrij hard geragd en snel gedraaid. Dit verwacht ik nooit met mijn Alpina te gaan doen als het zo ver is.

Back