leuk speelgoed Sabre

Helemaal mee eens dat we niet moeten overdrijven, maar onze huidige modellen zijn wel veel sneller en steviger geworden.
In die tijd zat een pendel stabilo van een 3 meter bak ook maar vast op twee staaldraadjes van 2 mm. Nu ondenkbaar.
Rick

Uiteraard is er een 'maar', maar dat is met vele zaken.
Jij stipt hier ook een maar aan.
Mijn korte maar anderzijds (laten we toch trachten off-topic te voorkomen en hiermede dit topic te kapen) is dat het merendeel van de toestellen (niet alleen zwevers) nog net zo vliegt als vroeger.
Zoals ik ook al zei hoef je de hedendaagse technologische stand ook niet opzij te schuiven omdat men vroeger geen fatsoenlijke servo's boven de 3 Kg had maar wellicht kan het beter toegepast worden.
Maak gebruik van kleinere en qua gewicht lichtere servo's in je voordeel.
Waarom een 50 grams servo met een trekkracht van 10Kg gebruiken als een 3Kg van 15 gram ook volstaat? Of een 3Kg voor de helft van de prijs van de andere.
Let wel, het is wel zo dat qua formaat grotere servo's over het algemeen en afhankelijk van toepassing duurzamer zijn omdat je simpelweg grotere tandwielen hebt waarover de krachten worden verdeeld.
Bij 3D vliegen staat het buiten kijf dat je op grote kisten sterke servo's nodig hebt gezien daar zowat complete kiel- en stabilovlakken als roer gebruikt worden. En hard ook.

Bij zwevers is een doorsnee zwever qua vliegen ook nog steeds redelijk vergelijkbaar aan voorheen.
Kijk ik bijvoorbeeld naar mijn Cheetah warmbijnaheetliner met zijn digitale Dymond 1,7Kg servo's dan is dat een kist die je toch behoorlijk rap en stijf kunt noemen. Als ik zie hoe ik hem zelf soms in bewegingen smijt vraag ik me serieus af waarom het nog niet stuk is.
In dit specifieke geval merk ik wel dat de servo's toch niet helemaal voldoen. Absoluut niet qua sterkte maar eerder qua kwaliteit.
Dus wellicht is het beter om bij een Cheetah niet te investeren in servo's met meer trekkracht maar eerder in kwalitatief betere servo's.
Extra Kg's lossen nu eenmaal niet alles op.

Anyway, het is niet het luiden van een noodklok o.i.d. het is iets wat me bij het modelvliegen (zwevers, motorkisten) in het algemeen opviel.
Just my 2 cents.

Back on topic;

Serge,
De romp is zoals je schreef versterkt/opgebouwd in strengen.
Dan zou het normaliter zo zijn dat de sterkte van de romp over de hele lengte van de streng moet komen.
Dus bij wijze van spreken is de romp van neus tot staart 1 geheel.
Heb je nu het idee dat er sprake is van verminderde sterkte? Of valt het wel mee voor je gevoel.
Ik vraag me dit zelf wel vaker af; in hoeverre zulk soortige reparaties allemaal van invloed zijn op de gehele constructiesterkte.

Wel er is informatie genoeg hier voorbij gekomen .Ik heb een kandidaat gevonden .

HK 929MG Metal Gear Servo 2.2kg/ 12.5g/ 0.10sec - RC-Addict.nl :: de modelbouwshop van Nederland

Hier heb ik er al 2 van en ze zijn ook dermate sterk als aangegeven .Ik heb deze dus voor een ander zweefproject .

De romp ben ik helemaal niet bang voor dat de reperatie niet houd.hij zal vast kunnen breken ,maar dan wel naast de reperatie .

De motor heb ik ook door drivecalc gegooit en deze gaat op een 12,5x9 draaien op 3 cellen .Is dan goed voor een 2,2kg thrust met een theoretische snelheid van 120km/h.

Ik wilde juist zo eerst even wennen aan de kist om later over te stappen naar 4 cellen .

Goed ik wilde vanavond dus de vleugel afplamuren ,maar door een bepaald persoon opgewekte agressie ,is dit dus niet erg bevordelijk voor het bouwen en heb ik dus besloten om niet verder te gaan vanavond .
Dus heb ik nog wel 2 plaatjes tot hoe ver ik ben gekomen .We hebben niet stilgezeten ondertussen.
100_1374-1.jpg

100_1377-1.jpg

Back