leuke manier van vleugelsterkte testen

Zat net op een duits forum te lezen over een zwever en daar had deze meneer wel een erg leuke manier van het testen van de vleugelsterkte vooral de manier van verwoorden vind ik geniaal :D

komt ie:

Was die Fläschensteckung angeht, die ist recht stabil,
Mir hat ein sehr erfahrtener Pilot (leider seit ca 1,5Jahren nichtmehr unter uns ) das man das Flugzeug mit der einen Flügelspitze auf eine Decke legen soll und die andere in die hand nimmt und langsam und sehr vorsichtig anfängt zu Wippen bis die andere Seite das springen anfängt, wenn die tragfläche das aushält krigt man sie in der Luft nicht kaputt! (sehr vorsichtig wippen und sobalt das erste Knirschen kommt sofort aufhören bevor die Fläche bricht!) die Stratus macht diese Prozedur ohne irgendwelche Mucken mit! eine Schwachstelle istvallerdings die Verbindung Rumpf- Seitenleitwerk, die ist recht schwabbelig, geht aber!

MVG!
 
sehr vorsichtig wippen und sobalt das erste Knirschen kommt sofort aufhören bevor die Fläche bricht



:rolling: whaahaha :rolling:
dat we daar niet eerder op gekomen zijn :p
 
Voor de mensen die geen duits spreken.. hij geeft de tip om de vleugel met 1 helft op een plat vlak te leggen en dan de andere helft op je handen te laten 'wippen' net zolang tot het stuk wat op tafel ligt, meewipt.

Denk trouwens niet dat de uitspraak waar is dat een vleugel dan perse sterk genoeg is, dat hangt ook van het toestel af. In de lucht kan een toestel G-krachten ondervinden die het eigen gewicht vele malen doen toennemen...
 
Een vleugel word door lift over de gehele oppervlakte ondersteund en ik vind dit een erg vage manier om dit te testen maar ik schoot bij het lezen compleet in de lach vooral bij voorzichtig wippen en zogauw die begint te kraken meteen stoppen dan ben je towg al te ver haha

en later zegt ie als ie dit overleeft is ie goed hahah

groetjes
 
Testen van de Blohm & Voss BV P.215, 38kg, van Erik v.d. Hoogen, meer info, foto's en links naar de artikelen in de FMT:
http://www.mfsd.de/news/mitglieder/erikvdhooge/technDaten.htm

PICT0035k2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt overdreven.. maar bv. die onderste vleugel, dat lijkt er een van een grotere 3D kist. Zeg dat die vliegklaar 8kg weegt. Als ie in de lucht dan 10G trekt, is dat 80kg.. dus zo raar is het niet..
 
De onderste vleugel is idd eentje van een 2.7m Span extra (vliegklaar 11kg), dezelfde als Gibi hier op het forum... 80kg is misschien niet zo raar maar zo op 1 plek... ik denk dat toch dat hij wat meer G's kan verdragen tijdens het vliegwerk...
 
ik denk dat toch dat hij wat meer G's kan verdragen tijdens het vliegwerk...

Het ziet er natuurlijk wel indrukkend uit die foto's, maar de bevestiging van de vleugelbuis moet minstens net zo sterk zijn, anders heb je wel een sterke vleugel in het midden, maar kan de buis er met een goede snap alsnog uitbreken:)
 
Dat spreekt voor zich, een ketting is zo sterk als de zwakste schakel :) Iets wat veel mensen met allerlei redundant uitgevoerde systemen nog wel eens willen vergeten :P
 
Back
Top