Voor mij is het niet de snelheid want dat hou ik niet lang vol met draaien. Maar juist de modellen spreken me erg aan die kleine racertjes. Vraag me alleen af of dat van gras te starten is. Misschien eens kijken of dat met een E-motor te doen is, want een diesel gaat helaas niet in Dordt. Zo leuk zo'n Panther parade. Blijkbaar was dat hier in NL ook nog eens een klasse die flink werd beoefend. Kwam hierin onderstaand spul tegen en ben benieuwd of hier nog foto's of tekeningen van zijn.
Je kunt wel stellen dat Teamrace (tegenwoordig F2C) in Nederland is geïntroduceerd door de Haarlemse club. Volgens mij had ik al wat Nederlandse publicaties geplaatst over Teamrace op Schiphol (!), waarin zelfs foto's van de teamracer van Ton Aarts. Kijk eens hier: https://www.modelbouwforum.nl/threads/lb-60-jaar-geleden.126158/#post-1950252 Volgens mij zijn er nog wel tekeningen van. Ik meen in het tekeningenarchief van wijlen onze vriend Jan-Willem Roest. Even aan @ArthurP vragen, volgens mij beheert hij dat.
Nou bedankt allemaal, nu zit ik weer met een teamracer in mijn hoofd, kan mooi voor de DDR 2.5 Jena die ik al een tijdje heb liggen. Ik vind deze leuk, https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=7786, misschien wel klaar voor 28 september in Almere?
Vergeet niet dat je voor dit soort modellen een superkorte, glad gemaaide grasmat nodig hebt. LB raceklassen worden niet voor niets op verharde banen gevlogen. Dus of dat op het MVA terrein goed zal gaan, ik durf het niet te garanderen...
Voor een simpel trainertje, ja, meteen. Voor een redelijk complexe, kwetsbare constructie als deze, ik zou het niet doen....
Nee Bruno dat durf ik ook niet, zeker als er pas gemaaid is, verder zal de 8x8 prop de eerste 5 seconden aardig stallen dus nog niet max trekkracht leveren, dat wordt gooien en sleuren denk ik.
Ik heb hier nog een team race kist met ETA motor uit begin jaren '60 van de Belg Bernard , wereldkampioen in '60 geloof ik , maar wat me hierbij opvalt de de spanwijdte veel groter is , wat is het verschil , zijn dit 2 verschillende klassen ? Bruno ? Groeten Jef
In feite is dit F2C, de internationale klasse, maar wel een gedateerd ontwerp (ik schat tweede helft jaren 60). Daarna nam de slankheid van de vleugels steeds verder af, totdat de "vleugeltjes" ten tonele verschenen. Deze bleken superieur en zijn het enige type teamracer dat men tegenwoordig nog ziet. Prominent in beeld iemand, van wie ik nog steeds veel leer over motoren.... De modellen verder terug in dit bericht zijn van veel langer geleden en lijken me tot de eerste teamracers te behoren ( jaren 50), sommig (Phantom) niet eens wedstrijdmodellen. Daarom overigens niet minder leuk.
Nee, het zijn gewoon twee lijnen die dicht bij elkaar gehouden worden, dat scheelt in de luchtweerstand. Aan het handvat zit een draad met een oogje waar de lijnen doorheen gaan.
https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=3331 Dit soort kisten heb ik in mijn geheugen staan. uit de 60 er jaren Zo te zien ook een man met meerdere hobby's
Leuk spul, kan het niet laten om wat modellen op outerzone bij elkaar te zoeken en te printen. Heb geen mogelijkheid dit met een diesel te vliegen , erg jammer en een beetje frustrerend. Maar ach denk dan maar beter electro proberen dan helemaal niets.