leuke papieren vliegtuigjes

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door mr-02, 5 dec 2006.

  1. mr-02

    mr-02

    Lid geworden:
    7 sep 2005
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Brugge
    Hoi,

    is soms wel eens leuk om uit een A4 papiertje een vliegtuigje te plooien :lol:
    iedereen heeft dat wel al eens gedaan.
    maar ik maak altijd dezelfde :?

    weet iemand leuke plooivliegertjes waar je geen schaar voor nodig hebt.
    alleen een A4tje

    Doei
     
  2. Pieter Jan van Woerkom

    Pieter Jan van Woerkom

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Zoetermeer
  3. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Mijn favoriete papieren vliegtuig lijkt een beetje op de 'Napkin' uit de link van Pieter Jan. Ik kan niet met tekeningen werken, dus ik moet het beschrijven. Als volgt: Pak een A4 vel kopieerpapier, leg het in de lengte voor je op tafel. Breng de linker onderhoek naar iets rechts van de recherbovenhoek en maak de vouw scherp. Je hebt dan bijna, maar niet helemaal, een driehoek. De korte zijden van de v-vormige 'inkeping' in de tophoek moeten ongeveer 2 cm zijn. Draai de langste zijde van de driekhoek naar je toe en vouw deze 1 cm om, en nog eens, en nog eens tot je 'voorbij' de basishoeken komt. Dan pak je in elke hand een basishoek en trekt de omgevouwen rand (met de vouwen naar boven) een paar keer over een tafelblad, zodat hij de neiging heeft wat rond te gaan staan. Je kunt dan het 'platte kokertje' in de ene basishoek in dat van de andere basishoek steken. Op de een of andere manier is de ene altijd wat groter dan de ander. Je steekt natuurlijk de kleinste in de grootste. Wat je dan hebt is een soort sinterklaasmijtertje of kroontje. Pak het model in de inkeping (dat is de staar van het model geworden) vast, met je wijsvinger bovenop en je duim en middelvinger er onder. De ring aan de voorkant steekt dus naar boven. Geef het model voorzichtig wat snelheid in horizontale richting en laat los. Ik ken zelf geen ander papieren vliegtuig wat zo foolproof zo mooi zweeft. Het zwaartepunt hangt af van hoeveel vouwen je in de voorste rand hebt gemaakt en hoe breed die zijn, dus daarmee kun je een volgend model iets veranderen. Nog leuker is dat maar heel weinig mensen dit model kennen en iedereen zich er daarom des te meer over verbaast dat het (voor een papieren vliegtuig) zo goed vliegt. Ik hoop dat het me gelukt is om het zó uit te leggen dat je het ook werkelijk kunt vouwen.
     
  4. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
  5. mr-02

    mr-02

    Lid geworden:
    7 sep 2005
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Brugge
    Bedankt voor de leuke sites.

    er zitten ook hele moeilijke bij!!

    deze vind ik heel leuk en vliegt goed!!
    KLIK HIER
     
  6. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    leuk, die ga ik ook eens proberen
     
  7. mr-02

    mr-02

    Lid geworden:
    7 sep 2005
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Brugge
  8. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
  9. trampo

    trampo

    Lid geworden:
    2 nov 2006
    Berichten:
    791
    Locatie:
    Enter
    hallo allemaal

    lang filmpje, maar vliegt geweldig!!!!
    heel mooi rustig gooien en per 4 meter ofzo dat ie vooruitgaat 1 meter naar beneden. echt een zwevertje.

    [/media]

    GRoetjes Trampo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. trampo

    trampo

    Lid geworden:
    2 nov 2006
    Berichten:
    791
    Locatie:
    Enter
    haha. dat filmpje die ik gaf is van de instructie's!!! veel plezier!!

    even een tip.
    bij dit vliegtuigje moet je heeeeel strak vouwen
     
  11. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    @ trampo: die gaat bij mij al heel wat jaartjes mee en hij zweeft idd goed.
    De paperrang is nog beter, als je die goed vouwt verliest die heel weinig hoogte.
    Nog een tip: als je moeite hebt met het gooien van de paperrang (geen houvast) zet het nietje er dan in de lenge richting in en buig het voorste pootje schuin naar beneden.
    Daar kun je dan een elastiekje achter haken en kun je hem op die manier lanceren.

    Groetjes, Jesse.
     
  12. trampo

    trampo

    Lid geworden:
    2 nov 2006
    Berichten:
    791
    Locatie:
    Enter
    wow!!!
    de papperang vliegt wel heel goed.
    maar als de ene linker vleugel helft dikker is of andersom, dan heeft die vleugelhelft meer weerstand,
    en daarom moet ik steeds de vleugels weer ietsjes aanvouwen.

    groetjes Trampo
     
  13. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Nee, niet opnieuw aanvouwen.
    Gewoon de dunste vleugel beetpakken, en het "lipje" aan de onderkant van de dikste vleugel beetpakken en op die manier in de richting van de dunste vleugel trekken, totdat ze allebei even dik zijn.

    Groetjes, Jesse.
     

Deel Deze Pagina