Leuke TC klasse voor beginner?

Ik zou graag willen weten welke touring car klasse leuk is om als beginner aan mee te doen.
Ik heb (als het goed is overmorgen) een T2'008 chassis. hiervoor heb ik zelf nog 3 Hardcase lipo's liggen, welke ik dus wil gebruiken.
als stuurservo wil ik een Savox low profile servo nemen.

alleen ben ik er nog niet uit wat voor motor ik moet hebben.
(brushless, sensored. gezien ik in eerste instantie een LRP Sphere TC-spec ga gebruiken.)

Ik zat zelf te denken aan een 10.5T motor. (deze zie ik vrij vaak voorkomen in TC's) nu is de vraag, is dit een goede keuze?
en in wat voor klasse zou ik dan mee mogen rijden? en is die klasse geschikt voor iemand die nog nieuw is tot het on-road gebeuren.
ik denk dat ik zelf wel redelijk kan rijden (mja, dat is met een E-Revo op een off-road circuit, dus on-road zal het wel redelijk bagger zijn.)

ik verwacht ook echt niet dat ik dus meteen mee kan komen, maar ik wil dus ook neit zodanig langzaam zijn dat ik andere mensen in de weg rijdt. :)

Laatst bewerkt:
Als je Lipo gaat rijden dan is op het moment de 13,5t de motor voor de Stock klasse. 10,5t wordt nu nog voornamelijk gereden in dezelfde stock klasse door de mensen die nog met 5 cellen NiMh rijden. De 13,5t is ook aardig geschikt voor de beginner/minder gevorderde rijder.

Welke motor je moet nemen is een beetje afhankelijk of je ook wedstrijden gaat doen en dan bij welke club.

Zover mijn info reikt wat betreft de toekomst in de TC mbt een LiPo accu, gaat de 10,5T brushless in combinatie met een LiPo. de nieuwe “Modified-klasse worden, voor een standaard-klasse wordt er een motor met meer turns ingezet.

Ik kan nu in eerste instantie een Speed Passion 10,5T motor kopen voor weinig, dan kan ik in ieder geval rijden met de wagen.

een 13.5T motor zou dus de beste keus zijn?
ik rijdt niet bij een club welke over een on-road circuit beschikt. hoewel, als deze auto bevalt, zal ik volgend jaar wellicht vake op Real80 te vinden zijn. welk merk zou dan een goede keus zijn? een LRP X11? (of X12 ) of een ander merk? (ik neem aan dat mengen van motor en regelaar merken wel kan. )

Hoi,

in Groningen reden wij dit jaar met 13.5turns en lipo in de stock klasse.
Voor buiten is dit een leuke snelheid en ook voor beginners nog wel onder de knie te krijgen.
Misschien dat de Stock klasse volgend jaar samen word gegooit met de Modified klasse waardoor er een compromis moet komen tussen de snelle en de langzamere jongens. Tot nu toe denken we hierbij aan een 10.5 of 9.5 brushless motor met lipo.

Ook gaan er stemmen op voor een budget klasse voor de instap in TC. dus een 17.5 met lipo bijvoorbeeld. Mijn huidige ervaring met een dergelijk EZrun setje is erg goed, voor binnen snel zat en ook voor buiten perfect om leuk rond te rijden. Het voordeel is dat een dergelijk setje al voor een euro of 80 verkrijgbaar is.

Wat volgend jaar bruikbaar is voor wedstrijden weten we dus nog niet. Wanneer je buiten wat voor de lol wilt rijden is een 13.5 en 10.5 prima geschikt.
Kom anders eens kijken bij onze indoorhal in tynaarlo.
Info staat op de real80 website: Real80 / Model Racing Club Groningen

Groeten Vincent

Dan zal ik in eerste instantie die Speed Passion 10.5 motor halen. en dan volgend jaar (mits het bevalt) maar verder kijken hoe en wat.
In ieder geval bedankt voor de info. :)
Mag in die indoor hal van Real80 ook gewoon voor de lol gereden worden? /(daarmee bedoel ik dus, vrije accu en motor keuze) zoals ik al zei, nog nooit met een TC gereden, dus gewoon een keer voor de fun op een circuit rijden lijkt me wel leuk.

Gr,
Tim

Laatst bewerkt:
Hoi Tim,

hier wordt op vrijdag avond en Zondag de hele dag gereden voor de lol.. naja lol.
Sommigen rijden voor de lol, anderen doen hun best om de auto optimaal afgesteld te krijgen voor de wedstrijden die deze winter nog volgen.
een 10.5 met lipo is hier tot nu toe de snelste klasse, dit gaat opzich wel erg hard voor een beginner. Echter kan je misschien je percentage gas terugschroeven naar 50% of zo .. en de regelaar instellen op standje 1, dat scheelt al een heleboel.
Wie weet is er wel iemand met een langzamere motor die je een dagje kan lenen.
Gewoon komen! (Bij de achterste sleuteltafels zitten de jongens met de auto die jij ook hebt dus die kunnen altijd helpen bij het een en ander)

groeten Vincent

Laatst bewerkt:
Schiet me net iets te binnen,

ik heb zojuist wat klasses op papier gezet voor onze wintercompetitie.
Hier is mogelijk ook een Toerwagen Silvercan mogelijk (indien genoeg animo)
dat betekend een borstel standaard motor in de auto schroeven en rijden maar.
Misschien een leuke optie op kennis te maken met de hobby en deze winter al wat te kunnen proeven van de wedstrijdsfeer.

mvg, Vincent

Ik ben op zich wel bekend met snelle auto's, alleen dus niet snelle on-road auto's.
Met m'n MF2 (met 5.5T Novak op 2s Lipo) heb ik m'n gas-vingertje geleerd rustig te houden.
anyways, een zaterdag langs komen kijkt me zeker leuk. :) (m'n zus woont in Groningen, dus dat kan mooi, haha. )
en dat er mensen met dezelfde auto zijn is natuurlijk helemaal top. Heb er zelf nog geen verstand van, dus tips zijn dan altijd welkom.

Evt standaard klasse zou leuk kunnen zijn. maar zou die klasse dan Lipo toestaan? ik heb juist alle NiMh accu's de deur uit geschopt omdat ze hier maar kapot lagen te gaan.
Wat voor regelaar zou ik dan moeten hebben? (heb namelijk ook alleen maar brushless hier op het moment, haha. )

Gr,
Tim

Hoi Tim,

ik bedoel ook niet dat je niet kan rijden. maar een indoorbaantje is toch altijd even wennen. Beperkte ruimte etc.
Vrijdag en zondag zijn we open.. dus niet zaterdag.
Lipo zal zeker toegestaan zijn, aangezien dat ook een beetje stimuleert om over te stappen.

Op de TCspec van LRP kan je ook borstel motoren aansluiten dus geen probleem!

Als ik er over nadenk zou je er wel gelijk in hebben dat ik niet kan rijden. :p ik rijdt normaal alleen maar off-road, weinig grip en veel hobbels. wat ik kan zien van het onroad gebeuren, hebben die auto's onbenullig veel grip, zal wel heel raar rijden zijn denk ik.

anyways, ik zal zeker eens kijken of ik langs kan komen, lijkt me zeker weten wel leuk. :)

Back