levensduur lipo ?

wat is eigenlijk de gemiddelde levensduur van een lipo batterij bij normaal gebruik ?

- dus niet te veel ontladen
- niet overbelasten door te hoge stroom uit te trekken

m.a.w. hoeveel maal kan je een lipo herladen en ontladen vooraleer het rendement echt beneden een pijl zakt dat je ze amper nog kan gebruiken

dit zal waarschijnlijk afhankelijk zijn van fabrikant tot fabrikant, maar laat ons zeggen de betere ondere de lipos

Het is afhankelijk van de fabrikant en zal variëren tussen 100 cycli en 500 cycli.
Zoek maar eens op het internet naar de diverse fabrikanten en kijk bij de specificaties van de diverse cellen. Daar moet je het kunnen vinden.

Dat is inderdaad wat de fabrikant meestal opgeeft. Helaas zal je dat bij ons ge(mis)bruik waarschijnlijk nooit halen, ik ben al blij als ik 50 x een Lipo kan gebruiken, iemand betere ervaringen?
50x lijkt kort, maar voor mij houdt dat in dat ik er ongeveer een jaar mee kan vliegen, daarna helaas fini :cry:
Ik heb een aantal Lipopacks in gebruik, die ik geladen meeneem naar het veld, 1x per pack mee vlieg en dan thuis weer oplaad voor de volgende keer..............

Bij mij valt et op dat mijn oudste lipo alle andere tot dusver heeft overleeft, terwijl die al VEEL meer cycli met etzelfde werk als de andere packs erop heeft zitten. Ik denk zeker wel 2x zoveel als de 2 packs die ik zojuist weg heb moeten gooien.

Soms heb je geluk, soms heb je pech denk ik. :P

Niet vol wegleggen,
als je een lipo nieuw koopt van de plank is ie vanaf de fabrikant ca half vol.

Maar weet je zeker dat de capaciteit achteruit gaat, als je de cellen vol(4,0~4,2V) weglegt?

Ik doe namelijk niet anders...

Ik kan het eigenlijk ook niet direct terug vinden in de spec's van de fabrikanten....

Ja, zijn al verschillende draadjes over..

Ik heb in de zomer met hittegolf 4.3 v gemeten op lipo die ik maandje daarvoor (regen en nog eens regen) gewoon vol had geladen.

Ik gebruik verschillende 3200 Kokam pakketen
Een pakket van 5s gebruik ik sinds 15-10-2005 en is al 109 keer geladen en begint nu iets minder te worden.
Een pakket van 8s gebruik ik sinds 6-09-2005 en is al 102 keer geladen en werkt nog perfect.

Hans

Het meeste dat ik nu met een (Kokam)pack gevlogen heb is 70 maal.
Kun je de levensduur verlengen door met minder dan 1C te laden???
Is dat aan te raden??

Jos

hey mensen,

bedankt voor de replies :)

nou ik heb hier een Flightpower EVO 20 ben er vrij tevreden wel

maar nu heb ik die batterij pakweg 60x herladen, en ik voel dat die niet meer presteert als voorheen :(

vliegtijden worden iets korter, en de grootste kracht die ik vroeger haalde, is ook verminderd :)

niet tegenstaande bij een meting ik nog op alle cellen evenveel spanning meet :)

ik vind +/- 60 herlaadbeurten vrij weinig, maar blijkbaar ligt dat een beetje in de lijn van de verwachtingen aan zo een lipo :)

mijn xcell accu's max 35. A belastbaar worden belast met 9A en doen het na ca 250 ladingen en af en toe onjuist gebruik (vol wegleggen) nog steeds goed (er worden 1438mah van de 1450 mah in gepompt al zegt dat niks)

Ik leg mijn mijn accu's meestal vol weg maar ze liggen nooit lang, weer of geen weer gewoon vliegen.

3 kokam 3s1p 2000 cellen 15C en ze zijn nu ongeveer op na 1,5-2 jaar intensief gebruik (2C laden en 10C ontladen +-) ze hebben een lagere spanning en er gaat ongeveer 1500mah uit.
Maar ze zijn ook "gewoon" op, lipjes beginnen te breken 1 pakket is 1 cel is lek gegaan en ze zijn nogal krom.
Ik vlieg er trouwens combat mee, harde klappen en soms meters zonder vliegtuig door de lucht.

En mijn indoor etc 450 accu's hebben het ook een jaar ovrleeft, nu kan ik er nog prima mee vliegen maar ik mis echt een hoop power (tenopzichte van gloedje nieuwe hyperion 300).

nando zei:
en soms meters zonder vliegtuig door de lucht.

eh? wat gebeurt er met jouw lipo's zonder vliegtuig :wink:

Mijn oudste cellen zijn trouwens ook Kokam cellen, 2S1500mAh, die doen het na 2 jaar nog steeds prima, zou Kokam dan toch...........................?

Misschien wel maar wat betaalde je voor zo een 1500mAh accu.
Ik heb er ook twee van liggen beiden ongeveer 1 jaar oud 15c van Ele voor 25 euro nu voor 23 euro bij RC techniek.
Een is nog goed en de andere is flink wat power kwijt en ik vlieg er nu 1/2uur op tegen 3/4uur toen hij nieuw was.
Beiden zijn op de zelfde manier belast (6c)en opgeladen(1c). :?
Grootste terugval was na dat ze een week volgeladen stil hebben gelegen dus dat vermijdt ik van af nu maar liever.

Hallo,

Mijn ervaring is dat lipo's over het algemeen een jaar meegaan wanneer je direkt na ontladen weer oplaadt.
Het aantal ontladingen was ook bij mij niet veel meer dan 50.
De capaciteit is na een jaar niet zoveel minder geworden maar de afgegeven spanning tijdens ontladen wel en de hitte-ontwikkeling in de lipo ook. Naarmate de accu slechter wordt neemt de temperatuur tijdens ontladen steeds meer toe.

Ik heb recent in een artikel over laptop-accu's (lipo's) het volgende opgevangen :
De inwendige weerstand van lipo's neemt altijd toe door interne oxidatie; een chemisch proces dat, afhankelijk van temperatuur versnelt : een hogere temperatuur heeft een hogere toename van de interne weerstand tot gevolg.
Als gevolg van de, natuurlijke, interne oxidatie zal een lipo bij kamertemperatuur niet langer dan 1 jaar goed bruikbaar blijven.

Verhoging van de interne weerstand heeft tot gevolg dat tijdens vliegen de afgegeven spanning vermindert en de temperatuur van de accu toe neemt.
De hogere temperatuur versnelt het oxidatie-proces. Naarmate een accu dus 'minder' wordt, wordt de accu tijdens ontladen steeds wat warmer waardoor de interne oxidatie steeds sneller verloopt.

Het artikel stelt verder dat voor een lange levensduur een lipo het beste in de koelkast bewaard moet worden (NIET in de vriezer) en half opgeladen toestand.

Mijn conclusies zover :
- lipo's halfopgeladen bewaren, dag voor vliegen opladen
- lipo's bij langere tijd buiten gebruik in de koelkast (in een plastic ijsdoosje oid) bewaren
- ook dure lipo's oxideren even snel, bij ontladen met meer dan 1C (dus bij modelvlieg gebruik) is globaal geen hogere leeftijd te verwachten dan 1 jaar.
- voor minder warmte ontwikkeling tijdens ontladen lipo's aanschaffen met een hoge C-waarde, de hoge C-waarde houdt in dat de interne weerstand bij nieuw geringer is.
- ligt een lipo een half jaar bij de leverancier op de plank en je koopt die dan ben je al 50% van de levensduur kwijt. Het is belangrijk 'verse' lipo's te kopen.

Naar aanleiding van het geleerde zover ben ik overgeschakeld op 30C lipo's hoewel theoretisch 10C meer dan genoeg zou moeten zijn. Bij Hobby City kun je hoge C-waarden kopen voor normale prijzen; de verkoop loopt daar als een tierelier, wat je koopt is 'vers'.

Nico Mijnster .

Laatst bewerkt:
Heb begrepen dat de koelast methode ook niet zo heel veel uithaalt.
Was meer theorie, dan meetkundig vastgesteld. Daarnaast is meetkundig , altijd nog zo klein dat het voor ons niet MERKBAAR is in performance, dus ik bewaar ze gewoon in de liposack op kamertemperatuur,

Laatst bewerkt:
> - Het aantal ontladingen was ook bij mij niet veel meer dan 50.
> - maar nu heb ik die batterij pakweg 60x herladen, en ik voel dat die niet
> meer presteert als voorheen
> - Een pakket van 5s gebruik ik sinds 15-10-2005 en is al 109 keer geladen
> en begint nu iets minder te worden.

Nou hier dan maar weer een G3 reclame, Ik had voor de Hyperion G3, Flight power EVO's, Koste toen 150 Euro voor 3700 mAh 5s. Veel geld. Die accu kwam niet verder dan 50- 60 cycels. Dat is dus gewoon veel geld voor een accu die niet beter presteerd dan een Hongkong elcheapo Lipo.
Na dat ik mijn eerste G3's had besteld en, 1 daar van ging mishandelen in mijn EF Extra 58: nu dus +- 170 vluchten achter de rug. en ik ben verbaast over hoe hij zich nog gedraagd. Ik denk dat er niet echt veel verschil in zit in vergelijking tot nieuw.

Het gaat hier over een Hyperion 3300 mAh CX G3
Hoe ben ik bij de 170 gekomen
Gebruik
- ik vlieg ze bijna altijd voor 90% of meer leeg ( een lege Cel is 3.7-3.8V,
zoek maar eens ander lipos waar dat is)
- max ampere = 92 A
- Gemiddelde ontlaad stroom 8.5C of +- 28A

Laden
- Eerste tijd heb ik ze geladen op 7-8 A ( lader ging niet verder )
- Nu de laatste 100-120 maal laden op 15A ( 4.5C, 15 minuten laden)
- Dit gebeurd ook direct na het vliegen ( moet volgens de kenners ook
geen probleem zijn )
- Accus komen tussen de 50-60 Graden uit het vliegtuig
- Accus koelen bij het laden af tot ongeveer 30-35 graden.
- Vaak direct na het laden weer vliegen

Opslag ( Even vergeten,)
- in het vliegseizoen leg ik de G3 accu's na de laatste vlucht gewoon in mijn kist en haal ze de week erop er op
weer uit en laad ze op.De spanning is dan 3.7-3.8 volt.
- in de winter zet ik hem op 3.9 volt

De Hyperion geeft veel meer power dan de Flight power EVO, om dat de spanning hoger blijft onderbelasting en geeft voor dat je moet stoppen nog steeds heel veel power. Heb de accu ook twee keer leeg getroken tot 3250 mAh, en daar geeft hij dus niks om ( denk niet dat je het veel vaker moet doen.

Ik heb dus nu twee flight maxxen en die houden de spanning toch veel slechter als de HP, 50% leeg is 3.8 volt. Bij Hyperion is dit dus bij 90% leeg, en tijd om te landen.

Bart,

Laatst bewerkt:
Back