Levensduur Lipo's

Ehhhh heren toch 8) ,

Wel effe :ontopic: blijven en dus geen appels met peren vergelijken.
Want je hebt ook elektrovliegen met convensionele accus/batterijen en elektrovliegen met lipos en das bijna net zoon kromme vergelijking als methanol vliegen en bezine vliegen laat staan de vergelijking brandstof vliegen met elektro vliegen (das dus echt vloeken in de kerk :evil: ).

Ik vlieg namelijk beide elektro en brandstof zowel duur als goedkoop spul en bij mij gaat et toch altijd om het plezier wat ik ermee heb!!!!

Maargoed effe op de vraag hoelang met lipos nou lang genoeg dat het pakket het model overleeft en dus weer over gehevelt wordt in het nieuwe kistje mits je niet het allerlaatste uit het pakketje wilt persen :wink: .

Grtz,
Heino
 
Hoi hoi,

Mijn ervaringen met de lipo's... Het eerst aangeschafte pakket neemt nog bijna zijn volle capaciteit op. Deze is toch zeker 500 keer geladen en gaat zijn vijfde jaar in.
Om verschillende redenen wordt er een overstap gemaakt op lipo's. Mijn redenering is dat je met hetzelfde gewicht veel meer capaciteit kan meenemen. Dus aanzienlijk langer vliegen.
Door deze redenering zit de belasting van mijn pakketten altijd ruim beneden de aangegeven waardes. D.w.z. ze leven dus ook erg lang.

Ook heb ik één enkele ervaring met een pakket die tot de grens wordt belast. Dit pakket wordt ook altijd heet en staat dan zelfs lichtelijk bol. Bij dit pakket kan ik nu een capaciteitsvermindering constateren (ongeveer 100 ladingen).

Gebruikers die een pakket aanschaffen die tot aan de grens moet gaan werken mogen simpelweg niet zeuren over de levensduur. Als je met je auto altijd volgas rijdt, leeft deze ook aanzienlijk minder lang.

Conclussie: het gebruik bepaalt de levensduur van het Lipopakket, echter 500 cycli of meer is voor pakketten die netjes gebruikt worden zeker haalbaar.

Groetjes A.
 
ik denk dat je er 100% op zit Aaalie, en dat lijkt me logisch ook.
Ik wou geen duizendste discussie starten over brandstof vs electro, ik vlieg beiden met heel veel plezier. Het blijft dan toch een zaak de Lipo's niet te zwaar te belasten (net zoals elke ander cellen). Maarja, we willen zo licht mogelijk met zoveel mogelijk vermogen.

@ Theo: ik heb een ton van 200 liter recinus olie, kost 400€ dus 2 euro per liter. De ton van 200L methanol kost 90€ dus 0.45€. Als ik daarvan meng in 20/80 verhouding kom ik aan 0.76€/L. Ik verdeel de brandstof voor de club namelijk, en die wordt verkocht aan 4.75€ voor 5L (omdat je altijd wel wat verlies hebt uit een 200L ton bij het mengen)
 
Hoe kan ik meten hoe goed een lipocel nog is? Ik heb een kokam 3s pakket wat op 2,5volt is geweest :roll: . Deze kan ik nu weer gewoon opladen met mn lipo lader, maar ik ben wel benieuwd hoeveel hij nu moet inleveren van zn capaciteit.
 
Ik heb helaas geen lcd scherm. Wel kan ik zien dat hij op 500mAh wordt geladen kan ik dan gewoon de tijd meten hoelang hij er over doet voor hij vol is. BV. 1 uur laden op 500 mAh De accu is nog 500 mAh. Of zeg ik nu iets geks.
 
zo meet je wat je lader afgegeven heeft, maar daar zit ook warmteverliezen en andere dingen bij. 't is een indicatie maar beter zou zijn je accu te belasten, de stroom te meten en de tijd voor hij leeg is.
Deze uitleg laat ik aan de specialisten hier over. Die weten er veel meer van dan ik.
 
De stroom is al die laadtijd niet constant...
dus je kunt geen conclusies trekken uit de laadtijd.
 
Niek zei:
De stroom is al die laadtijd niet constant...
dus je kunt geen conclusies trekken uit de laadtijd.

Ik heb een stroom meter, daarop kan ik zien dat hij continu 500mAh laad. (gebruik een 12v lader met lab voeding daar zitten een spanning en stroom meter op.)
 
Als je geen LiPo lader gebruikt kan je de accu zo goed als zeker weggooien an mag je van geluk spreken dat de accu niet ontploft is :!:

Ik heb hier nog een LiPo adaptor lader liggen met automatische afslag. Die laad met 1A. (met bec. stekker) Het is nogsteeds niet echt geweldig omdat je niet kan zien hoeveel mha je geladen hebt. Maar het is in ieder gevan een stuk beter (en veiliger) dan een lader die niet voor LiPo bedoeld is.

Stuur maar een PB als je interresse hebt
 
als je weet waar je mee bezig bent is een voeding helemaal niet verkeerd om lipo's/loodaccu's mee opteladen.
Belangrijk is dat je de spannig op 12,6V(bij 3s lipo) insteld en de max stroom instelt.

Laadstroom is constant totdat tot je de 12,6 volt bereikt, daarna bouwt de stroom af. Als die 0 is, is je accu vol
 
Ik heb dus wel een lipo lader, deze lader moet je aansluiten op 12V bv een auto accu. Ik gebruik voor die 12V een labvoeding waarop ik dus kan zien hoeveel stroom er loopt. Die lipo lader heeft ook een automatische afslag.
 
Back
Top