Levensduur lipo's

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door jannus, 29 nov 2019.

  1. jannus

    jannus

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    291
    Heb 5 jaar een 4-tal toen nieuwe lipo's niet gebruikt. Het gaat om 130mAh 25C 1S lipo's van Turnigy Nano-Tech voor mijn Nine Eagles Solo Pro V1 heli die ik na vele jaren weer eens uit de doos heb gehaald. Eerst lipo's geladen hoewel die nauwelijks geladen hoefden te worden. Daarna vliegen. De heli vloog 30 seconden en verloor toen zijn vermogen. Gold voor alle lipo's. Spanning onbelast gemeten en die was nog ca. 3,7V. Zijn het nu de lipo's die op zijn of is het een kwestie van de heli.
     
    oebele vindt dit leuk.
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Het is een kwestie van einde accu's. Alle accu's dus ook LiPo's verouderen of ze nu wel of niet gebruikt worden. Ze lijken nog goed als je de onbelaste spanning meet. Dat komt omdat ze nog steeds spanning leveren maar ze kunnen geen stroom meer leveren omdat de inwendige weerstand enorm hoog is geworden.
    Hier is niets aan te doen behalve op een nette manier weggooien en nieuwe kopen. Helaas kan ik het niet mooier voor je maken.
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.837
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb hier een nano tech lipo van 850 Mah. die zeker 3 jaar is blijven liggen en nu plots van pas kwam.
    Helaas, geen fut meer en werd zelfs warm tijdens laden.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mijn ervaring ook, dat LiPo's, als het om pure prestaties gaat, een levensduur hebben die bepaald word door tijd, niet door aantal cyclussen.

    Maar als je ze heel licht belast, gaan ze naar mijn ervaring bijna oneindig mee: ik heb een 1300 mAh 3S Lipootje wat ooit bij een Protech vliegtuigje zat, en dat ding is minimaal 15 jaar oud, en zolang ik er lichte belasting op zet (zeg, 150 tot 200 mA) heeft ie nog gewoon nagenoeg de volle capaciteit en een acceptabele balans.
    En zo heb ik er nog wel een paar, die in een heli niks zinnigs meer presteren, maar die voor de fietsverlichting, of de zendertasverwarming of dat soort dingen nog 100% OK zijn.
     

Deel Deze Pagina