Levensduur onderdelen?

  • Topicstarter Topicstarter Gizmo
  • Startdatum Startdatum
En ja hoor vandaag kan ik mijn G-310L ook begraven. De motor verloor af en toe heel kort even vermogen (korte puls) en bij controle bleek ook hier één van de koolborstels kompleet versleten.

afb12106.jpg


Nu heb ik een een brushless opgezet, maar daar meer over in dit draadje.
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=191672#191672
 
Corrien,

Ik las net je antwoord betreffende de laagdoorlaatfilter optie. Je geeft aan dat het niet zo'n goede optie is, echter zou ik graag van je weten waarom. Als ik me niet vergis zorgt de laagdoorlaatfilter ervoor dat de puls overgaat in een e-macht funtie. Die heeft meer tijd nodig om aan de 11,1 volt accuspanning te komen. Mocht de puls te kort zijn dan wordt de 11,1 volt dus helemaal niet gehaald. En dat zou volgens mij muziek moeten zijn in de oren van een 7 volt motortje. Het oppervlak van de door een e-macht verbouwde puls zou qua grootte hetzelfde moeten zijn, ergo het geleverde vermogen zou ongeveer gelijk moeten zijn.

Waar gaat mijn gedachte mank?


In een ander draadje 'questions for v2 pilots' heb ik een fotootje van de tail-saver gemaakt. Ik zit nu op vlieguren met een standaard gws dd motortje op een uur of 10 vliegen. Op het moment dat mijn motortje op is stopt de klok en zal ik aangeven wat het behaalde aantal uren is. Ik gebruik in de tailsaver een 2 watt weerstand en die houdt het net. Ik heb een ander propje gebruikt (GWS ipv de Ikarus) met een grotere spoed. Dit zorgde voor een aanzienlijke toename in de stroom en warmteontwikkeling. Een 2 watts weerstand is dan niet meer voldoende.



Groetjes Jeroen (Spirit)
 
In minder technische bewoordingen komt het er op neer, dat er geprobeerd wordt een gelijkspanningsregeling te creëren, net zoals we vroeger met mechanische regelaars deden. Waarom? Er wordt alleen maar (onnodig) energieverlies gecreëerd en de motorregeling wordt er alleen maar 'boterig' van.

Voor de motor is de opgenomen energie de meest bepalende factor. Bij welke spanning dit gebeurt is van minder belang. De weerstand is in dit geval dus de component, die een (veel!) langere levensduur aan de motor geeft (ten koste van vermogensverlies). Dat er dan ook nog met een condensator wordt geprobeerd de spanning af te vlakken zal voor de motor geen winst opleveren. Er onstaan alleen wel problemen met de motor-retourstromen, die minder efficiënt door de vrijloop-diode van de regelaar af kunnen vloeien en de elco zullen belasten. Deze zal overigens bij een schakelfrequentie van 1kHz sowieso al wat temperatuurstijging vertonen.
 
Back
Top