Lexan/plexiglas vervormen

• Topicstarter Topicstarter Ice
  • Startdatum Startdatum
I

Ice

Guest
Beste mede forummers,

Ik ben momenteel dit kapje aan 't namaken:

ncr_macchia_nera.jpg

't Kapje zelf is al gemaakt uit polyester.

dsc05719largexb9.jpg

Die is al wel goed gelukt! Alleen mis ik nu nog 't ruitje. Deze wil ik gaan maken uit lexan/plexiglas.
Mijn idee was om 't kapje als mal te gebruiken en het lexan eromheen te vouwen. Ik zou dan van tevoren het lexan (van 2/3 mm dik) verwarmen.
Denken jullie dat dit lukt of is er 'n betere/makkelijkere oplossing?

wat is dat kapje? De voorkant van die moto? Als dat uit polyester gemaakt is en gelakt en zo, dan zou ik het niet opwarmen, de lak zal wellicht beginnen rimpelen en lossen.
Gelijkmatig verwarmen en buigen is wel niet zo simpel om een goed resultaat te krijgen. Bij te veel verwarmen kun je condensatiebelletjes krijgen.
Best lijkt mij thermoforming over een aparte matrijs, maar ja daar ben je nu niet meteen bij geholpen natuurlijk.
Ik denk er nog even over na.

wat is dat kapje? De voorkant van die moto? Als dat uit polyester gemaakt is en gelakt en zo, dan zou ik het niet opwarmen, de lak zal wellicht beginnen rimpelen en lossen.
Gelijkmatig verwarmen en buigen is wel niet zo simpel om een goed resultaat te krijgen. Bij te veel verwarmen kun je condensatiebelletjes krijgen.
Best lijkt mij thermoforming over een aparte matrijs, maar ja daar ben je nu niet meteen bij geholpen natuurlijk.
Ik denk er nog even over na.

Het is inderdaad de voorkap van de motor. Er zit nu enkel gelcoat op.
Ik heb van deze kap uiteraard 'n negatieve/positieve mal! Misschien dat ik die kan gebruiken voor het thermovormen (lexan verwarmen en tussen 2 mallen persen?)

tiens dan ben ik niet helemaal mee, toon eens die mallen? Wellicht kun je die inderdaad gebruiken, afhankelijk welk materiaal het is.

erg net werk!
Ik zou deze mal wel niet verwarmen. De primer gaat lossen en belletjes maken en dan aan je stuk kleven. Met een beetje ongeluk gaat je polyester ook zwak worden en lossen.
Je kunt wel in die mal een gips vorm gieten en die gebruiken. Hoepelijk is het wanddikte verschil dan geen probleem?

Gewoon nog een polyesterproduct maken. Plexiglas verwarmen, even aan de fabrikant vragen hoe heet (moet in de oven). Dan de rubberachtig geworden lap plexiglas met 2 man (en ovenwanten) over het product trekken, en laten afkoelen. (duurt even). Dan bijsnijden/schuren, randen polijsten, en monteren.

Heb ook al zo'n testjes gedaan: dat is geen kattepis op deze manier! En welicht zal het niet perfect strak zijn of heb je kans op luchtbelletjes.
Of trek je plaatselijk het materiaal erdoor.
Ik ben benieuwd.

Ik heb nu wat plexiglas en/of lexan (heb nog niet gekeken wat voor spul 't is) van 3 mm dik dacht ik. Zal vanavond 's even 'n paar ruitjes proberen te maken (met de positieve en negatieve mal).

@ Shadesinblack: Ik durf 't ook niet echt aan om de mal te verwarmen. Daarom ga ik 't plexiglas zelf verwarmen.

Hier trouwens 'n leuk linkje:
http://www.ops-plastics.nl/HTML/Eigenschappen.htm

Laatst bewerkt door een moderator:
Toenet ff de 3 mm lexan geprobeerd. Ging nog redelijk goed. Heb alleen nog iets nodig dat het lexan in de goede vorm duwt (nog 'n mal dus).

dsc05730mediumjy2.jpg

dsc05731mediumlj4.jpg

dsc05732mediumos4.jpg

Met wasplaat: www.brandscomposiet.nl

-de mal lakken met PVA (anders krijg je die wasplaat later erg slecht los)
-wasplaten aanbrengen
-2e mal maken uit polyester (wasplaten wel in de lossing zetten, kan ook met PVA)

Op een beurs sprak ik een man die op deze manier veel ruiten zo maakt, en hij legt er een stukje bleedermat tussen, aan beide kanten. Neem dan wel een "schone" bleedermat en niet van dat gerecyclede spul. Hou dan ook rekening met een klein beetje extra dikte.

Back