Lezing Joe Wurts

Discussie in 'F5J' gestart door funpeter7823, 7 nov 2018.

  1. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    506


    Voor wie hem gemist heeft. Een interessante lezing van Joe Wurts over thermiek en F5J.
     
    Berrie, reing, pvzomeren en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    158
    Locatie:
    Utrecht
    Cool!
     
    funpeter7823 vindt dit leuk.
  3. airplanesandme

    airplanesandme

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    137
    Peter,
    Zeer interesssant, ik zoek de presentatie die hij daar toont. Vind ze niet op internet. Heb jij ze soms?
    Hartelijk dank!
    Patrick
     
    funpeter7823 vindt dit leuk.
  4. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    506
  5. airplanesandme

    airplanesandme

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    137
  6. airplanesandme

    airplanesandme

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    137
    De set-up beschrijvingen van Joe zijn ook wel interessant.
    Hij vliegt steeds met snap-flap, dat heb ik nog nooit gedaan.
    Ik zag recent een filmpje over de Prestige 2PK, die man voor Flightcomp zei ook dat hij dat deed en dat het wel erg nodig was. Hij was wel geen grote fan van Samba denk ik.


    Rollen:
    Joe raadt ook aan de flaps mee te gebruiken om te rollen. Ik dat dat dit meer drag zou veroorzaken, maar hij wil duidelijk meer beweeglijkheid.
     
  7. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.058
    Locatie:
    Gouda
    In F3B en F3F laten we ook de flaps met ongeveer 1/3 meedoen met de rolroeren.
    Die ~1/3 is symmetrisch en gebaseerd op het opgaande roer. De differentiatie zorgt ervoor dat het neergaande rolroer minder uitslag krijgt, de neergaande flap heeft daardoor dus meer dan die 1/3 van het neergaande rolroer.
    Je verdeeld de rolmomenten beter over de hele vleugel, Alsof je een vloeiend verlopende twist in je vleugel brengt, wat optimaal zou zijn.

    Joe beschrijft ook dat hij, om het negatieve giermoment bij rolroer uitslag op te vangen, niet alleen differentiatie gebruikt, maar ook richtingsroer uitslag.
    Differentiatie zorgt voor meer weerstand bij het opgaande rolroer, en daarmee een weerstandstoename voor het hele model. Door de differentiatie te verminderen en wat richting bij te mengen met rol kan het negatieve giermoment met minder totale weerstand worden gecompenseerd.
    Dit doe ik ook op mijn zweefmodellen.
     
  8. airplanesandme

    airplanesandme

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    137
    Dank je voor het advies, zal het bij beter weer proberen op mijn dynamic.
     
  9. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    506
    Ik vlieg zelf zonder snapflap en laat mijn flats beperkt meesturen met rol. Doe dat alleen naar boven. Dit om het profiel minder te verstoren.

    Uit eindelijk bepaalt je kunde om goed te centreren of je sneller in de bel stijgt dan gemiddeld. Vlieg liever een slecht afgestelde kist goed gecentreerd in de bel dan met een perfect afgestelde kist naast de bel.
     
    easy vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina