Li-ion accu pak voor lange vliegtijden FPV

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door snoopy, 30 dec 2019.

  1. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.391
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb gisteren weer gesproken met de lui van het MAVLab. Hun ervaring met de Foxtech accu's is tot op heden erg goed. Ze doen echt wat beloofd wordt qua capaciteit en spannings niveau's. Wat dat laatste betref zijn lipo's, zeker in de 2e helft van het ontlaad traject, duidelijk beter dan LiIon cellen.
    Het MAVLab gebruikt ze voor duurvluchten van 1 uur of meer, hoge C waarden worden niet gebruikt.
     
    Ard Schell vindt dit leuk.
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.646
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb gisteren voor het eerst met de Samsung INR 21700-40T gevlogen.
    Belasting ongeveer 5C (4S2P).
    Ik heb nog niet in de vlucht gemeten, wilde eerst zien of het model wel vloog.
    Maar ze houden best goed hun spanning te horen aan het toerental.
    Bij aanvang van de vlucht 16,8 Volt.
    Na een minuut of 5 vliegen en wat taxien op de grond was de spanning 16,7 Volt.
    Volgende week zal k de Unilog en shunt ertussen hangen, meten is weten.
    Maar het lijkt veelbelovend als je lage C waarden trekt.

    GJ
     
    Ard Schell vindt dit leuk.
  3. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.391
    Locatie:
    Gouda
    De door https://lygte-info.dk/ gemeten capaciteit van de Samsung is bij 5 A ontlading (1.25C) 3.780Ah.
    De gemeten waarde van de energieinhoud per cel is 13.59 Wh, met een gemiddelde spanning van 13.59/3.78 = 3.60 volt.
    Dit levert een heel goede energiedichtheid van de kale cel op van 202 Wh/kg.
    Wanneer je een pakket geconfectioneerd hebt kom je op een nog altijd mooie waarde van rond de 190 Wh/kg.

    De Foxtech Diamond komt geconfectioneerd op meer dan 250 Wh/kg, door een hoge capaciteit en een beter spanningsniveau.
    Jammer dat ze (voorlopig nog?) alleen als 6S 22.000mAh en 6S 30.000 mAh leverbaar zijn.
     
  4. DutchRC

    DutchRC

    Lid geworden:
    21 aug 2020
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Zwolle
    een tijdje terug heb ik geprobeerd of een 5" (race) quad redelijk zou vliegen op een 4S Lion pack (kant en klaar pack van ZOHD)..
    daarmee kon ik 15 minuten vliegen, maar de accu was daarna wel WARM...

    normale vliegtijd met die quad op een 1300mah 4S is 5 minuten
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.646
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het is normaal dat een accu die koud is warm wordt, er loopt stroom.
    Zelfs een loodaccu wordt warm.
    Wat voor cellen en wat voor belasting?

    GJ
     
  6. DutchRC

    DutchRC

    Lid geworden:
    21 aug 2020
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Zwolle
    Uiteraard.. na elke vlucht met een quad is de accu warmer dan Voor de vlucht..
    In dit geval was de accu meer dan 5 seconden vast houden pijnlijk..

    Geen idee.. het is een kant en klaar pakket van ZOHD..
    De belansting varieerde van 5A tot pieken van 30A
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2020
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.646
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  8. DutchRC

    DutchRC

    Lid geworden:
    21 aug 2020
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Zwolle
    Die ja.. ik bedoelde met mijn eerste reactie vooral:
    het is realistisch om multirotor met dit soort accu's te vliegen.. en de vliegtijd is dan je winst..
    Dat die accu zo warm werd zegt Ook dat je verlies het lagere vermogen is..

    Aan de quad zelf was niks veranderd.. de 15 minuten vlucht was met agressieve race-props..

     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.123
    Locatie:
    Woerden
    Als je accu zo warm wordt dat je hem nauwelijks vast kunt houden is die accu niet geschikt voor die toepassing. Hij wordt dan te zwaar belast. De motor stroom loopt ook door die inwendige weerstand. Door die stroom wordt de weerstand warm, hoe hoger de weerstand en de stroom des te warmer de weerstand wordt.
    Op het filmpje zie je al in het begin af en toe de melding "Low Battery" op het beeld flitsen. Dit is op de momenten dat er even veel stroom wordt getrokken in een scherpe bocht bijvoorbeeld of bij het weg accelereren na een bocht. Door de hoge inwendige weerstand zakt op dat moment de spanning zo ver dat dit alarm getriggerd wordt.
     
  10. DutchRC

    DutchRC

    Lid geworden:
    21 aug 2020
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb de voltage benedengrens niet aangepast voor die Lion omdat het een éénmalige test was. Een Lion kun je tot een lager voltage ontladen, dus die "low battery" sloeg niet echt ergens op..

    en ja.. accu te warm.. maar daar test je dingen voor.
     
  11. Trankilo

    Trankilo

    Lid geworden:
    8 okt 2020
    Berichten:
    2
    Locatie:
    bergen op zoom

    in deze video staat denk ik wat jij zoekt


     
  12. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.227
    Locatie:
    Zwolle region
    Je hebt wel prima pakketten Li-Ion die prima werken in bepaalde setups. Ook in Nederland wordt ermee geëxperimenteerd:

     

Deel Deze Pagina