Li-ion batterypack voor voerboot

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door vandermaesen, 24 mrt 2016.

  1. vandermaesen

    vandermaesen

    Lid geworden:
    6 okt 2015
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Diest Belgie
    Beste leden,

    Ik ben in het bezit van een voerboot (nanotec)
    http://www.fishfun.nl/index.php/voerboten/nanotec-voerboot/nanotec-voerboot-pro-detail
    Nu ben ik opzoek geweest naar een set reserve Li-ion batterijen om meerdaagse vistrips te maken.
    De orginele batterije zijn 7.4v 6000mah Li-ion (2 stuks parallel geschakeld).
    Nu heb ik op een Chinese website 7.4v 12000mah li-ion batterijen (custom batterypack) gevonden met zelfde afmeting.
    Echter nu vroegen ze mij wat de max discharge current en de continues discharge current moet zijn.
    Fishfun kon me deze info niet verschaffen. Iemand een idee wat dit zou moeten zijn ?
    Verder merkte ik op dat er bij de batterijen aangegeven staat no PCM. Is dit noodzakelijk?
    Alvast hartelijk dank.

    Mvg

    Nick
     
  2. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Welkom! Klik hier ;)

    PCM = Protection Circuit Module. Zonder PCM kun je de accu zowel overladen als teveel ontladen. Beide betekent einde accu. Het is waarschijnlijk een LiMn2O4 accu. Kun je de specs niet aan de hand van het typenummer opzoeken?
     
  3. vandermaesen

    vandermaesen

    Lid geworden:
    6 okt 2015
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Diest Belgie
    Hartelijk dank voor je respons. Ik had PCM al opgezocht hoor vooraleer ik mijn vraag hier poste.
    Het gaat hier inderdaad om een Limn2o4.
    En het type is 18650.
    Het bedrijf wat de accu's produceert vroeg mij indien ik een pcm wou ik moest aangeven wat de max current moest zijn.
    Op een ander forum kwam ik als specs bij de 18650 uit bij continuous discharge current op 70A en burst discharge op 120A. Of zijn deze waardes niet ideaal bij het gebruik voor een voederboot ?
    Alvast bedankt .
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Denk niet te ingewikkeld! Wat staat er precies op de accu's die je nu al hebt? Aan de hand van die gegevens kan je vrij makkelijk bepalen wat je nodig hebt.
    Vermoedelijk staat er op dat het 20C accu's zijn. Dat betekend dat je de accu's mag ontladen met een stroom die 20 keer zo hoog is als de nominale capaciteit. Het zijn 6000mAh accu's, dat is het zelfde als 6Ah. Je mag die accu dus ontladen met een stroom van 20x6=120A.
    Je hebt twee accu's parallel staan dus mag je de stromen optellen en dan kom je op een theoretische waarde van 240A! Dat is bepaald geen kattenpis en voor een (voer) boot zeer veel meer dan ruim voldoende. Je kan er zelfs mee lassen als je dat zou willen. :rolleyes:
    Even iets anders, staan de accu's wel parallel? Ik heb eigenlijk het vermoeden dat ze eerder in serie staan en samen een accu van 12V vormen! In dat geval zou je dus geen 240A maar "slechts" 120A uit die accu kunnen trekken maar ook dat is meer dan ruim voldoende.

    Weer iets anders. Je hebt het over een accu van dezelfde afmetingen en een dubbele capaciteit. Dat lijkt me een beetje onmogelijk, tenminste als de eigenschappen ook gelijk zijn. Ik weet vrijwel zeker dat die accu's ongeschikt zullen zijn voor jouw boot als het inderdaad zo is dat de capaciteit het dubbele is. De inwendige weerstand van die accu's zal namelijk zeer veel hoger blijken te zijn waardoor je niet voldoende stroom uit die accu's kunt trekken.
    Zoals ik schreef vermoedelijk zijn de accu's die je nu hebt belastbaar met ongeveer 20C. Die accu's met een dubbele capaciteit kan je misschien maar met 2C belasten. Dat is dan ongeveer 24A (2x12A). Dat kan voor zo'n kleine (voer) boot voldoende zijn maar het is wel erg krap!
    Kan je ons dus wat meer gegevens geven van de accu's die je nu hebt en van de accu's die je op het oog hebt? Als je kan geef dan linkjes op naar de websites waar je ze hebt gevonden. Dan kunnen we voor je kijken en uitleg geven waarom die accu's wel of niet geschikt zijn voor jouw voerboot.

    Als laatste, die PCM is niet echt noodzakelijk als je gebruik maakt van een goede en geschikte lader. Overladen is dan eigenlijk niet mogelijk. Daarnaast hebben veruit de meeste motorregelaars een ingebouwde beveiliging tegen te ver ontladen. Dat maakt dus zo'n PCM overbodig. In de modelbouw worden ze ook nagenoeg niet gebruikt.
     
  5. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    18650 is een type accu, zoals bv AA en AAA. Heb je een foto van het pack? Is het een set losse cellen in een krimpfolie?

    Ik neem aan dat een voerboot lang moet varen en niet perse snel. Dus een hoge C-waarde is dan niet zo belangrijk.
    Waarom wil je een alternatief pack? Gaat het om prijs of om specs?
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Een hoge C waarde is niet zo heel belangrijk maar een (te) lage waarde wel. Als je dergelijke cellen zwaar gaat belasten worden ze extra warm en de levensduur van die accu holt achteruit.
    Zo'n voerboot zal inderdaad niet zo gek veel stroom gebruiken. Dat zal waarschijnlijk met ergens tussen de 10A en 20A bij vol gas wel ophouden. Als je dan een accu hebt die maar net aan die 20A kan leveren ben je die accu echt aan het mishandelen en dat vindt zo'n accu niet fijn.
    Het is voor de levensduur van de accu en mogelijk ook voor de "veiligheid" beter om een accu te kiezen die minstens drie keer meer stroom kan leveren dan noodzakelijk is. Meer is nog beter.
     
  7. vandermaesen

    vandermaesen

    Lid geworden:
    6 okt 2015
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Diest Belgie
    Hartelijk dank voor je reactie.
    Hieronder vind je de originele accu en lader en als laatste de 12000mah echter deze is 12cm lang maar 10cm zou volgens fabrikant nog net haalbaar zijn. Zodat deze de zelfde afmeting treft als de orginele.
    De accu's zijn wel degelijk parallel geschakeld. Digitale voltmeter aanbuitenzijde van boot geeft ongeveer 8.4 aan wanneer deze volledig opgeladen in boot zitten.
    Waarom een alternatieve accu. Wel mijn dieptemeter is ook aangesloten op de voeding van de boot (dmv booster, dieptemeter werkt op 12v). Nu is dit niet echt bevorderlijk voor de tijd die je kan varen met de accu's. Daarom wou ik opteren voor de 12000mah aangezien ik het vermoeden had dat deze de vaartijd aanzienlijk zouden verlengen.

    20160325_100148.jpg 20160325_100123.jpg 20160325_100244.jpg lithiumion_accu_2.jpg
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2016
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Verbruikt die dieptemeter zoveel stroom dat de vaartijd korter wordt? Lijkt me erg onwaarschijnlijk...

    Als je van de booster af wilt die de spanning van het lipo pakket verhoogt naar 12 volt dan kan je ook kiezen voor een aparte accu voor de dieptemeter.

     
  9. vandermaesen

    vandermaesen

    Lid geworden:
    6 okt 2015
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Diest Belgie
    Het verbruik van de dieptemeter is niet echt het probleem hoor. Mijn doel met aanschaf van een reserve accu was het verlengen van de vaartijd. Door enerzijds het gebruik van een extra set accu's opzich en anderzijds de grotere capaciteit. Maar als ik het goed begrijp dan is dit 2de deel in realiteit niet echt het geval wanneer de C waarde vele malen lager ligt tov de origineel 6000mah accu ?
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
  11. vandermaesen

    vandermaesen

    Lid geworden:
    6 okt 2015
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Diest Belgie
    Vanaf welke C-waarde is het kiezen voor 12000mah accu verantwoord tov 6000mah.
    Aangezien de grotere uitvoering van mijn type voerboot (gt2) worden uitgerust door de hierboven weergegeven (gele accu's ) door het Nederlandse bedrijf fishfun zelf.
     
  12. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Als de capaciteit 2 maal zo groot wordt, mag de C-waarde halveren. Tenminste bij dezelfde belasting zoals hier het geval is.

    Een hogere C-waarde is in principe beter omdat dan de stroom makkelijker wordt "afgegeven".

    Is allemaal wat theoretisch omdat het stroomverbruik t.o.v. de capaciteit van de accu niet zo heel groot is. Zoals Ernst al aangaf zal dat ergens tussen de 10 en 20 ampère liggen.

    Hou er ook rekening mee dat bij gebruik van dezelfde lader, mits geschikt voor de accu, bij verdubbeling van de capaciteit de laadtijd ook zal verdubbelen.

    Met een 6000 mAh accu kan je, bij een stroomverbruik van 20 ampère 0,3 uur varen. In de praktijk zal dat wel wat minder zijn. Met een 12000 mAh accu 0,6 uur.

    Opmerking: bericht aangepast naar aanleiding van onderstaande opnerking van Ernst.
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2016
  13. vandermaesen

    vandermaesen

    Lid geworden:
    6 okt 2015
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Diest Belgie
    Spijtig genoeg haal ik nu maar maximum 1 uur varen :(
    Het voltage wat op de boot digitaal word weergeven is bij volledig opgeladen accu's 8.1 de boot valt stil wanneer dit daalt tot ongeveer 6.4
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Daar zit je volgens mij "een beetje" verkeerd. :rolleyes:
    Een accu met een capaciteit van 6000mAh (6Ah) is in ongeveer 18 minuten leeg als je er 20A uit trekt. In theorie tenminste. In de praktijk zal het eerder 15 minuten zijn.
    Een 1200mAh accu zal al binnen 3 minuut en 36 seconden leeg zijn. In de praktijk zal dat zo'n 2min. heel misschien 2 min. 30cec. zijn.
    Bovenstaande geldt natuurlijk alleen als je constant vol gas vaart. Dus als je met de 6000mAh accu nu ongeveer een uur haalt is dat heel mooi. Je vaart dan maar langzaam en heel kort. Ook zal het stroomgebruik waarschijnlijk lager zijn. Een maximum van 20A wat ik aangaf zal waarschijnlijk te hoog geschat zijn. Misschien is het niet meer dan 10A bij vol gas.
     
  15. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Oeps... Even een kommafoutje gemaakt. Goed dat jij nog oplet...

    Zal het bericht aanpassen.
     
  16. Veronique

    Veronique

    Lid geworden:
    21 nov 2019
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Balen
    Geachte, heeft er nu i
    Ik heb zelf pas een nanotec. Gt2 en zou ook graag andere batterijen zoeken of een andere oplossing mvg
    Iemand hier meer info over
     

Deel Deze Pagina