LI-ION V28 cellen, het omslagpunt?

Satoer

Forum veteraan
Okay, uit het draadje overdenkingen kwam aldert met de volgende post:
Aaalie zei:
Hoi hoi,

Het is toch geweldig om een groot model met electro te zien vliegen. Het stuk techniek wat hierachter zit is veel moderner, veel efficienter, veel... zeg maar een wonder van de techniek. Al mijn modellen zijn electro, ik pijns er niet over om een herriemakend, rokend en smerend ding te gebruiken om de mooie modellen die gebouwd worden mee te laten vliegen.
Indien er aspiraties waren voor een groot model dan ging gewoon het sparen (véél) langer door en zal die beslist met electro gaan vliegen. Dit wil niet zeggen dat ik een grote afkeer heb van de brandstofmodellen, integendeel, ze zijn erg mooi. Prachtig, kan ik ook van genieten, zolang ze maar van een ander zijn.

Bovendien is het financiele keerpunt voor grotere modellen dichtbij, bijvoorbeeld de geliefde Raptor... Als ik hier het geld voor had, dan ging het apparaat vliegen met een Mega 22-20-3 met als akku de Powertool V28 Li-ion cellen. Mooie pakketten bouwen van 7 cellen in serie, 3000 milli's aan boord. Niks kwetsbaar, onzin als men zegt duur. Je koopt een pakket netjes beneden de €100,- en, indien stroom voorhanden, ze worden inmiddels al in 20 minuten volgepompt. 4 volle akku's mee, nog een paar keer laden op het veld en je vliegt de héle dag met vergelijkbaar power en gewicht aan een 50 methanol toestel!

Groetjes van Aldert

Interessante ontwikkeling die Li-ion V28 cellen. Als die in 20 minuten vol zitten kan je die dus laden met 3 tot 4C

Heb even verder gezocht op deze cellen.

runryder gebruiker zei:
I am very excited about this chemistry! This might break the proverbial camels back to the barrier of accessible larger heli power systems. No doubt, they may force LiPos pricing structure down should they prove out.

1. Currently sold only through Ebay and a few small sellers as the 28V pack for the Milwaukee power tool line. I have seen 2 V28 for about 190.00 US Bidding has made their prices difficult to track due to supply and demand.
2. The 28V milwaukee pack should be available at Home Depot and Lowes soon.
3. You have to buy the 28V pack with the charging circuit and case, dismantle it, and rebuild you packs using the indivual cells and a soldering iron. This used to be the norm for us old eheli pilots. The manufacturer has made it very very clear that they will not take on the liability of selling individual cells. Give it time, money changes everyone.
4. The cell are round ca. full C size with steel incasement. 100 g each. As such, they weigh a little bit more than the poly-pillow packs of LiPOs such as TP or tanic. No solder tabs Their size mandates a strategy when fitting them to some airframes. A few break the 7S into 1 3S and 1 4S (in series) using a contructed wireharness to link the circuit with kits that just dont fit them well Usually its a CG thing. Cell voltage is the same LiPos at 4.2 V/cell.
5. Power output and power density are not quite as good as the performance Lipos, but they appear to be very robust as by survivability manefested from several crash reports over on rcgroups.
3000 mAH cells are rate at 15C cont/20C burst - I believe. They hold there voltage during discharge very well.
They can be charged safely at 3C!
6. They are very new so the true longevity of the cells is not yet fully explored.
7. I have seen many request to coax someone to delibertly test the consequences of overcharging, overheating, and general abuse, but have yet to see any reports.
8. By the prices I have seen they appear to be one half the price of the high performance LiPos currently out there, but again their halflife is unknown.
9 Current airframes giving positive reports include: Swift (4S), E-raptor conversion, 1 Evo 50, and an eRaven. I dont know about the micro sized birds such as the TREX or blade - probably not, but the lipos needed for these birds are comparitively cheap to the required cells needed for the 50- and 90-sized airframes.
10 They are charged using a LiPo charge profile and yes, most are incorporating balancing taps and a balancer into the cycle regimen.

To give proper due credit to the pioneers subjecting their helis for the betterment of us all: Al, Ozace, Gary Goodrum and a few others have really stepped up the OT on these cells as logged in several threads over on RC groups. I apologize to those names I have forgotten.

Stay tuned, I will build a few packs for my bird asa they can be bought at Home Repo.

Brian

Formally Known as Giheli- Team Dyson Member

Als dit echt 100€ per pakket gaat kosten en ik mijn rap50 hiermee met minimaal net zo veel power kan rond rossen... gaat die deze zomer nog omgenkutseld worden :mrgreen:
 
Ja dus? wat zwaarder als een Lipo cel van die cappaciteit, maar in mijn ogen is het verschil verwaarloosbaar bij zo'n grote heli als een rap 50.
 
100€ om een rap50 te laten vliegen klopt dus niet. Je hebt dan een 11s pakket nodig (ipv de 7s die standaard in het pakket zit) Je hebt dus al 2 pakketen nodig om er 1 samen te stellen.
Wil je 3 erap pakketen maken heb je 5 van die accu pakketten nodig.
Stel dat die pakketten 100€ per stuk kosten dan ben je nog zon 170€ per 11s pakket kwijt.
 
Satoer zei:
100€ om een rap50 te laten vliegen klopt dus niet. Je hebt dan een 11s pakket nodig (ipv de 7s die standaard in het pakket zit) Je hebt dus al 2 pakketen nodig om er 1 samen te stellen.
Wil je 3 erap pakketen maken heb je 5 van die accu pakketten nodig.
Stel dat die pakketten 100€ per stuk kosten dan ben je nog zon 170€ per 11s pakket kwijt.

11S wordt de Rap. wel erg zwaar, en je hebt geen 11S nodig voor een powerful setup! Kijken, denken, redeneren en rekenen ... beetje creatief zijn. Wat is een leuke (en betaalbare) combinatie met 7S?
Je kan met een 170 grams Mega de 2KW grens betrouwbaar halen 8O .

Gr.A.
 
Weet je dat wel zeker? 170 gram is extreem licht, dat ding kan zn hitte echt niet kwijt.

10 tegen 1 dat die Mega dat niet aankan.
 
We hebben het over een heli met minimaal dezelfde prestaties als een OS-50. Aan de video te zien is de 11S setup met Hacker motor aardig gelijk.
Ik denk dat die met een 7s setup (waar ze in het andere filmpje een century swift elektroheli mee vliegen, wat een veel lichtere heli is) veel te veel stroom gaat trekken en veel te veel inkakt bij 3D manouvres zoals een tic-toc.
 
Hoi hoi,

Vandaag een Gohbee zien vliegen met een 6S pakket en een Kontronic Kora. Het was geen 3D vliegen, maar je kon wel zien dat deze combinatie goed omhoog wil.
(Als het schip met geld komt :wink: dan wordt die heli de volgende!)

Gr.A.
 
Omhoog zal die vast wel, maar weet zeker dat die niet lekker tic toct op 6s zonder hoogte te verliezen.
 
Satoer zei:
Omhoog zal die vast wel, maar weet zeker dat die niet lekker tic toct op 6s zonder hoogte te verliezen.

Voor het Tic toccen heb ik een zaanse klok. :lol:




Gr Hans
 
Hoi hoi,

Gelezen op RCGroups:
Trex-600 - EMOLI's = $140 8 Minute SPORT

--------------------------------------------------------------------------------

Put 6 more flights combined on both of my Rex 600's this morning - both running a 5S2P Emoli w/ 12 tooth pinion - 1850-80 HS. Temp's were 160 max on motor and 125 on ESC - 125's on Batteries.

EMOLI - TREX600 = Sport Flying 8 minutes and a SMILE. I'm very happy with this setup as it equates to $140 dollar sport setup for the REX - can't beat it. I look forward to the day that I have out-grown the performance but for now its great fun.

Gr.A.
 
Gerard_nl zei:
dat is dan 140 dollar voor 1 pakket neem ik aan ?
Correct.
Er zitten 10 cellen in één pakket. Deze wordt vervolgens geconfigureerd als 5S2P. De V28 is goedkoper, er zitten helaas ook minder cellen in.

Met deze akku wordt gevlogen in een volledig standaard CF T-rex 600. Het wordt steeds aantrekkelijker qua prijs en de verhouding t.o.v. brandstof 50'ers.

Groetjes van Aldert
 
Back
Top