li-on batterij vervangen door lipo

• Topicstarter Topicstarter hoogvlieger
  • Startdatum Startdatum
H

hoogvlieger

Guest
Hallo allemaal,

omdat ik via de zoekfunctie niet vond wat ik zocht (ben er zeker van dat dit wel vaker voorbij komt...:rolleyes:) maar opnieuw een topic gestart.

ik hoop dat de accu kenners me advies kunnen geven voor wat de topic titel al aangeeft.

bij m'n bootje (Revell tide-breaker) zit een 7.4V Li-on accu:
full

helaas staat er geen C-waarde bij (zoals bij lipo's) en snap ik niet waar de 5.18Wh voor staan...
in de handleiding bij 't bootje staat eigenlijk niks qua spec's over de accu... waardoor ik er nog niet zeker van ben dat ik 'm veilig aan m'n eigen lader kan hangen (i.p.v. de bijgeleverde trage stekker lader).

omdat ik gewend ben met lipo's om te gaan (vlieg veel met rc heli's) wil ik deze batterij dus vervangen door een ''lipo'' exemplaar, maar daarbij word ik lastiggevallen door de gedachte dat ik (door de gebrekkige info over de Li-on, wellicht geen goede keuze van accu maak...

of zijn Li-on's en Lipo's gewoon 't zelfde?

groet,
Hoogvlieger

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je een andere lader gebruikt is een lipo geen probleem. Deze geeft ook 7,4V nominaal.

De 5.18Wh is het vermogen van de accu. Simpelweg spanning * capaciteit in Ah (7,4*0,7=5,18) Niet echt interessante informatie.

Ik vermoed dat eigenlijk elke moderne lipo wel zal volstaan tegenwoordig omdat die meer stroom kan leveren dan deze cellen. Ik vermoed dat hier dit soort cellen gebruikt zijn: 2X NEW 3000mAh 3 7V 18650 LI ION Rechargeable LED Flashlight Torch Battery USA | eBay

in een kleiner formaat.

Wel opgemerkt dat je bootje beschikt over een voltage cut off.

ok :) maar dit kleine ding heeft maar 700 mAh.

als dan eigenlijk (is nu de indruk ) iedere 7.4V lipo volstaat, dan weet ik genoeg :D

EDIT: bootje heeft idd een cut-off tegen te ver leegtrekken, maar dat moet in de praktijk nog worden uitgetest :p

kan zijn dat de cut off van li-ion anders is dan lipo. staat vast in het topic met alle uitleg.

en er zijn ook lipos van 50mAh. Dus 700 moet geen probleem zijn.

kan zijn dat de cut off van li-ion anders is dan lipo.
???:confused: dat klinkt redelijk als 't om laden gaat, maar bij de cut-off???
volgens mij is dat niks meer dan een soort van meter die de uitgaande spanning in de gaten houd, of je nu Li-on of Lipo gebruikt...

bij de weg, de eventuele opvolgers zijn bekend:
ace-800-20c-7.4v-big.jpg

lpb-741225-big.jpg

allemaal een stuk groter qua inhoud, endus langer varen :D
formaat en gewicht kloppen grotendeels met de bij 't bootje geleverde accu, dus ik verwacht niet dat ie zal zinken ofzo :rolleyes:

wel bedankt voor het advies :thumbsup:

groet,
Hoogvlieger

... De 5.18Wh is het vermogen van de accu. Simpelweg spanning * capaciteit in Ah (7,4*0,7=5,1 ...
Te snel Alwin. Het is niet het vermogen van de cel maar de hoeveelheid energie die in de cel opgeslagen kan worden. Gemeten/uitgedrukt in Wh, wattuur, watt gedurende een uur (niet watt per uur) zoals je energie thuis afrekent per kWh.

Bij de mjx heli,s worden standaard ook dit type cellen gelevert.
Je kan hem op 1c laden met een lipo lader.
Kwa cutoff gebruiken we losse printjes, hou dat dus even in de gaten, ik weet niet of de cutoff van de mjx zo laag staat of omdat een lion dieper ontladen mag worden.
En je zal een goede punch krijgen met een lipo, kwa vaartijd en snelheid.

Even een toevoeging,
Dit zijn denkbeeldige waardes, maar als je lipo cutoff inslaat op 6,3 volt en de cutoff van een lion op 5,7 volt heb je een klein probleempje.
Dus even goed chekken.

Grt Rob.

of zijn Li-on's en Lipo's gewoon 't zelfde?
Niet elke Li-Ion accu is een LiPo, maar elke LiPo is wel een Li-ion accu. De volledige naam is Lithium-Ion-Polymeer. Wikipedia geeft wat meer uitleg: Lithium polymer battery - Wikipedia, the free encyclopedia.

De eerste generatie Li-Ion accu's had een nominale celspanning van 3,6 Volt, de huidige generatie en ook LiPo's hebben een nominale spanning van 3,7 Volt.

Qua laden en ontladen zit er geen principiëel verschil tussen Li-Ion en LiPo accu's.

Ik zie het ook op het pack staan, 3,7volt en niet 3,6volt zoals ik eerder schreef. Laden als LiPo dus. Hoewel laden als Li-Ion geen kwaad kan, accu wordt dan niet vol geladen.

Niet elke Li-Ion accu is een LiPo, maar elke LiPo is wel een Li-ion accu. De volledige naam is Lithium-Ion-Polymeer. Wikipedia geeft wat meer uitleg: Lithium polymer battery - Wikipedia, the free encyclopedia.

De eerste generatie Li-Ion accu's had een nominale celspanning van 3,6 Volt, de huidige generatie en ook LiPo's hebben een nominale spanning van 3,7 Volt.

Qua laden en ontladen zit er geen principiëel verschil tussen Li-Ion en LiPo accu's.

Geldt voor die nieuwe li-ions ook dat je ze sneller mag laden dan maximaal 1C? Of is dat af te raden?

C-waarde van de Revell accu lijkt trouwens 15C te zijn, als ik zoek op HCC1450, de code achterop, kom ik bij deze 700 mAh cell terecht: http://www.alibaba.com/product-gs/1028584683/3_7v_HCC1450_Super_li_ion.html

Worden gebruikt in electronische sigaretten...

Laatst bewerkt:
Voor elk type accu geldt uiteraard, dat je je moet houden aan de voorschriften van de fabrikant. Als deze niet bekend zijn is het bij Li-accu's - dus ook bij LiPo's - raadzaam om met het laden niet hoger te gaan dan 1 x C.

Back