Li-po batterij laden en ontladen?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door MWW1977, 21 jul 2009.

  1. MWW1977

    MWW1977 Guest

    Hallo allemaal,

    Als newbie in de wereld van RC-heli's heb ik een paar vragen over de LI-po batterij die bij mijn Honey Bee King 2 zit. Het is een Li-Po battery 11.1V 1000mAh en daar zit een balanceer lader bij (Charger EK2-0851 Charger - EK2-0851)
    Maar nu mijn vragen:
    1 - hoelang moet ik de batterij laden of is de lader tegen overladen beveiligd?
    2 - moet ik een Li-po ook ontladen? Waarom en hoe/waarmee doe je dat?

    Bedankt voor de reactie's :D
    Met vriendelijke groeten,
    Mike
     
  2. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Hallo Mike, lipo's kun je beter niet ontladen. Geeft alleen risico op per ongeluk te ver ontladen (accu gaat dan stuk) en extra slijtage. Die lader is een simpel maar prima functionerend ding. Laden duurt iets meer dan een uur en lader stopt vanzelf, waarschijnlijk gaat er dan een lampje branden. Probeer ook even in de FAQ het stuk over lipo's te vinden, hier staat een schat aan nuttige info in.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Heel kort:
    Een echte LiPo lader kan je accu nooit overladen wanneer hij goed is ingesteld!
    Bij verkeerde instelling zal een goede (of beter een duurdere) lader een signaal geven en niet gaan laden.
    LiPo's moet je nooit ontladen voor je ze gaat laden. Dat is verspilling van energie en gaat ten koste van de levensduur van de accu. Hoe dieper je een LiPo ontlaad hoe minder vaak je hem weer kan laden. Die verschillen kunnen heel groot zijn!
    Wanneer je een LiPo maar één keer te ver ontlaad bestaat de kans al dat je de accu definitief hebt gesloopt! Als je mazzel hebt overleeft de accu dit maar dan zal de accu wel (stevig) in prestaties hebben ingeleverd.

    Wil je meer weten dan moet je even met de zoekfunctie aan de gang gaan want deze vraag is al vele keren gesteld en al bijna even vaak beantwoordt.
    Succes.
     
  4. MWW1977

    MWW1977 Guest

    Bedankt!

    Bedankt voor de reacties!
    Ik zal zeker een gaan zoeken middels de zoekfunctie.
    Maar er blijft bij mij toch een tegenstelling staan!
    Wanneer je de Li-po batterij gebruikt trek je hem toch leeg?
    Maar dat mag niet helemaal tot 0? Maar hoe weet ik dat ik binnen die "veilige" marge blijf? Of maakt de heli dat zelf duidelijk doordat hij op een bepaalt moment de lucht niet meer in komt?

    Groeten Mike
     
  5. hezik

    hezik Guest

    Als je een lipo ontlaad, zakt het voltage. In het begin gaat dat even snel, tot hij het zogenaamde 'nominale voltage' bereikt. Daar blijft hij een tijd lang hangen en dan, tegen de tijd dat de accu leegraakt, zakt het snel in.

    Om te voorkomen dat je te lang vliegt, is het soms mogelijk om een afslag-voltage in te stellen op de regelaar. Of een HoneyBee dat heeft, weet ik niet. De regelaar zal dan, als er een bepaald minimum voltage bereikt wordt, een signaal geven, bv. door de motor even uit te zetten, of in toeren terug te brengen.

    Je merkt het ook in het vlieggedrag, zodra je merkt dat de heli minder vermogen krijgt, is het verstandig om te landen.

    Op termijn is het waarschijnlijk het beste om op je vliegtijden te letten. Vlieg bv. eens tot de regelaar afslaat, of de heli minder vermogen krijgt, en meet die tijd. Neem dan ten opzichte van die vluchtduur een marge van 80%. Dus bv. je kunt 10 minuten vliegen tot de afslag/vermogensvermindering, vlieg dan in het vervolg maximaal 8 minuten als veilige marge.
     
  6. MWW1977

    MWW1977 Guest

    Hoi Hezik,

    bedankt voor je reactie, allemaal zeer nuttige info voor een beginner als ik!:D
    Heb middels de zoekfunctie een en ander gelezen over de lipo batterijen.
    En iedere keer komt er naar voren dat men het beste een lader met ingebouwde balanceerder moet kopen en het liefst met een schermpje en automatische stop wanneer de lipo "vol" is. En dat hij ook nog de spanning in de cellen kan aangeven.
    En nu komt de MAAR :p ...... ik kan (Bijna) nergens een merk of link naar een nederlandse site vinden waar ze er een redelijk aantal verkopen.

    Ik heb op RC Modelbouw & Innovatieve-Gadgets - V-Nix gekeken, maar daar hebben ze er maar 1.
    En daar word bij vermeld dat hij mensen met een 1500+ mAh blij zal maken?!
    Is deze dan ook geschikt voor mijn in de doos meegeleverde 1000 mAh?

    En wat duid die C10, C15, C20 eigenlijk aan?
    Dat lees ik ook veel, maar nergens een uitleg te vinden.

    DAMN :mad:! Zoveel vragen!!! En ik ben ook bang een vraag te stellen die beantwoord word met: Dat is in een ander topic al aan bod geweest!

    Heb je site ff vlug bekeken en jou lader ziet er erg duur uit! hehehehe!
    Ff het type in de google-O-matic gegooit, maar kom alleen op forums uit...geen (web)winkels.
    Waar heb jij hem gekocht?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 jul 2009
  7. MWW1977

    MWW1977 Guest

    PS: Heb die lader nu nog niet direct nodig hoor :p
    ben eerst nog druk bezig met die simulator die erbij zit.
    Heb mijn Honey Bee King II van iemand over gekocht voor €80,- incl. een extra set rotorbladen, de simulator en zo'n starter kit (te bevestigen onder het landingsgestel tegen omvallen). Geen verkeerde deal dacht ik zo.
    De vorige eigenaar heeft er maar een paar keer mee gevlogen en heeft hem door iemand laten afstellen, maar zag al dat de hoofdrotorbladen niet op dezelfde hoogte zitten. Moet daar dus ff een sleutelen.

    En die sim lukt me aardig. Hoveren gaat uitstekend. Drift weel heel langzaam naar links, maar het is naar links of rechts! Zo goed krijg ik de sim niet getrimt. Het voor- en achteruit gaat ook goed. Alleen het draaien lukt nog niet. Dus een rondje om de schuur zit er nog niet in! Wil van het weekend een proberen of ik het hooveren ook achter in de tuin kan doen! Moet ik wel uitkijken voor het speelhuis van de kids! :D
     
  8. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Een heli uit zichzelf stil laten hangen lukt niet daar is die veel te instabiel voor. Je zal dus continu moeten blijven corrigeren. Houd er ook rekening mee dat vliegen voor het "eggie" tog wat anders gaat dan op de sim. Een leuke lader is deze, maar wacht liever met aanschaffen tot er een specifieke behoefte is.
     
  9. hezik

    hezik Guest

    Mijn lader kost rond de 280 euro en heb ik gehaald bij rctechnics, RCtechnics.

    Die hebben ook wel eenvoudiger, goedkopere laders. Je hebt niet zo'n dure nodig. Voor rond de 40~50 euro heb je een lader die je meer informatie geeft.

    Maar strikt nodig is het niet hoor, als je het doet zoals ik beschreef, kun je prima toe met de lader die je nu hebt.

    De C waardes, 20C 15C enzovoort geven aan wat de belastbaarheid van een accu is, en soms ook de maximale laadstroom.

    Stel ik heb de volgende lipo:

    1500mAh 3s1p 25C ontladen 2C laden

    Dat houdt het volgende in:
    De lipo heeft een capaciteit van 1500mAh. Dat wil zeggen dat hij bv. 1 uur lang 1.5A kan leveren, of een half uur 3A. Hij is 3s1p, dat wil zeggen dat er 3 cellen in serie staan. Bij 3s2p zouden er 2 maal drie cellen parralel staan.

    25C ontladen houdt in dat je hem met maximaal 25 maal de capaciteit (C) mag belasten, dus in dit geval kun je dan een maximale stroom trekken van 25 * 1500 mA = 37,5A

    2C laden houdt in dat je hem met maximaal 2 maal de capaciteit (C) mag laden, dus de laadstroom zou dan in dit voorbeeld maximaal 2 * 1500mA = 3A mogen zijn.
     
  10. MWW1977

    MWW1977 Guest

    Hoi Hezik,

    ben een beetje aan het zoeken naar een lader die 230 V aan kan.
    Nu zie ik er heelveel staan met de tekst erbij dat ze 2 tot 6 cells lipo's aankunnen Maar hoe zit dat met een 1800 mAh als ik die wil laden?
    Kan dat met zulke laders? Duurt het dan gewoon langer dat de batterij vol is? Er staat wel bij dat ze van 0 - 5,0 of 4,0 amp kunnen leveren!

    Ik wil natuurlijk geen lader kopen waar ik niets aan heb!
    Heb geloof ik mijn huidige lipo naar zijn grootje geholpen! Hij hangt nu al een uurtje of 3 aan de lader en het lampje knippert nog steeds!

    Dus bij de lader meteen maar 2 of 3 nieuwe lipo-packs aanschaffen!
     
  11. hezik

    hezik Guest

    Jouw accu heeft een nominaal voltage van 11.1 volt, dus is het een 3-cellen lipo. Als je de verpakking open zou halen, zou je 3 losse 'cellen' aantreffen.

    Dat staat los van de capaciteit van 1500mAh. Je kunt bv. ook een 6 cellen lipo kopen met een capaciteit van 1500mAh.

    Als je een lader gevonden hebt die 2~6 cellen kan laden met 0-5A , dan kun je die lader gebruiken.

    Nu wordt het nog even iets gecompliceerder, want je hebt ook een balancer nodig. Jouw accu bestaat dus eigenlijk uit meerdere, aan elkaar verbonden, accu's. Lipo's kunne er absoluut niet tegen als ze geladen worden boven een bepaald voltage. Daar is een balancer voor nodig, je lader kijkt over het hele pakket (die wil dus 11.1 volt zien, of, voor een volle lipo, 12.6v), de balancer kijkt per cel afzonderlijk en zorgt er zo voor dat er geen cellen overladen worden.

    Veel moderne laders hebben al een balancer ingebouwd, maar het is dus wel even zaak hierop te letten. Je kunt ook een losse balancer kopen, maar als je de lader toch nog moet kopen, is het natuurlijk het slimst om een lader te kopen waar dit al inzit.

    Dit zou bv. een leuke lader kunnen zijn:
    http://de.robbe-online.net/rims_de.storefront/4a679771000db8b9271c3e0dc14606a0/Product/View/1&2D8506

    maar is mogelijk wat duur (109 euro adviesprijs). Ze zijn er ook wel goedkoper, als je echt het onderste uit de kan wilt op prijsgebied, zou ik je aanraden in het buitenland te bestellen, bv. bij www.hobbycity.com.

    die 109 euro lijkt misschien veel geld, maar dan koop je wel een lader waar je de rest van je modelvliegcarriere plezier van zult hebben.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 jul 2009
  12. MWW1977

    MWW1977 Guest

    Hoi Hezik,

    Heb gelukkig mijn Lipo niet naar de prullebak geholpen.
    Nadat ik gisteravond mijn vorige bericht hier getyped had en de laptop afgesloten zag ik dat het lampje constant groen brandde! :p VOL!!!
    YAHOO! hehehe!

    Maar de lader die jij bedoeld is de
    Power Peak Compact Duo-Power 6S-EQ


    toch? Die had ik op een andere webwinkel ook al gezien samen met nog eentje van ik geloof 90 euro. Dan ga ik die maar aanschaffen. Wist nl niet helemaal zeker of hij een 2000 mAh aan kan. Ik wil nl een paar lipo's bijkopen wanneer ik de heli de lucht in krijg. Ben hem nu nog aan het afstellen. De staartrotor zit bv niet haaks t.o.v. de hoofdrotor. Heb hem al losgeschroeft en proberen te draaien maar dat ging niet en ik wil hem ook niet stuk maken. Eerst maar eens aandachtig de montage handleiding doorlezen! Lijkt me niet onverstandig.

    Zo nu moet ik eerst maar eens verder met de vuilverbrandingscentrale.
    Zit hier vrolijk in mijn uppie op de tekenkamer! Radio aan...beursgorilla.nl erbij....modelbouwforum.nl open! :D Wat wil je nog meer! Heerlijk die vakantie tijd! Hahahahahaha

    [EDIT] Heb nog even een goeie uitleg over Lipo's gevonden: http://www.rcshoproal.nl/info_lipoinfo.html
    Voor iedereen die nog info zoekt over Lipo's.
    In combi met de hier gegeven uitleg van Hezik is dit goed om te weten!
    [EDIT]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 jul 2009
  13. Riko

    Riko

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    728
    Locatie:
    stroppendrager, België
    Om voort te bouwen op de vragen die newbies hebben mbt laden (en ontladen) van lipo's, zal ik geen nieuwe topic openen. :) MAAR ik heb 2 vragen.

    1) moet je een lipo tot het einde van zijn capaciteit gebruiken, maw moet je lipo's altijd 100% leegrijden? of kan je stoppen nog voor dat deze volledig leeg is?
    Kan dit, mag dit, wat is het beste voor de duurzaamheid van je lipo?

    2) praktische vraag:
    stel je hebt een goeie lader/ontlader: Hyperion EOS0606i en een Lipo S3, 11.1V, 8000 mAh, 40C. (zoals in dit pakket ON SALE! MaxAmps 8000HV 11.1V Rustler VXL Brushless RTR Kit, Rustler VXL Packs | MaxAmps.com )
    Kan je na het gebruik van een reeds opgebruikte lipo deze gedurende een paar maand of een paar jaar laten liggen?
    Wat moet je doen als je weet dat je de (lege) lipo voor een zekere tijd niet zal gebruiken?
    Of ben je verplicht deze constant op te laden en leeg te gebruiken, keer op keer?
     
  14. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Exact het tegenovergestelde. Lipo's mag je NOOIT leegrijden!
    Doe je dit wel, dan beschadigen ze, of kunnen ze in brand vliegen of exploderen!
    Een lipo mag tot 2.5V ontladen worden, alleen zou ik het niet zo ver laten komen.

    Als je een lipo tijd laat liggen, altijd eerst weer opladen. Na loop van tijd loopt hij namelijk langzaam leeg, en als hij te ver ontladen is; tja lees hier boven.
    Daarmee is je volgende vraag ook beantwoord, opladen en wegleggen.
     
  15. Murdock

    Murdock

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Voor langere tijd moet je lipo's niet vol of leeg bewaren maar halfvol. De betere laders hebben daarvoor een "storage" programma. Dit zorgt ervoor dat een te volle lipo tot de helft leeg wordt getrokken en een te lege lipo tot de helft wordt opgeladen.
     
  16. Riko

    Riko

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    728
    Locatie:
    stroppendrager, België
    thaaanx, heel nuttige info!!

    wat mij direct bij mijn 2 volgende vragen brengt :oops:

    1. hoe weet je of je lipo batterij BIJNA leeg is bij het rijden van een stock Rustler met stock controller?
    Ik heb nergens een signaallichtje of iets dergelijks tegengekomen in de online manuals (ik heb nog niets gekocht btw) of het moet zijn dat ik erover lees.
    Dit is dan wel heel essentieel om te weten terwijl je rijdt :D


    2. als je hem een tijd niet gebruikt, moet je de lipo voor dat je hem links laat liggen dus nog eens volladen.
    Maar hoelang duurt het eer een lipo met de specs van hieronder weer leeg is door hem gewoon links te laten liggen? dat zal dan afhankelijk zijn van lipo tot lipo veronderstel ik?
    Het kan geen kwaad om een langdurig ongebruikte lipo die al volgeladen was, na verloop van tijd terug aan je lader te koppelen om weer op te laden...?

     
  17. Riko

    Riko

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    728
    Locatie:
    stroppendrager, België
    hmm

    halfvol bewaren mag je op eender welke manier doen, of moet je deze weer aansluiten aan je lader ofzoiets met dat "storage" programma.

    Sorry dit is al technisch. :)

    Dus: je rijdt met volle lipo, dan op 1 of andere manier zie je dat hij half vol is (zie vraag 1 hieronder, hoe weet je dat...)
    dan als hij halfvol is sluit je hem aan aan je lader en zet je de lader op "storage" functie, en dan als die voltooid is in halfvol (ik ben dus niet mee) dan ontkoppel je hem en klaar is kees, je kan de storage half volle lipo bewaren?

    Ik veronderstel dat ik veel foutjes heb gemaakt in mijn verhaal hierboven :D


    edit: ontdenkt op google over die hyperion lader
    Lipo Storage mode(Allows fast and simple discharge to 60% capacity for proper storage voltage which equals longer battery life)

    DUS: je kan na het gebruik van je lipo (tot net niet leeg) deze weer aansluiten aan je lader in de "storage mode" die hem tot 60% oplaadt en zo is die safe om te bewaren precies....
    Het klinkt raar, maar ik zal het maar geloven zeker :)

    En ik vraag mij nog steeds af wanneer en hoe je weet of je lipo tijdens het rijden tot aan het kritieke punt komt dat je hem moet opladen...

     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2009
  18. giganielsie

    giganielsie

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Haarlem
    Je kan denk ik ook wel de lipo gewoon opladen zoals je altijd doet (dus op 1c laden) en dan na een half uur de lader uitzetten. Dan zit de accu ook ongeveer half vol.
     
  19. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    De regelaar in de rustler (mits het de vxl is, de xl-5 heeft geen lipo ondersteuning) heeft een low-voltage detection. Als je met NiMH accu's rijdt moet je die gewoon uitlaten, maar als je met lipo rijdt ALTIJD aanzetten.
    Dan kun je net als normaal gewoon rijden, vol vermogen van begin tot eind.
    Enkel, wanneer de spanning te laag wordt, schakelt hij automatisch je vermogen 50% terug. Dit is heel erg goed te merken dus denk niet dat je het niet in de gaten hebt ;)

    Ik heb zelf mijn 3s lipo's nagemeten, en zodra de het vermogen 50% terug gezet wordt, is de spanning per cel ongeveer 3.2V.

    Ook laders kun je instellen hoeveel volt per cel je wilt laden. Ik geloof dat 4.25V (of iets in die richting) maximaal is. Ikzelf laad meestal tot 4.1 of 4.12. Je gaat er iets in rijtijd op achteruit, maar ik speel liever op safe.

    Zolang je op deze manier netjes met je lipo's omgaat kan er eigenlijk niks mis gaan. Let er wel op dat je altijd met je balancer kabel laadt, en je nooit met meer stroom gaat laden dan de fabrikant van de lipo aangeeft. Maar 1C is meestal wel gangbaar.
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2009
  20. Riko

    Riko

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    728
    Locatie:
    stroppendrager, België
    in dit youtube filmpje moet je gewoon de gevens ingeven die overeenstemmen met wat er op je lipo staat
    [URL="[/URL]
    dus die specifieke lader zou vanzelf weigeren te laden als de gegevens niet klopt precies....dus die fout kan je niet maken?

    maar wat is die 1C waarover je het hebt? in het filmpje heeft die man dat nergens moeten invoeren, wel 1550 Capacity heb ik hem horen zeggen.
    Dus die 1C verward mij :D is dat de ontlaadwaarde?
    Want die oplaad waardes zijn toch veel hoger, zoals in het filmpje?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina