Libertyship Jeremiah O'Brien (Trumpeter/Eduard 1:350)

Discussie in 'Plastic Modelbouw' gestart door GijsbertTw, 28 feb 2021.

  1. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Hallo allemaal,

    Nu mijn Japanse tempel (https://www.modelbouwforum.nl/threads/japanse-tempel-byodoin-hououdo-kyoto-foenix-hall.274119/) klaar is, wordt dit het nieuwe project, de Jeremiah O'Brien van Trumpeter met PE-set van Eduard.
    Vandaag besteld, dus nog heel even geduld.

    upload_2021-2-28_19-22-16.jpeg

    Ik heb nog weinig ervaring met weatheren, dus dit leek me een goede kandidaat. Op internet een paar mooie foto's gevonden van het karakter van deze knapen als inspiratie. Wanneer de spullen binnen zijn zal ik er hier een verslag van maken, waarbij ik hoop op veel ondersteuning bij het voor mij nieuwe fenomeen van chippen en verweren.

    Hier wat opwarmertjes...

    upload_2021-2-28_19-25-35.jpeg

    upload_2021-2-28_19-25-54.jpeg

    upload_2021-2-28_19-26-10.jpeg

    upload_2021-2-28_19-26-29.jpeg

    upload_2021-2-28_19-26-48.jpeg

    upload_2021-2-28_19-27-3.jpeg

    Hier moet ik toch mijn hart aan kunnen ophalen, haha!

    Groet,
    Gijsbert
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Wodkadrinker en Herby63 vinden dit leuk.
  2. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Hallo allemaal,

    Als je er een tijdje op zit te broeden komen de plannen vanzelf omhoog borrelen. Het idee is nu om er een diorama van te maken dat de activiteiten op D-Day by Normandie voorstelt. Dus een Liberty op de zee langs de kust die met de kranen een deklast van vaar-, voertuigen, tanks en ander spul op een zgn Rhino-barge laadt. Daaromheen kunnen nog een aantal landingsvaartuigen actief zijn om het geheel nog wat levendiger te maken.

    dus zoiets:
    upload_2021-3-3_11-34-7.jpeg

    de Rhino barges:

    upload_2021-3-3_11-34-40.jpeg

    deze bestaan uit gelaste blokken van 5 x 7 ft die samengesteld worden tot een ponton met twee motoren achterop. Lijkt me goed te scratchen.

    Legervoertuigen en landingsvaartuigen op schaal 1/350 en in alle soorten zijn te krijgen bij L'Arsenal (http://www.larsenal.com/vehicules-militaires-c102x2535671)

    Dus... lijkt me te doen!

    Gijsbert
     
    Herby63 en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  3. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    We zijn begonnen!!!

    De spullen zijn vandaag binnengekomen, het schip, twee PE plaatjes en een buigapparaatje.

    upload_2021-3-5_12-54-36.jpeg

    Met daarbij ook de handleidingen...

    upload_2021-3-5_12-55-1.jpeg

    Dus maar begonnen met de waterlijn-bodem mooi pas maken en geplakt voor de stevigheid. Daarna de dekken van de boeg en het achterschip aangepast voor de PE onderdelen die erop moeten. Een paar stukjes verschansing en een randje van het achterste dekhuis verwijderd. Plakken komt (veel) later. Maar wat is dat PE-spul ongelooflijk klein. Ik ben benieuwd hoe ik me daarmee ga redden.

    upload_2021-3-5_12-57-48.jpeg

    Leuk begin!

    Gijsbert
     
    ozy en Herby63 vinden dit leuk.
  4. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    De eerste PE deeltjes zitten er op.

    upload_2021-3-5_16-28-16.jpeg

    Het is nog echt onwennig. Wat buig ik het eerst, de massieve kant die tegen het luik komt, of het tere hekwerk wat daaronder zit? Ik heb nog 4 luiken te gaan om het echt uit te vinden. Het plakken met CA-lijm was ook nog onwennig. Het deeltje aan de achterzijde steekt iets uit en verschuiven is geen optie.

    Dan de spanbanden...

    upload_2021-3-5_16-33-2.jpeg

    Ze zitten er op, maar niet echt perfect. Geen probleem, die verstoppen we wel onder de deklast, nu gaat het erom ervaring op te doen. Hoe voorkom je dat zo'n minuscuul stripje uit je pincet springt? Hoe voorkom je dat het aan je vingers lijmt ipv aan het luik? Hoe krijg ik die losse eindjes aan de zijkant vastgelijmd? En waarom heb ik geen vergroot-ogen? Enzovoort...

    Al doende leert men, dat is het leuke van deze hobby.

    Gijsbert
     
    ozy, Jan Walpot en Herby63 vinden dit leuk.
  5. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Ik heb wel eens gelezen dat PVA-lijm (witte knutsellijm) aanbevolen wordt voor het bevestigen van PE. Het laat corrigeren toe, lijmt je vingers of pincet niet aan het model, en enigszins verdund zorgt de capillaire werking ervoor dat het mooi tussen PE en plastic kruipt als je het met een penseel aanbrengt.

    In ieder geval succes ermee.
     
  6. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Hi Herby, ik was dat nog niet tegengekomen, maar het lijkt me een handige tip. Ga ik eens uitproberen!
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  7. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Het gaat steeds beter! De spanbanden zitten nu redelijk op gelijke afstand en ik heb nu ook mijn "gereedschap" beter onder controle.

    Een wattip-staafje heb ik voorzien van een klein bolletje kneedgum en daarmee is het heel makkelijk om behoorlijk beheerst de PE-deeltjes naar de plak-plek te verplaatsen.

    Ook had ik al eens voor de tuigage van mijn Duyfken twee borduurnaalden met grote ogen bewerkt. De ene is een vorkje geworden en de ander een haaknaald en zijn beiden op de steel van een afgezaagd kwastje gemonteerd.

    Ik gebruik twee soorten CA-lijm, een dunne Zap en een dikkere Zap-a-gap. Met de dikke plak ik het onderdeel op z'n plaats en met de dunne ga ik met de "vork" langs de randjes en laat de lijm tussen de pootjes er zo invloeien. Het haakje doet het goed om een druppeltje lijm precies op een bepaalde plaats te leggen. Een lijmdruppel doe ik eerst in een oude deksel van een jampotje en daar kan je behoorlijk lang lijm vandaan halen.

    Bij een natuursteenhandel had ik ooit al eens een stuk gepolijst marmer (of zoiets) uit de restbak gehaald en die komt nu ook goed van pas bij het snijden van de PE-deeltjes uit het frame.

    upload_2021-3-5_22-19-4.jpeg

    Ook zijn de luiken waar ik mee bezig ben op hun plaats gelijmd omdat ze zo kwetsbaar zijn geworden door de PE spullen die erop zijn gekomen dat je ze eigenlijk niet meer los kan laten rondzwerven op je werktafel.

    Ik denk dat ik niks revolutionairs aan het doen ben, maar je moet dit soort dingen toch ook altijd zelf eens gedaan hebben. Ik zie het steeds meer zitten op deze manier!

    Gijsbert
     
    ozy en Herby63 vinden dit leuk.
  8. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Truukjes, truukjes, truukjes...

    Allereerst heb ik me een truukje bedacht om de boot een beetje handig te kunnen positioneren. Met twee stukjes afplakband een houvast gemaakt om hem mee in de bankschroef te kunnen klemmen. Daarmee kan je de zwaartekracht benutten om dingen op zijn plaats te laten liggen.

    upload_2021-3-6_16-59-1.jpeg

    werkt perfect...

    upload_2021-3-6_16-59-42.jpeg

    Dan is het ook niet meer zo heel erg lastig om hele kleine rondjes tegen de verschansing te plakken. Die kan je eigenlijk gewoon neerleggen en vastplakken.

    upload_2021-3-6_17-1-3.jpeg

    Om te voorkomen dat hele kleine onderdeeltjes, zoals de ringetjes op het achterdek, wegspringen bij het loshalen uit het frame, gebruik ik een strookje van een geel memoblaadje dat ik met de lijmstrook onder het PE-frame neerleg op een oude CD. Dan kan je de deeltjes goed lossnijden zonder dat ze wegvliegen en ook de hele kleine bruggetjes secuur wegsnijden.
    Het blijft zo allemaal netjes bij elkaar. Het is trouwens een illusie dat je de braampjes van dat hele kleine spul zou kunnen wegvijlen of schuren. Bijna onmogelijk, de iets grotere deeltjes kan je nog vastklemmen in het buigapparaatje, maar als het zo klein is kan je het vergeten, dus kan je het alleen maar zo nauwkeurig mogelijk wegsnijden en dan lukt redelijk goed als het op de lijmstrook van het memoblaadje zit.

    upload_2021-3-6_17-5-4.jpeg

    Het trucje van Herby werkte ook. De ringetjes die op het achterdek moesten worden geplakt bleven absoluut niet op hun plaats liggen om te verlijmen met CA-lijm. Daarom heb ik er een druppeltje verdunde houtlijm opgedaan waarmee het enigszins gefixeerd werd. Toen het opdroogde kon je het met een klein beetje duwen makkelijk losmaken, maar het bleef goed genoeg zitten om met het borduurnaaldvorkje een beetje CA-lijm eronder te krijgen.

    Voordat ik verder ga wilde ik eerst de romp een beetje fatsoeneren. Dus wat plastic putty er op en schuren maar, maar dan moet het eerst wel goed uitharden. Ik was een beetje ongeduldig.

    upload_2021-3-6_17-13-22.jpeg

    De romp is wel heel erg glad en ik wilde de karakteristieke lasnaden er een beetje uit laten springen. Ik moet nu bedenken hoe ik dat zou kunnen doen. Mijn idee nu is om met smal afplakband de lasnaden te markeren op de romp en er dan putty tegenaan te smeren, zodat er een "rupsje" ontstaat als je de band weghaalt. Ik ben benieuwd of dat lukt...

    Gijsbert
     
    ozy, Jan Walpot en Herby63 vinden dit leuk.
  9. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Onder de laadbomen staan huisjes waarin de stoomaansluitingen zitten naar de machinekamer voor de winches. Best wel veel details, ik heb er nog maar een paar op zitten. Twee deurtjes met regengootje, een paar reddingsboeien, wat slangenhaspels en een laddertje heb ik er al opzitten, maar er moet nog het een en ander.

    Om het eens goed te bekijken heb ik een wifi-microscoopje en dan zie je dingen...

    upload_2021-3-8_16-17-28.jpeg

    Hier de deurtjes met regengootje

    upload_2021-3-8_16-18-27.jpeg

    Aan de voorkant aansluitkastjes voor stoomleidingen en twee van de acht slangenhaspels en een laddertje. Zo vergroot zie je ook dat het laddertje links en rechts niet over dezelfde lijn zijn gebogen, dat de aansluitkastjes niet in dezelfde richting zijn gebogen. Ook zit het laddertje te hoog, waardoor de bovenste pootjes dus niet meededen met vastplakken. Aan de beide zijkanten zitten houders waarin reddingsboeien zitten.

    upload_2021-3-8_16-19-15.jpeg

    ... en dit allemaal op een blokje van nog geen 2 cm.

    upload_2021-3-8_16-24-33.jpeg

    Oh, wat moet ik nog een hoop leren en ervaring opdoen...

    Gijsbert
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2021
    ozy, Jan Walpot en Herby63 vinden dit leuk.
  10. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Een beetje research doen heeft altijd zin. De driehoekige deeltjes die op de foto hierboven staan kon ik eigenlijk niet goed plaatsen en ze staan ook zo in de beschrijving van Eduard.

    Tot ik deze foto vond:

    upload_2021-3-9_12-4-57.jpeg

    In de linkerbovenhoek zijn ze te zien en het blijken dus haspels te zijn voor kabels of brandslangen en dan is de functie en de positie ten opzichte van elkaar ook ineens logisch en anders dan in de beschrijving.

    Gijsbert
     
    ozy en Herby63 vinden dit leuk.
  11. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    We gaan steeds weer een paar stapjes vooruit. Vandaag aan het dekhuis op het achterdek gewerkt waar een paar wandjes weg moesten worden gehaald en moesten worden vervangen door een PE plaatje en ook aan het daarboven liggende dek geknutseld waar een paar verschansingen moesten worden weggehaald die straks allemaal in messing worden uitgevoerd.

    upload_2021-3-9_16-23-52.jpeg

    upload_2021-3-9_16-24-9.jpeg

    upload_2021-3-9_16-24-23.jpeg

    Ook de kleur gemengd voor eigenlijk het gehele schip. Een mooie middengrijs. Ik weet niet precies of het de juiste is, maar dat maakt me niet zoveel uit. Ik laat niet voor een potje verf de PTT uitrukken, haha.

    Op de niet gebruikte bodem heb ik eerst primer gespoten en daarna het grijs getest. Het meest rechtse vlakje wordt het.

    upload_2021-3-9_16-27-21.jpeg

    Gijsbert
     
    ozy en Herby63 vinden dit leuk.
  12. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Weer enige vorderingen te melden.
    Allereerst een 11-tal winches en een aantal ventilatiebuizen geplaatst. De buizen waren simpel, maar de winches bestonden allemaal uit 4 onderdeeltjes en de uitdaging was niet zozeer het monteren, maar vooral het zonder breuk uit het frame te krijgen. Uiteindelijk is het netjes gelukt.

    upload_2021-3-10_16-29-1.jpeg

    upload_2021-3-10_16-29-55.jpeg

    upload_2021-3-10_16-30-22.jpeg

    Daarna het soldeer avontuur eens opgepakt. een dekhuis op het achterdek kreeg de eer. Allereerst het huisje zelf solderen en daarna moest er een reling op.

    upload_2021-3-10_16-32-20.jpeg

    Redelijk gelukt voor een een eerste keer, alhoewel het hekwerk een beetje naar opzij verschoven zit! Dat zie je ook pas bij de foto...

    upload_2021-3-10_16-33-19.jpeg

    We komen er wel!

    Gijsbert
     

    Bijgevoegde bestanden:

    ozy en Herby63 vinden dit leuk.
  13. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Iedere dag leer je weer nieuwe dingetjes. Vandaag bezig geweest met de geschutposities op het achterdek. Die bestaan uit een cirkelvormige verschansing en daarbinnen drie cirkelvormige "treden" die ongeveer 3/4 van een cirkel beschrijven. Dat het allemaal klein is, is inmiddels een bekend gegeven, maar het is iedere keer weer uitzoeken hoe iets het beste kan worden vormgegeven en gemonteerd.

    upload_2021-3-11_16-22-8.png

    Allereerst de verschansingen. Een stukje messing mooi rond buigen is lastig als je het "uit de hand" probeert en als je dan denkt het messing een beetje zachter te maken door het te verwarmen gaat het bijna direct mis. Het smelt ineens weg.

    upload_2021-3-11_16-3-29.jpeg

    Dus een andere methode gevonden door een wasknijperhelft te voorzien van drie gleufjes met verschillende diameters en als je daarin met iets ronds het stripje in steeds kleinere gleufjes drukt krijg je een prachtig resultaat.

    upload_2021-3-11_16-5-7.jpeg

    upload_2021-3-11_16-5-18.jpeg

    Daarna de treden erin. De drie treden heb ik eerst met CA-lijm tot een pakketje gevormd en daarna geprobeerd te fixeren mbv een stukje tape en wat stukjes hout om ze te kunnen solderen.

    upload_2021-3-11_16-8-21.jpeg

    upload_2021-3-11_16-8-44.jpeg

    En zo ziet het er uiteindelijk uit. Er moet nog wel wat worden nabewerkt, maar dat komt later wel.

    upload_2021-3-11_16-10-2.jpeg

    Gijsbert
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2021
    EUSIV, ozy, Jan Walpot en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Hallo allemaal,

    De geschutposities voor het 20 mm luchtdoelgeschut op het achterdek zitten vastgelijmd, vergezeld van twee kisten.

    upload_2021-3-12_16-32-46.jpeg

    Op het dekhuis daarvoor is een reserve stuurstand geplaatst. Deze bestaat uit een kolommetje van 1,5 mm dik en 4 mm hoog met daartegenaan een mini-stuurwiel.

    Ik had nergens een stukje kunststof in de juiste dikte waarmee ik het kolommetje kon maken, dus ik heb een stukje van een sprue opgewarmd en een beetje uitgetrokken tot ongeveer de goede dikte. Daarna met een druppeltje dikke CA-lijm op de plek gezet. Het stuurwiel zit nog veilig op de plakstrook van het notitieblokje totdat de lijm van de stuurkolom goed is uitgehard.

    upload_2021-3-12_16-28-50.jpeg

    Trouwens, de CD dient als ondergrond voor het snijden van de PE-deeltjes

    Gijsbert.
     
    ozy en Herby63 vinden dit leuk.
  15. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Hallo allemaal,

    Het eerste subassembly is klaar. Het achterste geschutsdek is voorzien van alle hekjes, kistjes en ander klein spul en heeft een kleurtje gekregen. Ik ben best gelukkig met mijn eerste ervaringen met PE onderdeeltjes en heb wat meer gevoel voor de precisie waarmee je te werk moet gaan.
    Hieronder een paar foto's van het ontstaan.

    upload_2021-3-15_17-8-26.jpeg

    De primer erop gespoten.

    upload_2021-3-15_17-8-42.jpeg

    Dan het grijs.

    upload_2021-3-15_17-8-59.jpeg

    En toen ontdekte ik dat er nog hekjes om het kanon heen moeten, dus die zitten er nu ook op. Met het aparte dekhuisje met stuurstand ook op zijn plek lijkt het al heel wat.

    upload_2021-3-15_17-10-6.jpeg

    Net echt...

    upload_2021-3-15_17-12-13.jpeg

    groeten,
    Gijsbert
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Prutsertje, ozy, Jan Walpot en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Peterh80

    Peterh80

    Lid geworden:
    14 jan 2020
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Los Angeles
    Hoi Gijs,
    Dat wordt een mooie boot die je daar hebt! Ga je er ook figuurtjes opzetten?

    Peter
     
  17. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Hallo Peter,
    Het gaat allemaal wel erg langzaam, ik heb ook geen haast, dus de figuurtjes staan wel ergens in de planning maar ik heb nog geen idee wanneer. Ik ben nu aan het wachten op een hoofdbandloep want het is me allemaal te petieterig om het zonder te kunnen doen.
    Maar het wordt inderdaad wel een mooi bootje!

    Gijsbert
     
    Peterh80 vindt dit leuk.
  18. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.436
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Bij het Kruidvat hebben ze op het moment van die vergrotende brillen.
    Volgens de reclame vergroten ze 160 keer.
    (En je ziet een verschrikkelijk lelijke vrouw heel blij knikken als ze met dat ding op gaat lezen...:confused:)

    Misschien is dat wat?

    enne: mijn complimenten voor wat je op deze schaal aan het maken bent.
     

Deel Deze Pagina