Lichtbak heen- en weer laten bewegen

Discussie in 'MBF Labs' gestart door kunstig, 19 mrt 2015.

  1. kunstig

    kunstig

    Lid geworden:
    19 mrt 2015
    Berichten:
    5
    Hallo,

    Ik wil voor een kunstproject een vierkant van ws. 4 steigerpijpen maken van 2,5 m x 2,5 m. Dit vierkant moet zowel horizontaal als verticaal kunnen worden neergezet op poten.

    Hierop wil ik een lichtbak over de hele breedte met kleurenspots van in totaal ongeveer 15 a 20 Kg laten heen- en weer bewegen.

    Verticaal stijgen/dalen als de stellage rechtop staat. Horizontaal heen- en weer bewegen als de stellage vlak ligt. De weg die de lichtbak aflegt is altijd rechtdoor, heen of terug van rand tot rand. De lichtbak moet zo stabiel mogelijk blijven hangen zonder "te dansen".

    De tijdsduur hoelang de spot doet over de afstand, moet van tevoren kunnen worden aangegeven door de bezoekers. Iemand zou 20 seconden kunnen ingeven, een ander 4.47 min. en weer een ander 11.39 minuten.

    Is er een oplossing om de lichtbak heen- of terug te sturen?
    Is er een oplossing om de lichtbak via een in te geven tijdsduur aan te sturen?
    Eventueel mechanisch? om het niet te duur te maken.

    Hopelijk hebben jullie tips of ideeen?
    Alvast bedankt!

    Groetjes, Wim
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Daar zal natuurlijk een oplossing voor te vinden zijn maar ik ben bang dat je die niet in de modelbouw zult vinden. De afmetingen en gewichten zijn daarvoor te groot en hoog. De principes kunnen wel hetzelfde zijn maar je zal veel grotere en sterkere motoren moeten gaan gebruiken.

    Je zal ook een constructie moeten bedenken met bijvoorbeeld rails waar het geheel in hangt of op staat. Dat zijn zaken die je helemaal zelf zal moeten doen want jij als kunstenaar (kunstenmaker?) weet hoe je dat kunstwerk wilt hebben. Zeg maar wat waar en hoe moet komen. :)
    Hoe dat dan moet gaan bewegen hangt weer van die constructie af en natuurlijk van het budget. Kan het met een tandwiel(en), met een draadstang, met een hefboom of .......? Er zal nog veel meer mogelijk zijn. Ook hier zal "de kunstenaar" wel een mening hebben want mag al die mechanica zichtbaar zijn? En als het geluid maakt, mag dat of moet dat zo veel mogelijk voorkomen worden?
    En verlies vooral de veiligheid niet uit het oog. Kunnen de mensen er vlakbij komen en is er dan een risico dat er in geval van een defect gevaar ontstaat voor die bezoekers? Dit is een heel belangrijk punt want als er echt iets verkeerd gaat kunnen de gevolgen groot zijn.

    Als je instelbare snelheden wil gaan gebruiken zal je waarschijnlijk het beste een kleine computer kunnen gebruiken. Daar zijn vele mogelijkheden die ook nog eens weinig kosten. Denk hierbij aan de Arduino of de Raspberry Pi.

    Als met al niet iets waar zo een oplossing voor te geven is. Er zit best een heleboel aan vast.
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2015
  3. kunstig

    kunstig

    Lid geworden:
    19 mrt 2015
    Berichten:
    5
    Dank je Ernst voor je goeie reactie. Het zet zaken weer wat meer in perspectief. Ik besef dat de maten te groot zijn voor modelbouw, maar ik wist geen ander forum... Als het geluid maakt is niet heel erg, mits niveaus normaal zijn. De bezoekers kunnen er niet aankomen, het wordt afgeschermd, maar zij moeten op een timer o.i.d. wel een tijd kunnen instellen. Ik ben gaan speuren op je tips en kom ook lineaire motoren tegen. Iemand enig idee aan wat voor prijs ik moet denken voor zo'n systeem? Zou het ook met een katrol kunnen (mss. soort ankerketting?) die tijdsvertraagd wordt door een soort weerstand? (geen idee) Alle tips zijn welkom. Vr.groet.
     
  4. kunstig

    kunstig

    Lid geworden:
    19 mrt 2015
    Berichten:
    5
    Zou ik de lichtbak aan een elektrische gordijnrails kunnen hangen? Aan 1 zijde aan de rails, aan de andere zijde op een loopwagen op een rails? Deze bijv:

    Somfy Glydea 60 bedrade elektrische gordijnrail

    Deze oplossing lijkt wat knullig maar zou toch functioneel kunnen zijn misschien?

    In de tech. PDF specificaties van de gordijnrails staat: • Gordijnrailmotor geschikt voor gordijnen met een gewicht tot 60 kg of tot 100 kg bij een tandemmotor uitvoering. (in plaats van een tandriem aandrijving). Die zou het misschien aan kunnen?

    Qua veiligheid komt het komt nooit boven publiek te hangen, men staat er ongeveer 3 meter naast zonder erbij te kunnen. Het frame moet als een wand rechtop kunnen staan, of als een tafel horizontaal op poten. De bevestiging van eea aan een buisframe is nog een punt van mogelijke aanpassing als het te instabiel qua bevestiging is.

    - Ik heb er geen verstand van, maar weet iemand wat ik voor zo'n elektrische gordijnrails kan schakelen om de tijdsduur van open/sluiten exact te kunnen instellen? Er van uitgaand dat de rails het op 2 of 3 ophangpunten kan dragen

    Tips zijn zeer welkom, bij voorbaat dank
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2015
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Lineaire motoren is een mogelijkheid, de kosten? Eerlijk gezegd heb ik geen idee, maar goedkoop zal het niet zijn. Je kan eens zoeken op "lineaire motoren" dan vindt je een heleboel voorbeelden. Of dat wat voor jou is kan je alleen zelf bepalen.

    De tijd instelling kan je het makkelijkst via een eenvoudige computer doen, daar verwees ik al naar. Natuurlijk kan je een draaiknop of zo gebruiken maar dat kan "sloop gevoelig" zijn.
    Neem bijvoorbeeld een goedkoop tablet met een scherm waarop je een tijd kunt aanraken of zelf typen is meer van deze tijd en "hufter proof". Je kan zo ook heel makkelijk minimum en maximum tijden bepalen en ze kunnen ook veel langer zijn. Tijden van zelfs een uur kunnen dan makkelijk realiseerbaar zijn. Met een timer en een draaiknop wordt minuten al behoorlijk lastig. Nou ja lastig, het kost nogal wat electronica. Vroeger was er niets anders maar nu met al die microcomputers is heel veel mogelijk met een minimum aan hardware.
    Een tweede voordeel is dat je met zo'n microcomputer hoogstwaarschijnlijk ook en stuk goedkoper uit zal komen.
    " Eigen" elektronia ontwikkelen en bouwen was (is) een hobby van me waar ik heel veel plezier mee heb gehad. Helaas is dat grotendeels over, losse onderdelen worden steeds duurder en lastiger te verkrijgen. En met een enkele microchip waar je een eigen programmaatje in kunt zetten kan je tien keer zo veel doen. De printjes zijn een stuk kleiner en werkt het niet helemaal naar wens dan is het programma veel makkelijker aan te passen dan een andere weerstand of transistor op de print solderen.

    Genoeg stof tot nadenken dus. Succes!
     
  6. kunstig

    kunstig

    Lid geworden:
    19 mrt 2015
    Berichten:
    5
    Dank je wel Ernst voor je behulpzame reactie met goede tips, inderdaad genoeg om over na te denken. En googlen of ik meer kan vinden over de programmeertaal die ervoor nodig is en deze leren.
     
  7. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    In principe is dit (als ik je beschrijving goed heb begrepen) vrij gemakkelijk te realiseren.
    Echter, om e.e.a. een beetje betrouwbaar uit te voeren, zul je het niet gaan redden met een paar steigerpijpen. Om het eenvoudig te houden, zou ik kiezen voor aluminium extrusieprofielen. Daar kun je lineaire geleiders op monteren. Als je de lichtbak op een paar loopwagens monteert, kun je het geheel vrij eenvoudig aandrijven d.m.v. een paar stappenmotoren via tandriemen. De besturing kan dan inderdaad d.m.v. (bijvoorbeeld) een Arduino. Je bent dan echter wel een paar duizend Euro verder.
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2015
  8. kunstig

    kunstig

    Lid geworden:
    19 mrt 2015
    Berichten:
    5
    Bedankt Micropuller voor je goede tips, dat helpt mij weer vooruit.
     

Deel Deze Pagina