Lichtbouwverslag indoor shock (elipsia)

Discussie in 'F3P' gestart door hezik, 15 dec 2008.

  1. hezik

    hezik Guest

    Onze hobby bestaat voor mij uit twee delen, bouwen en vliegen. Dat is ook de reden dat ik tot nu toe het niet zo'n ramp vond als er wat kapot ging (qua indoortoestellen) want de schade is maximaal 1 plaat depron en een paar uur bouwplezier.

    Vliegenderwijs maak ik gestaag vorderingen, maar ik kijk ook om mij heen wat betreft bouwen en zie dan allerlei technieken die ik ook wil proberen.

    Hier op het forum zijn er wel allerlei gewichtsbesparende tips en het meeste is 'algemeen bekend' maar echt een bouwverslag van iemand die tot het gaatje wil gaan op dat vlak is er niet.

    Nu weet ik dat gewichtsbesparing niet alles is. Te licht schijnt ook niet lekker te zijn en e.e.a. moet wel stijf blijven uiteraard.

    Toch wil ik eens gaan proberen een shock zo licht mogelijk te bouwen en dan, met de beschikbare spullen, ook echt het maximale eruit te gaan halen.

    Als basis ga ik hiervoor de 'elipsia' van donut models gebruiken. Een model wat als kit relatief zwaar is, waarbij het gewicht naar mijn idee voornamelijk in het depron zit.

    De verdere setup zal worden, 3 maal een dymond D47 servo (die ook naar Sonja Bakker gaan), een CBM F3P motortje, een 6A regelaar, Zippy 240mAh 2s lipo, en de ontvanger ben ik nog niet helemaal uit.

    De bedoeling is het om op allerlei vlakken het onderste uit de kan te gaan halen. Voorbeeld: van de dymond servo's wil ik minimaal de helft van het plastic van de behuizing af gaan halen, tenminste, als dat mogelijk is (zoals gezegd: alles moet wel functioneren en stijf genoeg zijn).

    Als materiaal ga ik een plaat 3mm extrupur gebruiken. Daarnaast heb ik carbon tubes en gewoon carbon in verschillende diktes. Als lijm gebruik ik CA.

    De aansturing van hoogte en rudder wil ik pull/pull gaan oplossen, ook vanwege het gewicht. Ik weet dat daar nadelen aan kleven, die neem ik voor lief. Vooralsnog functioneren de pull/pull aansturingen die ik gezien heb prima, in elk geval voldoende voor mij.

    Het depron gaat gefreest worden met een dremel en bovenfreeshulpstuk.

    Je moet toch iets stellen om naar te streven.. het normale Elipsia kitje weegt, geheel afgebouwd met standaardspullen, ergens tussen de 125 en 140 gram.

    Ik ga dus als doel inzetten op 110 gram. Van alles zal ik foto's maken en proberen te beschrijven wat ik doe.

    Ik ben zeker geen expert of pionier op dit vlak, ik kijk alles af. Verwacht dus geen revolutionaire dingen in dit topic, het revolutionaire zal louter zijn dat hier dan compleet en helder beschreven staat hoe en wat, althans, dat is mijn doel. Tips en/of op- en aanmerkingen zijn dan ook ten alle tijde welkom, ik zal trachten niet ellenlange discussies te starten.

    Plannen die ik nu heb:
    1) servo's strippen, inclusief behuizing
    2) bedrading vervangen door (dun) lakdraad
    3) pull/pull aansturing rudder/hoogte
    4) zoveel mogelijk gefreest depron (nou ja, extrupur)
    5) bedenken accuconstructie zodanig dat draden niet nodig zijn

    Die laatste behoeft uitleg. Ik zit te denken om het zo te maken dat je de accu als het ware 'in het toestel' klikt en dan gelijk de electrische verbinding ook al gemaakt hebt. Ik wil dus de goudcontacten ook gaan gebruiken als deel van de bevestiging van de accu.

    Plannen genoeg.. de bouw gaat beginnen en zal langzaam vorderen. Ik verwacht er ongeveer 1 tot 2 weken mee bezig te zijn.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 dec 2008
  2. Matanza

    Matanza

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Heffen, Mechelen, Belgie
    Bij deze een abo'tje.
    Ik ben benieuwd hezik! Veel succes!

    Grtz Matanza
     
  3. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    ik ook, veel suc6 gaan we volgen!
     
  4. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    goh, hier ook al een abbo erbij, kan ik altijd wat van leren
     
  5. Manuel

    Manuel Guest

    Gaan we volgen, leuk project!
    Alhoewel ik geen recht van spreken heb (lichtste shock ooit 170 gram :oops:, wel met zware cheapass elektronica) denk ik toch wel dat, als je er volledig voor gaat hem op 100 gram kunt krijgen en toch nog de benodigde stijfheid kunt behouden.

    Waarom wil je hem gaan frezen en niet gewoon snijden?, ook lichter?
    Is jou "depron" lichter dan het echte? hoeveel gram per cm2?
    Tussen lijmsoorten zit ook veel verschil, wat ben je op dat gebied van plan?
    Wat betreft accu aansluiting, misschien een idee om het uit zo'n speelgoed auto te slopen?
    Al zo'n weegschaal in huis? ;)
    DealExtreme: $16.23 Precision Digital Pocket Scale (300g Max / 0.01g Resolution)
     
  6. hezik

    hezik Guest

    Ik heb deze:
    Tomopol G500 500g/0.05g - Weegschaalboer.nl - de specialist

    Zal vast niet zo nauwkeurig zijn dan ze je willen doen geloven, maar nauwkeurig genoeg. In elk geval een stuk nauwkeuriger dan het soehne weegschaaltje wat ik tot nu toe probeerde.

    Frezen ipv van snijden omdat ik iets anders bedoel dan jij denkt, denk ik.

    Ik bedoel dit:
    [​IMG]

    Dat zijn geen gesneden gaten met iets erin gelijmd ofzo, dit zijn hele stukken depron waar stukken uitgefreest zijn.
     
  7. Bryan

    Bryan

    Lid geworden:
    7 feb 2008
    Berichten:
    1.056
    Locatie:
    Limburg
    Veel succes :D

    Ga dit zeker volgen !

    Grt.
     
  8. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    En dan kunnen we setjs bij jouw bestellen Hezik? ;)
     
  9. hezik

    hezik Guest

    Nou voorlopig is het werk genoeg voor mijzelf :p

    Dit dremel-hulpstuk gebruik is, het is een bovenfreeshulpstuk. Kost bij de bouwmarkt ca. 40 euro. Je kunt ook de tegelsnijder gebruiken, die is iets van 20 euro. Uiteindelijk gaat het erom dat je iets hebt waarmee je je dremel/proxon verticaal kunt houden op een vaste afstand. Je zou ook zelf iets uit hout oid kunnen maken.

    [​IMG]

    Onder die frees zie je ook al de plaat bouwmarkttriplex liggen waarop ik de elipsia-delen had overgenomen alvorens ik het toestel bouwde.

    Dan ruim frezen, en bijschuren.. en zie daar.. het eerste stuk mal is klaar, de vleugel:
    [​IMG]

    Ten opzichte van de originele, ontbreken er hier gaten. De uitsparingen voor servo's zoals Donuts die bedacht hadden, wil ik niet, en heb ik dus weggelaten.

    Ik heb overigens van alle kitjes die ik ooit gekocht heb, zo'n mal gemaakt. Niet dat dat er 100-en zijn, ik heb de Ikarus F3A, de Ikarus Yak 54, de Donuts Nexus en nu dus de Donuts Elipsia. Binnenkort komt daar nog de RC-Factory Clik bij. Je koopt zo'n kitje volgens mij om zo'n mal te kunnen maken, de rest van de kitinhoud is wat mij betreft arbitrair en leuk om een keer te gebruiken, maar verder niet nuttig. Daarom ook dat ik schade aan het origineel niet zo schokkend vond, ik bouw zo weer een nieuwe.

    Ik vind zelf deze triplex mallen erg fijn werken, ik haal 3mm platen bij de gamma voor 4 euro. Het grote voordeel is de duurzaamheid, je kunt je mesje er vrij 'onbenullig' langshalen. Ik had ook het origineel op depron kunnen overtekenen, of op zeil, wat iemand adviseerde, maar dan loop je het risico dat je bij het snijden van je depron per ongeluk ook je mal snijdt.

    Wat het snijden betreft wil ik een nieuwe methode gebruiken. Op de lagere school maakten wij piepschuimsnijders van een 4,5 volt batterij en een stukje draad. Volgens mij werkt dat op depron ook prima, zeker icm. zo'n mal. Dan is het mal op depron plaat leggen, grof afknippen en dan langs de randen glijden met snijdraad en heel licht schuren.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  10. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Henry, dat weg frezen zoals op die foto brengt niet zo gek veel. Je verliest wel een boel sterkte uit het depron en krijgt op de koop toe ook nog eens meer weerstand door al die randen.

    Het is misschien beter om een groter model te bouwen en toch een lage vleugelbelasting te houden. Er is een minimum vleugel belasting en als je lager gaat dan dwarrel je uit de figuren. Zo is er ook wel een maximum vleugelbelasting waarbij je te ver doorzakt als je uit de figuren komt. Het geheel is dus een goede mix die je moet zien te vinden.
     
  11. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Kijk hier voor eens in de speelgoedwinkel, daar is zo een knutselset te krijgen met een figuurzaag achtige snijbeugel welke op batterijen werkt. Ik heb die beugel en moet die nog bewerken om hem vanaf de trafo te laten werken.
     
  12. hezik

    hezik Guest

    Qua sterkte.. de vleugel van die foto functioneert in de werkelijkheid prima, en is dus sterk genoeg. Met de vliegsnelheden die ermee gevlogen worden, denk ik niet dat die randjes veel weerstand bijvoegen, en dan nog, we zetten ook al remvlakken achterop een toestel..

    Voor de rest ben ik het met je eens; groter zou wellicht beter zijn en te licht is ook niet goed. Groter vind ik geen optie, ik heb de Spark van Alexzzz gezien, die is fors groter, vliegt langzaam en ziet er prima uit, maar is in vergelijking tot de reguliere toestellen toch wel een 'vrachtwagen'. In neergaande lijnen rollen komt hij op tekort door de grote lap vleugel, je moet toch die hele vleugel 'dwars door de lucht gooien' voor een rol.

    Bij het toestel waar die foto van is (vd. Vecht) heeft men met deze methode 9 gram op een Clik kunnen besparen, dat is toch fors te noemen. Bij een totaalgewicht van 100 gram is dat bijna 10% van het gewicht!.

    Er is totaal niets anders aan de spullen die ik in huis heb, waar ik nog zoveel op zou kunnen besparen.

    De tip voor de snijdraad.. ik ga kijken. Zie je er heil in depron zo te snijden?
     
  13. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    jep, werkt perfect. De kids hebben zo heel veel dingen uit depron gesneden. Paps moest het nog steeds met zijn scalpel doen. De kids zijn nu dat speelgoed ontgroeit en dan mag paps het hebben voor zijn hobby.
     
  14. hezik

    hezik Guest

    Nou om te laten zien hoe lekker deze mallen werken.. tussendoor al 3 vleugels gesneden, deze zijn afwerkklaar. Enige wat ik even weggelaten heb zijn de inkepingen.

    [​IMG]

    Van boven naar onder:

    Graupner Depron
    Hobbyin Depron
    'Frans Depron'/Extrupur.

    Volgens de verkooppraat zou de laatste het lichtst moeten zijn. De weegresultaten (voor deze vleugel). Ik moet erbij zeggen dat de drie vleugels 100% gelijk zijn.

    Graupner: 15,10 gram
    Hobbyin: 12,43 gram
    Frans: 12,70 gram

    Het 1,75 kostende plaatje hobbyin depron is dus lichter dan het 4 euro kostende franse depron. Hobbyin depron is dus het lichts en het goedkoopst, ook als je de afmetingen van de plaat in ogenschouw neemt. Het duurst zijn de Graupner plaatjes, ook al omdat die zo klein zijn.

    Verdere conclusie is natuurlijk dat het dus wel zin heeft om 'het juiste depron' te pakken. Op deze vleugel scheelt het al 2,5 gram. De romp zal net zoiets zijn, dan komt er nog stabilo bij en alle overige delen.. tussen de 8 tot 12 gram op een geheel kistje kun je dus besparen door het juiste depron te pakken..

    Daarna heb ik de stijfheid getest door alle drie de vleugels op de tip ergens op te leggen en dan in het midden een stuiver te leggen en de doorbuiging te meten.

    Conclusie: het Graupner depron buigt amper, het hobbyin depron heel veel en het franse spul zit er ongeveer tussen.

    Het Graupner depron is ook iets dikker. Daarna komt het hobbyin depron en daarna het Franse depron.

    Ik zit nu sterk te twijfelen tussen het gebruiken van het Graupner Depron of het Franse Depron. De reden.. als je gaat frezen win je al veel gewicht, misschien is dan de extra stijfheid van de resterende delen wel prettig.

    Het franse spul is overigens NIET hetzelfde als waar Donuts de elipsia van gemaakt heeft, maar WEL hetzelfde als waar Donuts de nexus uithaalt, of het lijkt er in elk geval sterk op. Het graupner depron lijkt meer op het donuts-elipsia depron qua dikte en gewicht.

    Tot zover voor vandaag, morgen weer verder.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  15. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Hoi Henry;
    Ik ga dit ook met belangstelling volgen.
    Wat weegt een volledige plaat van het franse en hobby in depron?
    zijn dat beide platen van 100 x 100?

    suc6, gr, Nico
     
  16. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Nuttige topic
    Al vind ik tot het uiterste gaan altijd zo veel moeite. Voordeel van een lichter model is weer kleiner motor, regelaar en accu en kom je ook weer lager uit dus kan soms nuttig zijn om te kijken waar je het meeste op kunt winnen in het model zelf.
     
  17. hezik

    hezik Guest

    Ik heb niet echt de middelen om een hele plaat goed te wegen. Grof gewogen:

    Franse:
    124 x 90 cm
    98gr/m2 (omgerekend)

    Hobbyin:
    100 x 100
    95gr/m2
     
  18. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Say what???:confused: Hoe kom je daar nu bij? Dat ding reageert supersnel, de rolsnelheid ligt nog hoger dan mijn 82cm Clik! En hij blijft met alle snelheden sturen, zonder weg te vallen. Enkel mijn eerste wedstrijdvlucht wilde ik té langzaam vliegen, dat ding hing haast stil in de lucht, zag er wel gaaf uit. Maar mijn onwennigheid met het toestel maakt het geen vrachtwagen hoor, zeker niet met de C131's;)

    Ben benieuwd naar het gewicht van de Elipsia, misschien bouw ik er ook wel een! (al is het maar voor Urlien)

    Grt.
     
  19. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Henry, volgens mij heb je het hobby-in depron in de verkeerde richting gebruikt. Depron heeft een "nerf" richting. daar dien je rekening mee te houden. In een richting buigt het redelijk makkelijk en in de andere bijna niet. Dus een nieuwe testvleugel snijden van dat depron (haaks op de andere) en opnieuw het doorbuigen opmeten.
     
  20. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    t snijden/smelten van de omtrek heeft 2 nadelen:

    - onnauwkeurig: Hoeveel materiaal smelt weg?
    - zwaarder: het gesmolten materiaal klontert samen

    Dit betekend dat je een onnauwkeurige rand met daar
    zwaarder samengeklonterd materiaal krijgt.
    Krijg je wel een steviger rand door.
     

Deel Deze Pagina