H
hezik
Guest
Onze hobby bestaat voor mij uit twee delen, bouwen en vliegen. Dat is ook de reden dat ik tot nu toe het niet zo'n ramp vond als er wat kapot ging (qua indoortoestellen) want de schade is maximaal 1 plaat depron en een paar uur bouwplezier.
Vliegenderwijs maak ik gestaag vorderingen, maar ik kijk ook om mij heen wat betreft bouwen en zie dan allerlei technieken die ik ook wil proberen.
Hier op het forum zijn er wel allerlei gewichtsbesparende tips en het meeste is 'algemeen bekend' maar echt een bouwverslag van iemand die tot het gaatje wil gaan op dat vlak is er niet.
Nu weet ik dat gewichtsbesparing niet alles is. Te licht schijnt ook niet lekker te zijn en e.e.a. moet wel stijf blijven uiteraard.
Toch wil ik eens gaan proberen een shock zo licht mogelijk te bouwen en dan, met de beschikbare spullen, ook echt het maximale eruit te gaan halen.
Als basis ga ik hiervoor de 'elipsia' van donut models gebruiken. Een model wat als kit relatief zwaar is, waarbij het gewicht naar mijn idee voornamelijk in het depron zit.
De verdere setup zal worden, 3 maal een dymond D47 servo (die ook naar Sonja Bakker gaan), een CBM F3P motortje, een 6A regelaar, Zippy 240mAh 2s lipo, en de ontvanger ben ik nog niet helemaal uit.
De bedoeling is het om op allerlei vlakken het onderste uit de kan te gaan halen. Voorbeeld: van de dymond servo's wil ik minimaal de helft van het plastic van de behuizing af gaan halen, tenminste, als dat mogelijk is (zoals gezegd: alles moet wel functioneren en stijf genoeg zijn).
Als materiaal ga ik een plaat 3mm extrupur gebruiken. Daarnaast heb ik carbon tubes en gewoon carbon in verschillende diktes. Als lijm gebruik ik CA.
De aansturing van hoogte en rudder wil ik pull/pull gaan oplossen, ook vanwege het gewicht. Ik weet dat daar nadelen aan kleven, die neem ik voor lief. Vooralsnog functioneren de pull/pull aansturingen die ik gezien heb prima, in elk geval voldoende voor mij.
Het depron gaat gefreest worden met een dremel en bovenfreeshulpstuk.
Je moet toch iets stellen om naar te streven.. het normale Elipsia kitje weegt, geheel afgebouwd met standaardspullen, ergens tussen de 125 en 140 gram.
Ik ga dus als doel inzetten op 110 gram. Van alles zal ik foto's maken en proberen te beschrijven wat ik doe.
Ik ben zeker geen expert of pionier op dit vlak, ik kijk alles af. Verwacht dus geen revolutionaire dingen in dit topic, het revolutionaire zal louter zijn dat hier dan compleet en helder beschreven staat hoe en wat, althans, dat is mijn doel. Tips en/of op- en aanmerkingen zijn dan ook ten alle tijde welkom, ik zal trachten niet ellenlange discussies te starten.
Plannen die ik nu heb:
1) servo's strippen, inclusief behuizing
2) bedrading vervangen door (dun) lakdraad
3) pull/pull aansturing rudder/hoogte
4) zoveel mogelijk gefreest depron (nou ja, extrupur)
5) bedenken accuconstructie zodanig dat draden niet nodig zijn
Die laatste behoeft uitleg. Ik zit te denken om het zo te maken dat je de accu als het ware 'in het toestel' klikt en dan gelijk de electrische verbinding ook al gemaakt hebt. Ik wil dus de goudcontacten ook gaan gebruiken als deel van de bevestiging van de accu.
Plannen genoeg.. de bouw gaat beginnen en zal langzaam vorderen. Ik verwacht er ongeveer 1 tot 2 weken mee bezig te zijn.
Vliegenderwijs maak ik gestaag vorderingen, maar ik kijk ook om mij heen wat betreft bouwen en zie dan allerlei technieken die ik ook wil proberen.
Hier op het forum zijn er wel allerlei gewichtsbesparende tips en het meeste is 'algemeen bekend' maar echt een bouwverslag van iemand die tot het gaatje wil gaan op dat vlak is er niet.
Nu weet ik dat gewichtsbesparing niet alles is. Te licht schijnt ook niet lekker te zijn en e.e.a. moet wel stijf blijven uiteraard.
Toch wil ik eens gaan proberen een shock zo licht mogelijk te bouwen en dan, met de beschikbare spullen, ook echt het maximale eruit te gaan halen.
Als basis ga ik hiervoor de 'elipsia' van donut models gebruiken. Een model wat als kit relatief zwaar is, waarbij het gewicht naar mijn idee voornamelijk in het depron zit.
De verdere setup zal worden, 3 maal een dymond D47 servo (die ook naar Sonja Bakker gaan), een CBM F3P motortje, een 6A regelaar, Zippy 240mAh 2s lipo, en de ontvanger ben ik nog niet helemaal uit.
De bedoeling is het om op allerlei vlakken het onderste uit de kan te gaan halen. Voorbeeld: van de dymond servo's wil ik minimaal de helft van het plastic van de behuizing af gaan halen, tenminste, als dat mogelijk is (zoals gezegd: alles moet wel functioneren en stijf genoeg zijn).
Als materiaal ga ik een plaat 3mm extrupur gebruiken. Daarnaast heb ik carbon tubes en gewoon carbon in verschillende diktes. Als lijm gebruik ik CA.
De aansturing van hoogte en rudder wil ik pull/pull gaan oplossen, ook vanwege het gewicht. Ik weet dat daar nadelen aan kleven, die neem ik voor lief. Vooralsnog functioneren de pull/pull aansturingen die ik gezien heb prima, in elk geval voldoende voor mij.
Het depron gaat gefreest worden met een dremel en bovenfreeshulpstuk.
Je moet toch iets stellen om naar te streven.. het normale Elipsia kitje weegt, geheel afgebouwd met standaardspullen, ergens tussen de 125 en 140 gram.
Ik ga dus als doel inzetten op 110 gram. Van alles zal ik foto's maken en proberen te beschrijven wat ik doe.
Ik ben zeker geen expert of pionier op dit vlak, ik kijk alles af. Verwacht dus geen revolutionaire dingen in dit topic, het revolutionaire zal louter zijn dat hier dan compleet en helder beschreven staat hoe en wat, althans, dat is mijn doel. Tips en/of op- en aanmerkingen zijn dan ook ten alle tijde welkom, ik zal trachten niet ellenlange discussies te starten.
Plannen die ik nu heb:
1) servo's strippen, inclusief behuizing
2) bedrading vervangen door (dun) lakdraad
3) pull/pull aansturing rudder/hoogte
4) zoveel mogelijk gefreest depron (nou ja, extrupur)
5) bedenken accuconstructie zodanig dat draden niet nodig zijn
Die laatste behoeft uitleg. Ik zit te denken om het zo te maken dat je de accu als het ware 'in het toestel' klikt en dan gelijk de electrische verbinding ook al gemaakt hebt. Ik wil dus de goudcontacten ook gaan gebruiken als deel van de bevestiging van de accu.
Plannen genoeg.. de bouw gaat beginnen en zal langzaam vorderen. Ik verwacht er ongeveer 1 tot 2 weken mee bezig te zijn.
Laatst bewerkt door een moderator: