Uiteraard is daar belangstelling voor!
Goed.. dan de gek en zijn werk.. de servo's.. standaard Dymond D47's, wel nieuw, maar ik vermoed de gewone ipv. de S, vanwege de gele servohevel. Ik heb ook gehoord dat de nieuwe D47's weer de D47-S zou zijn, maar soit, ik weet het niet. Ze doen het goed in elk geval
Zo uit het doosje op de weegschaal:
Dan.. deze servo's zijn anders opgebouwd dan veel anderen, ipv een tandwielkast bovenaan en dan de electronica onderaan, is er bij de constructie van deze servo goed nagedacht. Het ding is min of meer een grote tandwielkast en de electronica zit bovenin.
Let op.. het volgende stuk kan schokkende verhalen en/of beelden voor Dymond D47 liefbhebbers bevatten. Kinderen en zij met een zwakke maag, worden geadviseerd weg te kijken.
Wat ik heb gedaan.. het ding bestaat uit 3 verdiepingen. Als we de kant waar de servohevel zitten 'boven' noemen, dan heb ik in de onderste verdieping een gaatje geboord in een loos stuk plastic. Aan de zijkanten heb ik loos plastic weggehaald, zodanig dat het erop liggende plateautje nog voldoende grip heeft. Van de middenste verdieping heb ik eveneens een stuk zijkant weggehaald. Van de bovenste verdieping de gehele zijkant, muv. de plaatsen waar de schroeven zitten. De draden zijn er af gehaald en vervangen door .2mm lakdraad. Wat betreft dat klusje: doe dit alleen als je ervaring hebt met solderen aan PCB's met een kleine pitch, laat anders de originele draden zitten en knip ze vlak buiten de behuizing af en soldeer daar je lakdraad aan. (of laat de hele draad zitten

)
Zoiets krijg je dan:
Dit geheel functioneert nog prima, is niet te zwak geworden, levert dezelfde kracht en precizie als een 'onbehandelde' servo. Het 'behandelen' heeft mij ongeveer een uur gekost voor 1 servo.
Is het dan zinvol? Oordeel zelf:
Dit is met bedrading (lakdraad), met alle schroefjes, met servohevel en ook met het schroefje wat de servohevel vastzet.
Dat is dus 1.43 gram per servo winst, oftewel in totaal grofweg 4 gram op 3 servo's!
Als ik nu weer even mijzelf rijk reken:
shock, ruwbouw klaar muv landingsgestel en stuurstangen: 44 gram
landingsgestel/wielen: 3 gram
hoorns/stuurstangen: 3 gram
servo's: 10,5 gram (iets ruim genomen)
regelaar:3.9 gram
ontvanger:4.2 gram
motor: 14.5 gram
prop: 3.1 gram
elastiek prop/accu: 0.5 gram
motormount/lijm/draad/overig: 5 gram
lipo: 13.5 gram
Dan kom ik in totaal uit op eh.. 105.2 gram. Dat ga ik ongetwijfeld niet halen, maar de oorspronkelijk als uitgangspunt gestelde 110 gram, moet dus haalbaar zijn.