'Lichte' aandrijving voor 2,7kg zwever

Voor een semi-schaal Fauvel 45 met duwprop heb ik een geschikte electromotor nodig. Echter het ontwerp van de Fauvel heeft een ingebouwd zwaartepuntprobleem waardoor de motor (incl evt vertraging) slechts ongeveer 110gram mag wegen. (anders moet ik constructies met een verlengde as gaan bedenken en dat is allemaal onnodig complex)

Kortom is het mogelijk om een zwever met een vliegklaar gewicht van 2,7 kg enigszins acceptabel voort te bewegen met een elektro-aandrijving van ongeveer 110 gram? En zo ja, welke aandrijving is dat dan?

Qua accu kan ik ongeveer 3s/4s 4000/3000mah kwijt

Bij voorbaat dank,

Marc

Uit een 110 gram's brushless motortjes kan je 'ongeveer' (hangt o.a. van het aantal wikkelingen af, maar vuistregel bij brushless is 3W per gram motor, en dit is vooral de thermische grens) 330 Watt vermogen halen bij +70% efficiency .... dit zou net voldoende vermogen zijn voor een 2,7 KG model ....

een motor van 110gram is geen enkel probleem voor een zwever van 2,7kg.
met 100Watt/kg is prima voor een thermiekzwever.
Zeker een kwaliteitsmotor kan vaak meer dan 3Watt/g leveren.
Denk bijvoorbeeld aan AXI 2814/16 GOLD LINE
Op 3s Lipo zijn genoeg combinaties te maken. Ook met andere motoren. Bijna elk merk heeft wel een geschikte kandidaat :D
Op 4s Lipo zijn er natuurlijk nog meer mogelijkheden, en is het misschien mogelijk nog net iets meer power om te kunnen zitten. Nadeel is dan weer de meeste regelaars dan geen BEC meer hebben.

Ook een "kwaliteit" buitenloper kan niet meer dan 3w per gram. Zoals Dirk al zei een thermische grens.
Als je een motor niet te zwaar belast heb een hoog rendement. Wat niet naar de aandrijving gaat wordt omgezet in warmte. Als je maar genoeg massa hebt (en ik bedoel letterlijk "grammen" metaal) dan zal de temperatuur niet t hoog oplopen.

Bij 3 waat/gram zit je tegen een grens:
- Het rendement is niet al t hoog meer. De magneetjes en spoelen werken tegen verzadigingsgrnzen.
- Meer vermogen in, met slechter rendement betekend veel warmte vermogen.
- temperatuur loopt op. Dat is niet goed voor rendement, dus nog weer warmer.

Op een warme dag kan het voldoende zijn om de boel net af te fakkelen. Voorzichtig aan dus met overschrijden van grenzen.

De tip van de easystar motor vind ik beetje te simpel. Niet helemaal vanzelfsprekend dat een motor het ook goed doet op een vliegtuig dat 4x zo zwaar is.

Voor deze toepassing kan je een vertraagde motor overwegen. Niet erg gebruikelijk meer, maar deze kunnen net wat meer rendement en vermogen per gram leveren bij goed gebruik (1 watt/gram voor elke 10.000 toeren). Een sp400 maat binnenlope met hoge Kv en een flinke vertraging (1:4 of meer) bijvoorbeeld.
Ander voordeel: binnenlope + vertraging is langwerpig, dus gunstiger voor je zwaartepunt.
Wel duurder die binenloper met vertraging.

400W is goed mogelijk hoor met een 110g motor. 3g is voor schaal motor kisten die continu draaien . Zwevers gaan omhoog en dan gaat de motor uit dus minder gemiddeld vermogen. Zolang je een goede motor met rendement hebt is het geen probleem.

Hoe zit het met de koeling? Dat is ook wel belangrijk :)

www.rs-e-motoren.de - 260.15 erg goede motor :) Kan 4w/g echt wel aan ;)

Laatst bewerkt:
Hoi, je kunt een beetje snuffelen in de database.
Verder heb ik een Typhoon 29/12/10 van 123 gram in diverse zwevers geprobeerd. De zwaarste weegt 2450 gram bij 3m span. Op 3 cellen met een 11x6 gaat die heel rap naar boven. Het zal m.i. dus echt best wel gaan.
Filmpje hier: TdbPFoLb7PY[/media] - Simprop Hurricane invliegen

Laatst bewerkt door een moderator:
@Harold,
Ik ben het grotendeels met je eens. Alleen heb ik een andere conclusie.
Een motor heeft inderdaad een thermische grens. Tenzij je extreem gaat koelen kan je daar nog meer vermogen uithalen. Maar dat gaat zoals je zelf al zegt ten koste van rendement. (ingaande vermogen is veel hoger, uitgaande vermogen is maar een klein beetje meer.)
Maar A-merken of kwaliteits-motoren hebben net een wat hoger rendement, zodat het vermogen omhoog kan om dezelfde hoeveelheid energie te dissiperen. Dus het maximale vermogen gaat omhoog. (of je kan een lichtere motor gebruiken voor hetzelfde vermogen)

Als je een Robbe Roxy 3536/06 neemt, zit je aardig in de buurt. Een raceijzer zal het dan niet zijn, maar je krijgt het er echt wel mee omhoog. Je zit dan ergens rond de 130 Watt/kg en dat gaat echt wel vliegen.

De combo van een 2100mAh 3s1p lipo + robbe roxy 3636/06 + regelaar zullen zo rond de 150 euro liggen en daar heb je een goede, duurzame setup voor. Gewicht van de motor: 109 gram.

Back