Lichte sleper Piper super cub van Robbe.

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door aurectar, 10 apr 2015.

  1. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.195
    Locatie:
    Kortrijk
    Gisteren een Piper super cub van Robbe gaan ophalen.
    Dit voor 60 euro.
    Wou een lichte sleper voor mijn lichtere zwevers (1.5kg a 2.5kg).
    Het toestel was bijna af.
    Volgens mijn normen was de bouwkwaliteit onder het gemiddelde.
    Stabilo getordeerd en moet herbouwt worden.
    Kleurzetting van geheel afschuwelijk.
    Vleugels zijn bruikbaar mits wat bijsturing.
    Bouwer had zo te zien nog nooit van een schuurblokje gehoord
    Romp (kunststof), onderstel en steustukken vleugel in goede staat.

    Ik zal deze kist renoveren (restaureren).
    Later bouw ik nieuwe vleugels volgen de regels van de kunst.
    Dus, een hoop werk.
    Heeft iemand ervaring met deze kist.

    Eerste opdracht wordt hier stabilo voorzichtig uitbreken.
    De romp verven.
    Stuurstangen vervangen en servo's inbrengen.

    Ben nog niet uit welke motorisatie.
    Electro of nitro?
     
  2. flymax

    flymax The First Aviators

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    1.526
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Aurectar,

    Wanneer de sleper vooral bedoeld is om je eigen zwevers op te slepen zou ik kiezen voor elektro. Schoon, stil en betrouwbaar. Met twee accusets kun je zomaar een hele middag vliegen. Ik sleep met een vergrote Superchart van 1 meter 80 cm (in de originele versie van 1 meter 45 cm tachtiger jaren uitgebracht door Simprop) op 6 cellen 5000 mah. Daarmee kan ik zwevers tot ca 3,5 kg 5x naar zo'n 250 meter slepen. Omdat ik gebruik maak van 4 pakketten van 3S blijven de kosten beperkt (geen hele dure laders nodig).
    Wanneer er maximaal 15 tot 20 sleepvluchten gemaakt moeten worden dan kan dat prima in een middag.
    Wanneer er ook zwevers van anderen mee gesleept moeten worden wordt het natuurlijk een andere zaak. Dan zijn er meer accupakketten en laders nodig. Een brandstofmotor wordt dan vaak weer aantrekkelijk, maar ik vind het wel heel wat waard dat de sleepkist weer op de achterbank mee kan zonder dat ik bang hoef te zijn voor brandstoflekkage. Bovendien kan ik overal slepen zonder geluidsoverlast.

    Wat zijn je eigen overwegingen?

    Max
     
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.739
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    tsja ieder zijn voorkeur . ik prefereer de benzine motor .
    electro is sterker ,makkelijker .
    Echter moet je wel de accu kunnen wisselen ,wat in een kunstof romp weer gauw aanpassingen betekent .
    Nu begrijp ik dat het een kleinere piper betreft gezien de sleepgewichten .Hier zou ik dan juist wel voor electro gaan ,gezien je dan aan methanol motoren uitkomt (ik moet de eerste goede benzine motor onder de 20cc nog zien ). en methanol betekent poetsen . En dat is iets waar menigeen een broertje dood aan heeft. brandstof lekkage bij een benzine motor is onzin of je hebt de ontluchting zwaar knudde zitten . Bij methanol motoren druppen vaak de uitlaten wat na .
    In deze optiek zoals het nu lijkt zou ik inderdaad lekker voor electro gaan op een 4 tot 5 cellen .
     
  4. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.195
    Locatie:
    Kortrijk
    2000 mm spanw.

    Interesante adviezen die ik op prijs kan stellen.
    Het betreft een Piper van 2000 mm spanw.

    Ik heb hier een bruschllesmotor van 500watt en een regelaar van 100A
    Zoals jullie zeggen zou een lipo 6S de oplossing kunnen betekenen.

    De bedoeling is een sleper te hebben om mijn lichtere zwevers het luchtruim in te brengen.
    Dan heb ik het vooral op mijn Monterey (1.6kg) Bergfalke (2kg) en de Fafnir (3kg) die ik binnenkort wil bouwen.
    De hier voorhanden zijn de slepers hebben een minimale krachtbron van 60cc of meer.
    De meeste zwevers in de club hebben minimaal 4000 mm a 5000 mm spanw.
    Voor deze kisten is dit geen probleem.
    Voor mijn Mucha 5.5 kg zal dit ook geen probleem zijn.

    Maar voor mijn lichtere kisten is 60cc te zwaar, vandaar mijn optie van een Piper met een 10cc krachtbron of analoog electro.

    Ik denk dat ik de enige klant zal zijn voor dit toestel gezien andere leden met zwaarder materiaal aantreden.

    Mvg,
    Aurectar
     
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.739
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    een piper van 200cm span is dus een 4 kg zwaar . voor het sleepwerk zou ik dan een 20cc of 26cc zenoah kiezen .
    dit zijn hondsbetrouwbare motoren die in verhouding met de chineze versies niet zoveel vermogen leveren maar wel zeer gebruiksvriendelijk zijn .
    Het zijn geen hoog toeren motoren waardoor ze zelfs het lichte werk zeer goed kunnen doen . door het lagere toerental zijn ze ook stiller .
    met de 26cc kun je rustig dan tot 6kg slepen .de 20cc kan tot 4kg aan ongeveer
    Dit is wat ik zou doen . Wat jij doet moet je zelf weten .
    voor de motor specificaties kun je op de site van toni clark kijken .
     
  6. Bertus

    Bertus Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    11.420
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2015
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.120
    Locatie:
    away
    500W is wel erg weinig.
    Bij een vlieggewicht van rond de 4 kilo heb u wel minimaal 1000W nodig om wat te kunnen slepen.
    Nu is het mooie dat je daarvoor op 6S: 1000W/22,2V=45A moet trekken en dat is prima te doen.
    Neem een motor van ongeveer 250 tot 300 gram met een kv van ongeveer 350 tot 400 en u komt denk ik een heel eind.
     
  8. Bertus

    Bertus Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    11.420
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Goed dat je dat zegt Arjan.
    Ik had over de 500 watt gelezen.
    Let ook wel op de diameter van de prop die je kwijt kunt.

    verstuurd met mijn smartphone
     
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.739
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    op een piper van 200cm span is dat gauw maximaal 18 inch qua prop wat echt de max is .
    op die zenoah zg20 is 16x8 de ideale prop .
     
  10. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.739
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    een vliegcollega vliegt met een zg20 standaard op een mezjlick 16x8 op een twm pipercub van 200cm .vliegklaar een 4 kg en kan hier maximaal en dan is dat ook maximaal een 5kg ask18 van 4 meter mee omhoog krijgen in een vlakke sleep .
     
  11. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.195
    Locatie:
    Kortrijk
    c4260

    Ik had het verkeerd voor.
    Mijn motor is een c 4260 1375 Watt/500Kv

    Ik had het KV met het wattage verward.
    Samengevat, dit moet de juiste motor zijn.
    Dit in combinatie met een regelaar van 100A die ik hier ook liggen heb.

    Mvg,
    Aurectar
     
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.739
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    dan heb je een goede tor
     
  13. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.195
    Locatie:
    Kortrijk
    Om u een beter idee te geven van mijn project, hier een afbeelding.
    Het betreft een kunstofromp.
    Ik heb ze net gestript.
    Aansturing was nogal bedenkelijk.
    Ook het kleur is AFSCHUUUUUUUUWELIJK!!!!!.
    Enkel richtingsroer vond ik de moeite om te reintegreren.
    Vluegels en stab richting vuilbak.
    Een paar nieuwe vleugels en stab worden werk voor volgende winter.
    Rest van piper atributen perfect herbruikbaar.
    Met dit laatste bedoel ik steunstukken en onderstel.


    [​IMG]



    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2015
  14. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.424
    Locatie:
    Rotterdam
    Lijkt me zo'n 'Plura' romp van Robbe. Eigenlijk vreselijk zwaar.. en als ze wat ouder worden bros en breekbaar.
    Als je toch al nieuwe vleugels en stabilo bouwt... waarom dan niet ook daar waar de meeste gewichtswinst zit, de romp?
     
  15. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.195
    Locatie:
    Kortrijk
    Gewicht valt best nog mee.
    Stel nu dat er tijdens het vliegen iets misgaat met de romp.
    Dan kunnen we nog altijd een romp maken.

    Het belangrijkste van een vliegtuig is de vleugel.
    Een perfecte afstelling (zwaartepunt en instelhoek) zorgt voor de rest.
     
  16. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.195
    Locatie:
    Kortrijk
    Ondertussen dit draadje weer opgenomen.
    Na aandringen van mijn zoon heb ik me terug over dit Wrak gebogen.
    Vleugels en stabilo heb ik, gezien zij niet beantwoorden aan de normen van Aurectar, in de kachel gekieperd.
    Enkel romp en richtingsroer nog bruikbaar.

    upload_2020-2-9_18-50-53.jpeg

    De romp al een paar lagen gele humbrol verf gegeven want ik kreeg buikpijn van naar de oorspronkelijke kleur te kijken.
    Het geheel moet uiteraard nog een paar lagen krijgen, maar eerst de vleugels in elkaar knutselen.


    upload_2020-2-9_18-52-5.jpeg


    Ik ben even gaan rondneuzen op de site van Auterzone, zodoende voedsel voor mijn inspiratie op te doen om een stel vleugels te bouwen.
    Pen en papier en aan de slag.

    upload_2020-2-9_18-54-32.jpeg


    Ik laat de optie open om flaps te integreren.
    Het profiel wordt gewoon een Clark Y.
    Noot moeilijk doen als het op een eenvoudige wijze kan.

    upload_2020-2-9_18-56-35.jpeg


    De koorde is 290 mm.
    Feitelijk een eenvoudige Piper constructie.
    Vleugel wordt bevestigd door twee beuken pennen.

    Ondertussen ook wat ribbetjes gesneden en geschuurd.
    Buiten de wortelribben die ik met het profily systeen gemaakt heb, heb ik de overige ribben gemaakt met het syteem blok.
    Twee alu mallen met daartussen de vereiste balsa ribben van 3 mm.
    Met profili wijze bedoel ik afdrukken met priet op triplex.

    upload_2020-2-9_19-3-17.jpeg

    De liggers zijn 5mm op 5mm met daartussen 5 mm webbing van kops hard-balsa van 5 mm.
    De liggers had ik niet in voorraad en moet ik morgen halen in een speciaalzaak.
     
    Peter Houweling, serge pot en Arnold 85 vinden dit leuk.
  17. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.195
    Locatie:
    Kortrijk
    Voordat ik de ribben definitief lijm doe ik eerst nog een controle of alles wel mooi in elkaar zal passen.

    upload_2020-2-10_15-51-6.jpeg
     
    Huibert en Peter Houweling vinden dit leuk.
  18. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.195
    Locatie:
    Kortrijk
    Ondertussen de ribben gelijmd op de onderste ligger.
    Drie stukken van 5 mm aan elkaar gelijmd om de webbing te maken.

    upload_2020-2-13_16-51-15.jpeg

    Dit stuk wordt vervolgens verzaagd in repen van 20.3 mm.
    Dit laatste de finale afstand tussen de twee liggers van 5 op 5 mm.

    upload_2020-2-13_16-53-32.jpeg

    Van die reepjes worden de webbing stukjes gemaakt.
    Zo krijg je een perfecte hoofdligger.
    Controle die je met behulp van een zaklampje.

    upload_2020-2-13_16-56-50.jpeg

    Kwestie van een goede lijmverbinding te bewerkstelligen.

    upload_2020-2-13_16-57-47.jpeg
     
  19. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ik heb de zelfde motor op een kist van 4.2 kg span 190 cm wortel 35 cm , lipo 6 S 4000 mA regelaar 80 A met een 16 X 6 prop 73 A statisch , met deze prop gaat hij verticaal omhoog.
    Met een prop 15 X 8 en de zelfde esc. 61 A hangt hij net niet aan de schroef , met deze schroef kan ik gemakkelijk 10 min rustig vliegen of 5 starts en landingen maken
    Er staat ondertussen een sleepkoppeling in, dus we gaan leren slepen :)
     
  20. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.195
    Locatie:
    Kortrijk
    Ik bouw dit toestel voor mijn zoon.
    Hij is van plan van er een OS 15 cc viertaktmotor in te bouwen.
    Ik heb hem hier al liggen.
    Zit nog behoorlijk wat compressie op.
     

Deel Deze Pagina