Lichte sleper Piper super cub van Robbe.

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door aurectar, 10 apr 2015.

  1. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    840
    Locatie:
    Lunteren
    Zie ik wat over het hoofd, of is 4,2 kg vrij zwaar voor 190cm span?

    Mijn Piper 180cm span weegt net iets over de 3 kg inclusief setup(hacker A50, 5000mAh 6S )
    Prop 15×10.
    Een behoorlijk gewichtsverschil!

    Volg dit Piper draadje natuurlijk met belangstelling!
    Succes met de bouw, ik ben benieuwd naar het gewicht!

    Groeten

    Arnold
     
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.863
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Span 19 dm wortel 3.5 dm = 66.5 dm² 4200 / 66.5 = 63 gr/dm
    Wat is de wortel van je vleugel ?
     
  3. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    840
    Locatie:
    Lunteren
    Gisteren gemeten.....28 cm.

    18x2,8= 50,4. 3050/50.4=60.5 gr/dm2

    Scheelt inderdaad minder dan dat ik dacht.
    Ter info.....

    Maar, we vervuilen een draadje.......
     
  4. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.195
    Locatie:
    Kortrijk
    De Piper super cub die ik nu aan het reanimeren ben heeft een spanwijdte van 2000 mm en een koorde van 290 mm
     
  5. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.195
    Locatie:
    Kortrijk
    Stilaan verder werken aan het Piper vlerkje.
    Ondertussen het rolroer en remklep aan het maken.
    Deze worden in structuur gebouwd in tegenstelling op wat op de originele Robbe werktekening stond.
    Daar betrof het een massieve vluchtboord.
    Mijn vluchtboord bestaat uit 2 balkjes van 5 op 5 mm en een balk van 13 op 8 mm.
    Daartussen worden ribben van 3 mm hard balsa aangebracht.
    Tussen de ribben hebben we nog verstevigingen van 3 mm.
    Zo komt de vluchtboord op 13 mm.
    Het geheel wordt na het drogen in profiel geschuurd.

    upload_2020-2-18_21-35-10.jpeg

    Ook wordt eens de vleugel tip aangepast.
    Ik was er in het begin nog niet helemaal uit hoe ik dit zou fiksen.
    Op de originele werktekening waren vleugeltippen uit kunststof voorzien.
    Is niet mijn "cup of thea".
    Daarom iets uit 6 mm medium hard balsa gefikst.
    Daartussen wordt dra een tussen rib aangebracht plus de vereiste verstevigingen.
    Een beetje improvisatie mag ook eens.
    Dit geënt op Piper werktekeningen (outerzone) die ik eens grondig doorgelicht heb.


    upload_2020-2-18_21-36-55.jpeg


    De twee wortelribben waar de beuken verbindingspennen komen uit triplex vervaardigd.
    Aan de eerste wortel rib worden blokjes hardhout aangebracht om nadien de schroeven in te draaien.



    upload_2020-2-18_21-44-35.jpeg

    Voor dat ik de D box volledig indek zorg ik dat de bevestigings punten van de vleugel support verstevigd wordt.
    Dit met aviation triplex van 3 mm.
    Waar de scrhoeven komen dubbel gelaagd als je hieronder kan zien.


    upload_2020-2-18_21-51-44.jpeg
     
    Arnold 85 en ISOLA2 vinden dit leuk.
  6. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.195
    Locatie:
    Kortrijk
    Het corona virus kan hier geen belemmering betekenen om houtlijm en Balsa aan te raken.
    Het concept van de wingtip is een resultante van tal van werktekeningen rond Piper toestanden. (zie outerzone)
    Bij deze is mijn Piper wing bijna klaar.

    upload_2020-3-16_19-28-2.jpeg


    Aanvalsboord en wingtippen worden gemoduleerd.

    upload_2020-3-16_19-29-17.jpeg
     
    ISOLA2, Arnold 85 en flymax vinden dit leuk.
  7. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.195
    Locatie:
    Kortrijk
    Tijd om de stabelizer aan te pakken.

    upload_2020-3-23_18-21-20.jpeg

    Een gewone raamstructuur met een elliptische vorm.

    upload_2020-3-23_18-23-49.jpeg

    Na nog een schaaf- en schuurbeurt.

    upload_2020-3-23_18-24-45.jpeg

    Alle Piper Super Cub componenten klaar.

    upload_2020-3-23_18-26-55.jpeg

    Alles eens voorlopig in elkaar passen.

    upload_2020-3-23_18-28-55.jpeg

    Dit ziet er veelbelovend uit uit.
    Er zal nog wat paswerk aan de orde zijn.
    o.a. de steunstijlen onder de vleugel fijn afstellen.
    Dit wordt iets voor volgende winter.
    Nu gaat dit project on hold.
    Het vliegseizoen wenkt en het wordt tijd om het zweefmateriaal klaar te maken.

    upload_2020-3-23_18-32-12.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2020
    Hans V en Arnold 85 vinden dit leuk.
  8. flymax

    flymax The First Aviators

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    1.524
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Tja, dat vliegseizoen..........zo dichtbij, en toch nog zo ver?

    ons veld zit in elk geval nog op slot.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  9. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.195
    Locatie:
    Kortrijk
    Om nog in de sfeer te blijven.
    Even de real scale in ogenschouw nemen.


    upload_2020-3-23_18-44-28.jpeg

    upload_2020-3-23_18-46-19.jpeg

    upload_2020-3-23_18-47-39.jpeg

    Dit hieronder wordt mijn kleurstelling

    upload_2020-3-23_18-48-55.jpeg .
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2020
  10. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.195
    Locatie:
    Kortrijk
    Ons veld is vrij maar samenhokken in het clubhuis is not done.
    Kort samengevat, de situatie is hopeloos maar daarom nog niet verloren.

    upload_2020-3-23_19-7-21.jpeg

    Hou er de moed in.
     
    serge pot, Bruno van Hoek, Hans V en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.863
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ons veld is niet vrij, maar er is toch te veel wind, dus bouwen :)
     
    aurectar vindt dit leuk.
  12. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.195
    Locatie:
    Kortrijk
    Een nachtje slapen brengt me soms op ideeën.
    Meer in het bijzonder betreffende de vleugelbevestiging.
    Een opspanner uit de doe het zelf brengt hier soelaas.

    upload_2020-3-24_9-56-37.jpeg


    Ziet er heel wat beter uit.

    upload_2020-3-24_9-57-30.jpeg

    Ik ga hem tijdens de volgende winter verder afwerken.
    Ook ben ik van plan om de romp in hout na te bouwen.
    Dit laatste wordt iets voor in de toekomst.
    Eerst ga ik het doen met deze Robbe kunsstof romp.
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2020
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.863
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ik gebruik een veer om de vleugels tegen de romp te houden
     
  14. flymax

    flymax The First Aviators

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    1.524
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Tiewraps zie ik ook veel toegepast. Voordeel van een veer of tiewraps is dat bij een crash niet meteen de hele vleugelbevestiging uitbreekt
     
    aurectar vindt dit leuk.
  15. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.195
    Locatie:
    Kortrijk
    Wat bedoel je met tiewraps ???
    Ken ik niet.
     
  16. flymax

    flymax The First Aviators

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    1.524
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    aurectar vindt dit leuk.
  17. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.195
    Locatie:
    Kortrijk
  18. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.195
    Locatie:
    Kortrijk
    Moment aangebroken om de werkzaamheden te hervatten.
    Even gekeken hoe ik die motor ga inbouwen.
    Het betreft een OS 15cc viertakt.
    Het is zoiets dat aanbevolen wordt op de werktekening.
    Beelden volgen.
     
  19. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.195
    Locatie:
    Kortrijk
    Beginnen met de servomontage.
    Drie standaardservo's.
    Twee futaba en één robbe.

    upload_2020-10-23_19-7-30.jpeg

    Eén Hitec standaardservo voor de koppeling sleepdraad.

    upload_2020-10-23_19-9-19.jpeg

    En als krachtbron.
    Een oude OS MAX 91 SURPAS die haast nog nooit gedraaid heeft.
    Ligt al jaren in mijn kast te wachten op een opdracht.
    Op de werktekening staat een OS MAX 90.
    Ongeveer van het zelfde kaliber.

    upload_2020-10-23_19-13-17.jpeg
     
    serge pot, ISOLA2 en tjarko vinden dit leuk.
  20. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.195
    Locatie:
    Kortrijk
    De cowl aanpassen aan motor.

    upload_2020-10-24_22-23-56.jpeg

    Nog een heel prutswerkje.

    upload_2020-10-24_22-24-56.jpeg
     
    ISOLA2 en serge pot vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina