Lichtere OFA vleugel

Heren,

De vleugel van mijn OFA is te zwaar (hoewel hij best goed vliegt). Frans Bal wees mij er op dat vooral de verbindingen tussen de vleugeldelen veel lichter kunnen. Ik ga dus een nieuwe vleugel maken. De OFA-manier om een vleugel te maken bevalt mij echter prima: neem een stuk balsa en schaaf/schuur alles weg wat niet op een vleugel lijkt :wink:.

Maar... om een elliptische liftverdeling te krijgen wordt bij de OFA/Baksel van Frans Bal de vleugelhelft doorgezaagd, apart geschaafd/geschuurd, en daarna weer aan elkaar gelijmd, en dat is eigenlijk onnodig zwaar. Als je een enkele V-stelling neemt kan het anders :)

En wel zo: Als je nu een lange schuurlat neemt en eerst de gehele vleugel in AG03 schaaft/schuurt en daarna aan de wortel een grotere profiel-mal AG03 zet, en aan de tip een kleinere AG11 mal zet en weer aan het schuren gaat, krijg je volgens mij dezelfde profielverdeling als de OFA/Baksel, maar dan zonder lijmverbindingen. Snap u?

Is dit een idee of zie ik iets over het hoofd :oops:. Op deze manier kun je dus simpel verschillende profielen gebruiken om de elliptische liftverdeling te verkrijgen, meerdere overgangen dus. Moet ik dan andere profielen gebruiken? En zo ja, welke?

Leon

Ik ben het met Bart eens, dat moet lukken.
Het is wel zaak de schuurmallen nauwkeurig te maken en te plaatsen.
Klopt het niet helemaal krijg je, denk ik, de overgang niet op de juiste plaats

Frans

Bart,

De Oeka Bulli vleugel bestaat zo te zien uit 3 segmenten (i.p.v. OFA/Baksel uit 2 segmenten). Welke profielen heb je dan gebruikt?
Met 'mijn' methode kun je immers door het maken van een extra schuurmalletje eenvoudig een segment toevoegen om zodoende de 'ideale' vleugel te bereiken.

Leon

Leon,

Ik gebruik Profili voor het genereren van tussen profielen.

Je kan in Profili een begin en een eind profiel opgeven, of je een
elliptische of tapse vleugel wilt en hoeveel (tussen)profielen per
vleugel helft nodig zijn. Profili geeft je dan keurig de gevraagde profielen.
Je kan op deze manier ook templates voor mallen voor de neuslijst genereren.
Zoals je waarschijnlijk weet is de nauwkeurigheid van de neus van het profiel
erg belangrijk.

Cheers

Bart

Bart,

Bedankt, ik begrijp het maar....

In Profili kan ik als wortelprofiel AG03 aangeven en als tipprofiel AG11. Dat is dan een geleidelijke overgang van 03 naar 11. Gaat dat dan goed?
De beide OFA vleugels hebben de overgang van AG03 naar AG11 pas aan de tip, dat heeft toch ook een reden?

Ik ben misschien een beetje aan het muggeziften maar mijn eerste OFA vleugel had ook een enkele V-stelling en een geleidelijke overgang van AG03 naar AG11 en die vloog echt waardeloos, dus vandaar dat ik het naadje van de kous wil weten. Dat waardeloze vliegen kan ook andere oorzaken hebben, maar ik wil het dus effe zeker weten.

Leon

Inderdaad geleidelijke overgang naar de tip.
Maak er geen haastklus van en zorg dat de profielen (mallen) precies zijn. Heb je in de mal een afwijking van 0,5mm en bij het schuren van de vleugel neem je het ook niet zo precies en ook daar heb je een afwijking van 0,5mm zit je al op....1mm!!
Ik heb inmiddels van geschuurde vleugeltjes van anderen mogen aanschouwen en helaas moet in constateren dat schuren niet iedereen zijn hobby is. :wink:

OK, dank! :thumbsup:

Mijn elliptische-uit-een-deel geschuurde OFA vleugel komt er aan!
Vlaardingen haal ik niet, misschien Zoetermeer.

Eerst maar eens licht balsa bij mijn balsa-boer zien te krijgen, mijn laatst gekochte plankje woog 142 gram :cry:

Leon

Leon,

Ik geloof idd dat de AG11 pas wordt toegepast bij de laatste 5cm (weet ik niet zeker) van de tippen.
Wat je in zo'n geval kan toen is het volgende invoeren in Profili:

x=0 (midden) AG03 180 mm --> x= 450 mm AG03 80 mm
X=450 mm AG03 80 mm --> x=500 mm AG11 40 mm

Ik hoop dat dit duidelijk is.

Zelf zo ik dit niet doen en gewoon van AG03 in het midden naar AG11 in de tip gaan.
Spendeer zoals Theo al zei veel aandacht aan de nauwkeurigheid van je mallen.
Kijk ook nog eens goed naar wat Mark Drela aan tips geeft voor het nauwkeurig schuren
van zijn profielen...succes

Cheers

Bart

Back