Heren,
De vleugel van mijn OFA is te zwaar (hoewel hij best goed vliegt). Frans Bal wees mij er op dat vooral de verbindingen tussen de vleugeldelen veel lichter kunnen. Ik ga dus een nieuwe vleugel maken. De OFA-manier om een vleugel te maken bevalt mij echter prima: neem een stuk balsa en schaaf/schuur alles weg wat niet op een vleugel lijkt :wink:.
Maar... om een elliptische liftverdeling te krijgen wordt bij de OFA/Baksel van Frans Bal de vleugelhelft doorgezaagd, apart geschaafd/geschuurd, en daarna weer aan elkaar gelijmd, en dat is eigenlijk onnodig zwaar. Als je een enkele V-stelling neemt kan het anders
En wel zo: Als je nu een lange schuurlat neemt en eerst de gehele vleugel in AG03 schaaft/schuurt en daarna aan de wortel een grotere profiel-mal AG03 zet, en aan de tip een kleinere AG11 mal zet en weer aan het schuren gaat, krijg je volgens mij dezelfde profielverdeling als de OFA/Baksel, maar dan zonder lijmverbindingen. Snap u?
Is dit een idee of zie ik iets over het hoofd
. Op deze manier kun je dus simpel verschillende profielen gebruiken om de elliptische liftverdeling te verkrijgen, meerdere overgangen dus. Moet ik dan andere profielen gebruiken? En zo ja, welke?
Leon
De vleugel van mijn OFA is te zwaar (hoewel hij best goed vliegt). Frans Bal wees mij er op dat vooral de verbindingen tussen de vleugeldelen veel lichter kunnen. Ik ga dus een nieuwe vleugel maken. De OFA-manier om een vleugel te maken bevalt mij echter prima: neem een stuk balsa en schaaf/schuur alles weg wat niet op een vleugel lijkt :wink:.
Maar... om een elliptische liftverdeling te krijgen wordt bij de OFA/Baksel van Frans Bal de vleugelhelft doorgezaagd, apart geschaafd/geschuurd, en daarna weer aan elkaar gelijmd, en dat is eigenlijk onnodig zwaar. Als je een enkele V-stelling neemt kan het anders

En wel zo: Als je nu een lange schuurlat neemt en eerst de gehele vleugel in AG03 schaaft/schuurt en daarna aan de wortel een grotere profiel-mal AG03 zet, en aan de tip een kleinere AG11 mal zet en weer aan het schuren gaat, krijg je volgens mij dezelfde profielverdeling als de OFA/Baksel, maar dan zonder lijmverbindingen. Snap u?
Is dit een idee of zie ik iets over het hoofd

Leon