lichtste vrijdragende laminaat?

Ik wil een ribbenvleugel indekken met een zo licht mogelijk vrijdragend epoxy/vezel laminaat. Wat is naar jullie inschatting/ervaring het lichtste laminaat met respectievelijk (al naar gelang ervaring) glas of disser of kevlar wat vrijdragend (immers tussen de ribben) toegepast kan worden? Het laminaat wil ik fabriceren op een vlakke (bijvoorbeeld glas-) plaat.

Discussie over het waarom wil ik hier het liefst vermijden (kan in ander draadje). Er is geen echt rationele reden om het te doen behalve dan dat het leuk is om te proberen. En k hou erg van ribbenvleugels maar ook van glad kunststof als omstroomd oppervlak:p.

Laatst bewerkt:
epoxy/glasmat honingraat epoxy/glasmat. een hele lichte en sterke sandwichconstructie.wat zijn de afmetingen?

Ribbenvleugel bouwen (zonder indekking).
Schuimkern snijden.
Plastic, daarop glas/... met epoxy, weer plastic.
De buitenste laag plastic liefst iets dikker.
Dat om de schuimkern vouwen en laten uitharden.
Voorzichtig van de schuimkern verwijderen, plastic verwijderen (als het goed is heb je nu een mooi glad oppervlak), binnenkant licht schuren, en op je ribbenvleugel plakken ....

Het klinkt zo wel aardig, of het ook zo gaat lukken .... Geen ervaring mee, maar zo zou ik het proberen. Misschien eerst een proefstukje. :rolleyes:

epoxy/glasmat honingraat epoxy/glasmat
idd mooi spul maar te dik. Ik wil een ribbenvleugel zonder noemenswaardige diktetoename indekken in een massief laminaat..., in de plaats van folie, zou je je voor kunnen stellen:)... Het is al eerder gedaan maar ik zoek dus een ball park figure om proeven te starten met de zwaarte van t laminaat. Ik noem maar wat 2 x 50 grams glas, eentje recht, eentje onder 45 graden. Dat wordt dus 100 gram glas/m2 + epoxy wat denk k een verdubbeling levert in gewicht. 200 gram/m2....

waar zouden jullie voor een dergelijke toepassing starten?

@ Dirk: dat is inderdaad een mogelijke werkwijze. Ik wil proberen het laminaat op glas te maken en vervolgens onder lichte spanning over de ribben te lijmen, gladde zijde buiten. De neus kan mss op twee manieren. Ofwel gewoon nat in situ of (zoals ook al eens beschreven) het uitgeharde laminaat onder warmte (zeg een graad of 70) over de lijst forceren en met contactlijm fixeren.

Blijft de vraag: Wat is een goed geschat startpunt voor het laminaat voor wat betreft samenstelling en daarmee samenhangend het gewicht.....

Tnx!

Dat is precies wat ik in gedachten heb. Heb intussen een PB gestuurd wat hij schat als minimum opbouw van t laminaat. Daarna proefjes maken.

Mijn 2 meter zwevertje wordt wat looiig met t laminaat wat hij gebruikt. Ik las dat hij 160grms glas gebruikt en daar ruim 200 gram epoxy in stopt. Mooi! Dat is een startpunt.

Intussen ook de site van Fliteskin gevonden en bezocht.

http://www.fliteskin.com/DataChart.htm

Zij maken iets in verschillende dikten.... de dunste is 0,18 mm en weegt 340 gr/m2. Dat moeten we beter kunnen met een wat droog laminaat. 300 gram lijkt me een mooi target om voorlopig mee te werken.

Laatst bewerkt:
Ja, dat is mooi spul. Daar komt dan nog wat hars bij... zal misschien rond de 75 gram kunnen wegen. Kost wel een paar centen en de vraag is of het vrijdragend toe te passen is. Eerst maar eens met glas aan de slag.

Edit: Ow dear! Kom en net achter dat dit wel degelijk complete skins zijn.... de lichtste weegt 58gr/m2. Daar zou ik wel eens een stukje van in mijn handen willen houden.... Wel meer dan € 200 per m2....

Dank je Dirk!

Grt!

Ptr

Laatst bewerkt:
Geen dank.
Ik kwam hem tegen op Facebook, dacht meteen aan dit draadje.

Vwb. jouw vraag of dit vrijdragend toe te passen is: als dit over een normaal aantal ribben wordt getrokken (en dus een enigszins gekromd oppervlak vormt) dan houdt het echt wel zijn vorm. Maar als je verwacht zonder ligger oid. uit te komen: nee, dat gaat zeker niet lukken.

Ja, klopt. Vormvastheid en torsiestijfheid zullen goed zijn. Liggertje zit er in en bestaat uit kops balsa in een glaskous die onder een stevige trekbelasting uitgehard zijn. Dat werkt prettig: Met twee kilo gewicht er aan komt er een beetje spanning in de vezel én zijn ze spatrecht.
Ik heb dat spul getest en het is indrukwekkend voor t bezwijkt. Had er achteraf een paar strookjes CF in moeten leggen om de buigstijfheid nog wat te vergroten maar dat speelt vaker: Achteraf meen ik te weten hoe dingen precies moeten. Tot ik met die vermeende kennis iets nieuws probeer, je weet wel.

Verder is de puncture resistance van het skin-materiaal (even geen goed Nederlands bij de hand) natuurlijk van belang. Bij het landen de hele vegetatie door de onderskin is niet aantrekkelijk, zeker niet bij dit prijsniveau. Dus eerst maar eens met glas aan de slag. Misschien probeer ik ook een combinatie van tissue en glas. Intuïtief heb ik het idee dat dat ook goed zou kunnen werken.

Nu op zoek naar een grote glasplaat om proefstukken te maken.

Grt!

Ptr

Ik heb ooit wel eens een foto gezien van iemand die zijn woonkamerraam daarvoor heeft gebruikt. Eerst heel goed met wachs/lossingsmiddel behandelen en direct erop rollen. (niet buiten de (wachs) lijntjes komen ... :rolleyes: )

Haha... mijn ramen er maar niet aan wagen. Bovendien vind k ze wat te koud, een los plaatje kun je nog ns in een warmhoudkastje leggen.

Een spiegeltje zal t worden. Ikea heeft n leuk dingetje wat me past. Vorderingen alleen n paar uur in t weekend. In de werkweek beslist geen tijd nu dus we kruipen vooruit, maar dat is in ieder geval de goeie kant op :)

Grt!

Ptr

Back