Liebherr hc-l 355

Hallo Mitchell,

Dat wordt een mooie kraan en je uitleg is goed over de onderdelen, ik sta vaak bij bouw projecten waar deze kraan staat, of waar men deze opbouwt of afbreekt.
 
hallo allemaal,

Misschien hebben sommige van jullie al wat op facebook voorbij zien komen maar hier horen natuurlijk de uitgebreide updates.
Ik ben bezig met de kleine details wat uitwerken en wat onderdelen af te maken Zo heb ik van de traverse die de giekdelen naar binnen rijdt eindelijk de flenzen gemaakt waar deze aan hangt. Ook heb ik de loopwielen van de kat vervagen door kogellagers zodat deze onder belasting ook soepel blijven draaien. Voor het schijvennest heb ik wat ballast gemaakt wat in het echt zorgt dat het schijvennest recht blijft en niet gaat draaien tijdens het op en aftoppen. Verder heb ik al een tijdje geleden een evenaar op de kop getikt en vond het systeem met de pen om hem te borgen niet fijn dus hier draad in getapt en daar komt een stelinbus in als pen zodat dit ook wat fijner werkt. Ik ben ondertussen ook begonnen met de onderdelen voor de lier die ik 3d geprint heb te vervangen voor aluminium versies. Vind dit toch fijner en het kan wat meer tegen een stootje. En als afsluiter heb ik de lagers van de haak binnen gekregen en gepast. Binnenkort ga ik de haak zelf frezen en dan is het nog een kwestie van een schijf maken en zou dit onderdeel weer aardig af moeten zijn.

Tijd voor de foto's:

20231203_084422.jpg


De traverse met de flenzen die in de kat vallen en aan de andere kant om hem te kunnen hijsen. De kogellagers zijn slecht te zien maar ze zitten er echt.

20231104_141525.jpg


Schijvennest voorzien van ballast. Ik heb het materiaal om de schijven te draaien binnen gekregen dus hier kan ik binnenkort ook is wat tijd aan gaan besteden zodat dit puntje ook afgevinkt kan worden.

20231104_151946.jpg


De evenaar voorzien van nu nog 2 boutjes, binnenkort de stelinbusjes bestellen en als het weer wat opknapt ook gelijk een kleurtje geven.

20231202_092820.jpg


De flenzen gedraaid voor de lieren.

20231202_173550.jpg


Voorzien van het gatenpatroon.

7.jpg


En hier het setje compleet. Ondertussen alweer bezig met het volgende setje onderdelen voor de lieren maar dat is weer voor de volgende update.

IMG-20231203-WA0001.jpeg


En hier nog het laatste puntje van deze update de lagers van de haak. Er zit zowel een axiaal als een radiaal lager in dus hopen dat het dadelijk soepel gaat draaien.

Tot zover weer deze kleine update.

Mvg Mitchell
 
Hallo allemaal,

De laatste uren van 2023 tikken weg en het wordt geen sentimenteel verhaal of een fantastische terugblik hoor. Maar het was wel het jaar waar de liebherr zijn eerste bewegingen maakte als kraan. Nu alweer bezig met de nodige details toe te voegen en dingen af te maken zo ben ik op het moment druk met de lieren wat in de vorige update ook al stond. De eerste 2 vertragingskasten zijn nu naar mijn zin en klaar. Hier komen nog wel wat messing plaatjes op als details maar die moet ik nog even onder de frees vandaan toveren. De komende periode wil ik de lieren helemaal af gaan werken zodat deze hopelijk voor ede in elkaar staan. Maar nu eerst het nieuwe jaar vieren en dan zien we elkaar hopelijk in goede gezondheid in Ede weer. Alvast een geweldig uiteinde gewenst en dat er maar veel moois op je pad mag komen volgend jaar.

20231230_163336.jpg


De binnenkant van een vertragingskast.

20231230_171926.jpg


In vorm gefreesd en even passen op een houder van de lier.

20231231_114405.jpg


En ook de 2e is nu zo ver dat dit al in elkaar gezet kan worden. Tot volgend jaar!

Mvg Mitchell
 
Hallo allemaal,

De beurs in ede zit er weer op en de kraan deed het fantastisch. Weer een periode flink lopen bouwen en weer aardig wat opgeschoten. Ook de beurs zelf was geslaagd weer wat mensen ontmoet en weer wat kennis gedeeld. Binnenkort praat ik jullie volledig bij met wat er allemaal gebouwd is maar voor nu alleen even een foto hoe hij er bij stond.

20240316_100831.jpg


Tot de volgende!

Mvg Mitchell
 
Hallo allemaal,

De beurs in ede zit er weer op en de kraan deed het fantastisch. Weer een periode flink lopen bouwen en weer aardig wat opgeschoten. Ook de beurs zelf was geslaagd weer wat mensen ontmoet en weer wat kennis gedeeld. Binnenkort praat ik jullie volledig bij met wat er allemaal gebouwd is maar voor nu alleen even een foto hoe hij er bij stond.

Bekijk bijlage 575751

Tot de volgende!

Mvg Mitchell
Zag je kraan mooi opgesteld staan naast die van Leo.
Mooi om de details in het echt te zien.
Volgend jaar hoop ik ook weer een geüpdatet model te kunnen plaatsen..

Mvg
Roald
 
Ook deze kraan weer in het echt gezien,mooie details ,zeker de motoren van de lieren,maar ook de rest zietr er super uit.:thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:

groetjes, Charlotte.:bye:
 
Hallo allemaal,

Na een weekje maar is tijd gevonden om jullie is een beetje bij te praten over de bouw van de kraan. Er is voor de beurs in Ede behoorlijk wat gebouwd weer al is het aan sommige onderdelen niet echt af te zien. Als eerst gaan we verder bij de bouw van de lieren. Bijna alle 3d geprinte onderdelen zijn vervangen door aluminium exemplaren. Hier ga ik binnenkort weer mee verder om ook de laatste 2 onderdelen van aluminium te maken zodat het puntje lieren bijna klaar is.

Foto's:

20231203_130119.jpg


Tekening en het materiaal waar het onderdeel uitgehaald wordt.

20231223_144225.jpg


Gaten patroon erin gemaakt.

20231223_152145.jpg


Schuine kanten erin frezen.

20231224_113430.jpg


En aangezien er 2 lieren opzitten ook 2x dit onderdeel gemaakt.

20231223_174240.jpg


En aan de motor gemonteerd ziet het er dan zo uit.

20240314_182327.jpg


En als je alles daarna los vast in elkaar schuift begint het toch al ergens op te lijken!

20240309_104008.jpg


En de steun voor de hijslier ook voorzien van wat details al moeten er hier nog wat bij komen.

Helaas heb ik het net niet gered om ze netjes af te krijgen voor Ede maar dat is weer een mooi puntje voor volgend jaar.
 
het volgende doorn in mijn oog de afgelopen beurzen was natuurlijk de haak. Ik had al wat laten zien dat ik de haak gebouwd had maar niet de afgewerkte haak. Ik heb de haak zelf gemaakt uit een strip messing waar ik de vorm opgeplakt had van een uitgeprinte tekening. Daarna onder de frees zoveel mogelijk gaten boren net naast de tekening zodat je zo min mogelijk hoeft te vijlen. Daarna alles in vorm gevijld en natuurlijk ok het veiligheidsklepje gemaakt.

20231227_102852.jpg


De haak van Ede vorig jaar en daarachter de originele haak.

20240107_094758.jpg


tekening op een stuk strip geplakt en onder de frees opgespannen.

20240107_112104.jpg


Daarna eerst de as op maat gedraaid en schroefdraad getapt.

20240107_114642.jpg


De buitenkanten in de juiste vorm gevijld.

20240114_110634.jpg


En ook de zijkanten de juiste vorm gegeven en het eindresultaat.

20240114_111356.jpg


En met ballast eraan voor als de haak op 2 inscheringen staat.

20240107_143528.jpg


En op zijn standaard passen of de haak ook in de transport past.

20240121_125753.jpg


Daarna het veiligheidsklepje gemaakt in de haak en het kettingwerk.

20240121_175648.jpg


Het kettingwerk ook in orde gebracht met een voorloper 2 sprong van in het echt 2m en daaronder 2x 2 sprong 4 meter. Met de ketting die ik overhield heb ik nog 4 rijgkettingen gemaakt die vaak gebruikt worden bij het (de)monteren van torenkranen.

20240210_093909.jpg


En ook de evenaar hoort bij het assortiment van de kraan.

Het puntje hijsgereedschap en haak is wel afgevinkt en hebben de test in ede goed doorstaan. Ik ben blij met het eindresultaat en functionaliteit van de haak.
 
En het volgende agenda puntje was de kraan op rails te krijgen voor de beurs. De aandrijving moet nog wel in de wielstellen gebouwd worden maar wilde is testen hoe zwaar de kraan zou rijden als deze op rails zou staan.
20231014_095600.jpg


Het was behoorlijk productiewerk om de 4 wielstellen te maken waar elk wielstel 2 wielstellen zoals hierboven heeft 1 traverse en daarboven weer een verbinding met het voetstuk. Begonnen met de wielstellen zoals hierboven die aangedreven wordt.

20231015_114806.jpg


Alle 8 de wielstellen los in elkaar. Goed te zien dat 4 van de 8 wielstellen aangedreven worden.

20231224_084427.jpg


traverse in losse onderdelen.

20240126_174139.jpg


Tussendoor begonnen met de wielen te draaien.

20240128_134457.jpg


En als alles in elkaar staat krijg je dit.

20240106_112325.jpg


Maar alleen wielstellen heb je ook niet veel aan dus ook begonnen met de rails in elkaar te zetten.

20240103_155527.jpg


Altijd leuk om een beetje te zien hoe het eruit komt te zien.

20240129_101702.jpg


Minimaal 4 stuks nodig om de kraan op te kunnen bouwen. Ik heb er nu 6 gemaakt zodat de kraan een klein stukje heen en weer kan rijden. Ik heb onderdelen laten snijden om er 12 te maken zodat de kraan een mooi stukje kan gaan rijden.

20240129_135144.jpg


En daarna alles in elkaar gezet en dan is dit het resultaat van een paar weken werk. Hij rolt boven verwachting soepel waar ik heel blij mee ben aangezien de aandrijfmotoren niet heel groot kunnen zijn zonder afbreuk aan het model te doen.
 
En toen was de grote dag daar...

Zaterdag ochtend vroeg de wekker om de kraan nog even te testen omdat ik de avond ervoor de lieren pas weer in elkaar had. Na een testhijsje de kraan uit elkaar gehaald en in de auto geladen. In Ede een plekje gezocht naast Leo om beide kranen in dezelfde schaal naast elkaar te kunnen neer zetten. De kraan ook weer is een dagje kunnen testen en alles is heel gebleven wat natuurlijk wel zo fijn is. Helaas wel weer teveel staan praten en te weinig foto's gemaakt achteraf.

20240316_100831.jpg


De kraan opgebouwd in Ede in de kleinste configuratie om de details een beetje te kunnen laten zien.

20240316_102546.jpg


Veel vragen gehad over hoe de kraan nu zichzelf kan verhogen en het torendeel ertussen wordt geplaatst. Helaas maar 1 antwoord kunnen geven dat dat nog wel een paar jaar op zich laat wachten maar dat het wel degelijk mogelijk gaat worden.

20240316_111948.jpg


Een torendeel van 4 kilo is geen probleem voor de kraan deze pakt hij plat weg zonder problemen en dan zit er op de kraan nog geen ballast. Naast de prachtige kraan van Leo kwam de torenkraan mooi tot zijn recht.

20240316_125427.jpg


En het hijsgereedschap was natuurlijk ook in de kraan te vinden.

En nu weer lekker verder hobbyen om de lieren af te gaan maken, de aandrijving in de wielstellen te gaan maken en ook het ballast te gaan gieten. Hier heb ik de mal al voor uitgeprint en al wat plaklood besteld om erin te verwerken. Maar voorlopig zijn jullie weer helemaal bij voor wat er met de kraan gebeurd is de afgelopen periode. Ik wil iedereen in Ede en op het forum bedanken voor de leuke reacties was leuk jullie weer even te zien en bij te praten.

Mvg Mitchell
 
Hallo allemaal,

Weer verder gegaan met de aandrijving in de wielstellen maken. Eerst de motor bevestiging op het wielstel gesoldeerd en daarna de tandwielen voor de aandrijving geprint en gemonteerd. Helaas mis ik nog de lagers voor de aandrijving deze zijn wel al onderweg. Maar toch even alles gemonteerd en stukje proef gereden en dat valt niet tegen.

Tijd voor foto's:

20240407_115027.jpg


Geprinte tandwielen paste perfect over de wielen heen.

20240407_134848.jpg


Alles gemonteerd in het wielstel.

Screenshot_20240407_175828_Gallery.jpg


En een screenshot uit het filmpje. Als er interesse in het filmpje is wil ik wel even kijken of ik die hier op krijg.

Nu maar wachten op de lagers om te testen of dit wat ik bedacht hebt werkt. Mocht dit het geval zijn kan ik de andere 3 wielstellen ook afmaken en dan de grote vraag... rijdt de kraan met deze motoren? Ik hou jullie op de hoogte!

Mvg Mitchell
 
Het ziet er een beetje naar uit dat je zelf die haakse vertraging hebt gebouwd; weet je dat je die voor weinig bij Ali kunt kopen, in allerlei vertragingen? Ik heb er pas eentje besteld, en werkt prima (voor een lier, ook met extra lager er bij gemaakt) Aslengte 20 mm; D vorm; dia 3mm;
Cor

20240325_172121.jpg


20240325_172829.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hallo Cor,

Welke aandrijvingen bedoel je precies? De motoren van het wielstel zijn namelijk dezelfde als die jij laat zien op de foto. De lieren zijn deze motoren zeker niet geschikt voor gezien ze niet sterk genoeg zijn. Met optrekken van de giek zit je al rond de 7 kilo zonder dat er een last in hangt. Er zijn ook grotere motoren te verkrijgen als die jij noemt maar deze kreeg ik niet in het ontwerp zonder afbreuk te doen aan het origineel. Ik hoop zo je vraag voldoende beantwoord te hebben.

Mvg Mitchell
 
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt: de MOTOR is wel dezelfde N20, maar de rest niet. Op jouw RIJ-motor zit de 'normale' aandrijving, die dan overgaat in een aangeboute haakse overbrenging. Wat ik laat zien is een motortje, met een worm op de motoras, die dan overgaat in een vertragingskast, en een uitgaande as.
Die lier van mij, is meer voor de show, en wat hij kan heffen is natuurlijk afhankelijk van de totale vertraging (die ik niet opgeven heb) en het voltage.
Cor
 
Back
Top