Liebherr hc-l 355

Hallo,

Het nadeel is dat ik alleen in de weekende kan werken aan het model en er ook nog andere dingen in het leven zijn.
Plus dat ik ook nog meerdere modellen tegelijk aan het bouwen ben.
Wel ben ik zover dat de voet staat met de hoofdmast erop (moeten nog gaten geboord worden om alles te borgen)
Verder staat materiaal voor de shoren in bestelling.

Van het weekend wel verder gegaan met de semidieplader.
Maar dat plaats ik wel in het daarvoor bestemde topic.

Nog even geduld voor de volgende updates.

Mvg. Mitchell
 
Update 17:

Hallo allemaal,

Er kwam van de week een pakketje binnen en rara wat erin zat?

Foto-ZMPJXSUZ-D.jpg


Er zat een draaikrans in laten maken bij Stef Barneveld.

Krans is 122mm doorsnee en voorzien van kogellagers zowel axiaal als radiaal.

Foto-UH6TARKM-D.jpg


De motoren heb ik er zelf even opgeknutseld om te kijken hoe het geheel draait dit wordt nog aangepast als ik aan de bovenbouw ga beginnen!

Foto-J8IV4DAP-D.jpg


In de draaikrans zit ook al een draaidoorvoer zodat de kraan oneindig kan blijven draaien.
De draadjes die nu aangesloten zitten is maar even tijdelijk aan elkaar geknoopt dit wordt ook nog verandert!

Foto-OKD6ANSB-D.jpg


Hier nog een iets beter foto.
Nu ga ik weer vrolijk verder met tekenen van de onder en bovenkant van de draaikrans dan kan dat gebouwd gaan worden. En dan kijken of alles werkt zoals ik het bedacht had.

Tot nu toe draait de krans mooi rustig en goed te doseren.
Moet alleen nog kijken naar een goede snelheidsregelaar (niet te groot)
Maar dat komt wel goed!

Tot de volgende update.

Mvg. Mitchell
 
waarom 2 motoren op je krans? 1 zou meer dan voldoende moeten zijn. 2 kan zelfs problemen geven.
 
Hallo,

Ik heb voor 2 motoren gekozen omdat de echte dat ook heeft.
Dat de motoren tegen elkaar in kunnen gaan werken weet ik.
De kraan zal ook niet intensief gebruikt gaan worden meer voor de show af en toe een rondje en dan neem ik dat voor lief.
Dus toch voor 2 motoren gekozen.

Maar toch leuk dat je meedenkt!

De rest bedankt voor de reacties!

Mvg. Mitchell
 
Hallo,

Ik heb voor 2 motoren gekozen omdat de echte dat ook heeft.
Dat de motoren tegen elkaar in kunnen gaan werken weet ik.
De kraan zal ook niet intensief gebruikt gaan worden meer voor de show af en toe een rondje en dan neem ik dat voor lief.
Dus toch voor 2 motoren gekozen.

Mvg. Mitchell
Ik zou in dat geval de 2 motoren in serie zetten, dan worden ze vanzelf gelijkmatig belast.
Hoewel, in dit stadium heb je al gekozen voor een spanningsbron, en daarvoor deze motoren aangeschaft, denk ik.
Maar het blijft het overwegen waard, zelfs als de motoren dan op onderspanning draaien.

Cor
 
Hallo Allemaal,

Bedankt voor het meedenken!

Eigenlijk is dit het enige wat ik nog niet bedacht heb hoe ik het aan ga sturen.
Ik had inderdaad het idee om de motoren met 1 snelheidsregelaar aan te gaan sturen.
Welke regelaar dat wordt weet ik nog niet. Elektronica is niet echt mijn sterkste vak ik ben meer van het bouwen.
Het enige wat ik weet is dat ik het met 12v ga aansturen meer is er eigenlijk nog niet bekend.
Misschien zijn er nog meer tips?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Mvg. Mitchell
 
gewoon 1 motor met een dummy tandwiel uitvoeren ben je van het probleem af.

anders gaan ze elkaar tegen werken. geen een motor draait 100% hetzelfde als de ander.
 
Alwin,
Die motoren worden machinaal gewikkeld en zijn daarmee exact het zelfde.
Daarbij zal een paar % toeren verschil niet veel doen, omdat deze met tandwielen gekoppeld zitten. Bij een spindels kan dit wel problemen geven. Voordat je de motoren op de draaikrans zet moet je ze eerst even aansluiten, serie of parallel maakt nier uit en kijken of ze dezelfde kant op draaien, anders werken ze elkaar tegen en komt er rook uit. Als ze tegengesteld draaien, moet je van een motor de draden wisselen.
 
artikelnr 222347 - 89 erbij bestellen, deze dan aansturen via een servo.

Op die manier kun je de ontvanger op 6v of 7,2v laten werken en de motoren op 12Volt

Zolang beide motoren dezelfde kant opdraaien zie ik het probleem ook niet echt als er tandwielen gebruikt worden.

mocht er wel een aanzienlijk verschil in toerental zitten kun je er altijd nog een regelbare weerstand bij 1 van de motoren zetten en hiermee spelen totdat ze allebei wel hetzelfde toerental hebben, dan eventueel de weerstand meten van de regelbare weerstand en deze eventueel later vervangen voor een normale weerstand.
 
Ik merk dat jij niet zoveel van radiografisch besturen weet. Je kan gewoon een sneheidsregelaar kopen die je zo op de ontvanger aansluit. Dat geklooi met servo´s en potentiometers is echt verleden tijd.
 
Ik zal niet zeggen dat ik niks te leren heb kwa besturings techniek.

maar de meeste regelaars hebben idd een restrictie op de achteruit of een rem functie. Dit is voor een kraan niet de meest ideale situatie.

vandaar de suggestie om het op deze, vrij eenvoudige manier op te lossen.

Maar ook ik zie graag alternatieven voorbij komen uiteraard.
 
Daar zit inderdaad meestal een "stilte" tussen.
Misschien zou je kunnen proberen een soort servo winch te maken?
Zoek maar eens op Youtube op de naam van Squirrelod, die heeft daar wel filmpjes van.
Wat je doet is 2 nokjes verwijderen, en dan kan je servo oneindig draaien ( tenminste, de meeste ).
Misschien is dit een optie?
Sommige ESC's hebben trouwens een program box ( Ezrun's zijn goedkope voorbeelden ) en daarmee kan je de rem uitzetten, waardoor hij dus in principe direct naar de achteruit of vooruit kan..
 
ik gebruik zelf de graupner profi speed 40R en zover ik weet zit er geen rem op behalve dat die niet vol omslaat in 1x en je tandbak stript. Maar je hoeft niet eerst te remmen om vervolgens achteruit te kunnen.

ik zal het eerdaags eens testen heb toch nog een heftruck in de reparatie staan hier waar deze regelaars opzitten.
 
Alwin,
Die motoren worden machinaal gewikkeld en zijn daarmee exact het zelfde.
Daarbij zal een paar % toeren verschil niet veel doen, omdat deze met tandwielen gekoppeld zitten. Bij een spindels kan dit wel problemen geven. Voordat je de motoren op de draaikrans zet moet je ze eerst even aansluiten, serie of parallel maakt nier uit en kijken of ze dezelfde kant op draaien, anders werken ze elkaar tegen en komt er rook uit. Als ze tegengesteld draaien, moet je van een motor de draden wisselen.

in theorie kan het ook wel. echter heb je hier met behoorlijke vertragingen te maken. Als 1 van de motoren hapert of stopt dan slopen ze elkaar. Voor de functionaliteit is het in het model niet nodig. Het zou opzich geen problemen hoeven op te leveren maar het is niet nodig. In het echt zijn het hydraulische motoren dan balanceren ze elkaar beter. Nu heb je kans dat het stroomverbruik alleen maar hoger wordt.
 
Dan zet je ze in serie, als een er mee stopt door een onderbreking dan werkt de andere vanzelf niet meer en is er niets aan de hand. Maar als je een beetje een fatsoenlijk motortje hebt, dan hapert deze niet. De regelaars van CTI (Thor xx) worden meestal gebruikt voor dit soort toepassingen. www.cti-modellbau.de - Fahrregler
 
Back
Top