Liebherr hc-l 355

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Kraanbouwer, 2 jan 2013.

  1. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    Hoi Mitchell,
    Das een mooi stukje soldeer en modelbouw kunst wat je letterlijk neergezet heb.
    Heel netjes gemaakt.
     
  2. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.437
    Locatie:
    Nijmegen
    Hoi Mitchell,

    Kan me erbij aansluiten, prachtig gemaakt zover ,:thumbsup:

    Groetjes, Charlotte :bye:
     
  3. bergingswagen

    bergingswagen

    Lid geworden:
    23 okt 2010
    Berichten:
    45
    Locatie:
    loon op zand
    hallo beste
    heeft u de draaikrans ook zelf gemaakt
    of ergens gekocht
     
  4. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Bedankt voor de complimentjes! Het is best lastig om het interessant te houden aangezien het merendeel van de onderdelen de meeste mensen niks zeggen. Gelukkig begint het nu wel op een kraan te lijken. De complete giek zit nu gemonteerd om te kijken hoe het een en ander allemaal gaat staan. Materiaal van de abok is besteld dus daar kan ik binnenkort mee verder.

    De draaikrans heb ik gekocht net als de draaikrans van de American (wordt op het moment gemaakt)
    Deze komen bij Benjamin modelbouw vandaan. Ik ben er erg tevreden over draait zeer soepel.
    Binnenkort wil ik de kraan is buiten opbouwen en ook het zwenken filmen maar dit is nog allemaal even op de lange termijn geschoven.

    Maar ooit komt het goed!

    Mvg. Mitchell
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  5. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Het was even zoeken maar ik heb het topic weer gevonden! Want er valt iets te melden al ligt de bouw een beetje stil van deze kraan.
    Om een beetje vertrouwd te raken met mijn cnc frees heb ik een klein (althans in deze schaal is niks klein) project tussendoor bedacht met betrekking op de liebherr.
    De kraan staat nu op een vaste sokkel maar met de echte is het ook mogelijk om deze op een rails te monteren en de kraan verrijdbaar te maken.
    En na het zien van dit filmpje waar een zelfde torenkraan in schaal 1:50 (alleen de bovenbouw is verschillend) ook over rails kan rijden en zelfs een werkend klimrek heeft (het frame waar de kraan zichzelf mee op kan bouwen) wilde ik dit ook graag toevoegen aan mijn model. Of het dadelijk ook rc aangedreven gaat worden weet ik nog niet ik moet de wielstellen nog ontwerpen maar de rails is ondertussen al een feit.

    Link naar het filmpje:



    De foto's:

    20180402_114017.jpg

    De eerste onderdelen die uit de frees kwamen.

    20180330_203621.jpg

    Alles is los in elkaar gezet om te kijken hoe het er uit kwam te zien. De rails is lgb spoor dat wordt gebruikt bij modeltreinen wat precies de goede afmetingen had!

    20180401_202422.jpg

    En gesoldeerd ziet dat er zo uit. De rails moet nog bijgewerkt worden maar zo moet het er ongeveer uit moeten gaan zien.

    20180415_160840.jpg

    De railklemmetjes zijn ook uit een stuk 2mm plaat gekomen en is een hel om ze netjes te krijgen maar ook dit hoort bij de modelbouw niet alle klusjes zijn leuk...

    20180415_160906.jpg

    En hier is te zien hoe het allemaal in elkaar zit met rails nummer 2. In de 4e staander van rechts gezien is een hijsoog gemaakt. In de hoofdligger zitten 4 gaten om de balken te monteren die de rails uit elkaar houdt.

    20180506_111929.jpg

    En 24 klemmetjes verder ziet het er zo uit. Alleen nog afwerken stralen plamuren en spuiten en dan nog 7 stuks bouwen.

    20180506_113105.jpg

    En gekoppeld ziet dat er zo uit. Op de foto lijkt het niet zo maar de rails is kaarsrecht. Nu zijn er 2 van de 8 stukken zo goed als klaar voor nummer 3 en 4 heb ik de schuine plaatjes allemaal al gefreesd en hoef ik alleen de bodemplaat zijkanten en de bovenkant nog uit te frezen en in elkaar te zetten. Na deze 4 hoop ik de tekeningen van de American af te hebben zodat ik daar aan kan beginnen om het een beetje af te wisselen.

    20180506_121928.jpg

    En voor de gein even een liebherr voet in 1:50 erop gezet deze past toevallig ook over de rails heen. Voor de liebherr Hc-l heb ik minstens 4 stukken nodig wil ik de kraan op kunnen bouwen. Ik wil er maximaal 8 bouwen dan heb ik 1.4 meter om heen en weer te rijden wat mij ruim voldoende lijkt.

    Tot zover deze update.

    Mvg. Mitchell
     
    Ro-tje, Rakthi, Catwoman en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Niet echt een update te melden eerder een probleem. Ik wilde om wat afwisseling aan de American te hebben vast wat torenstukken bijbouwen voor de Liebherr.
    Helaas kan ik alleen nergens meer messing koker 16x16mm vinden.
    Heeft een van jullie nog toevallig een adresje die dit wel verkoopt?
    Ik zou het zonden vinden als ik nu niet meer aan dit materiaal kan komen en de halve kraan opnieuw moet gaan bouwen. Ik hoop dat jullie wat weten en ondertussen ga ik nog wel verder googelen.

    Nog een plaatje hoe de kraan er momenteel bij staat.

    20181224_071220.jpg

    Ik hoop hier toch nog een torendeel of 4 aan toe te kunnen voegen.

    Mvg. Mitchell
     
    Ro-tje en Catwoman vinden dit leuk.
  7. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Misschien moet je even zoeken op een Engelse site?

    16 mm= 5/8" bijna dan.....
    Cor
     
  8. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.886
    Locatie:
    Utrecht
    prachtig bouwwerk Mitchell, een artiest ben je:worship::worship::worship:
     
  9. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Krabbendijke
  10. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.437
    Locatie:
    Nijmegen
  11. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Als eerst allemaal bedankt voor het meezoeken naar de koker 16x16.
    Ondertussen is het materiaal voor 5 giekdelen besteld en zullen die binnenkort gebouwd kunnen worden.
    Maar omdat ik het topic door zat te lezen en zag dat er een aantal foto's verdwenen zijn zal ik deze weer even opnieuw posten.

    IMG_8516.JPG

    Foto van de trappen die in de giekdelen zitten. Op de grote ontbreekt nog de kooi deze zit er ondertussen wel al op.

    IMG_8518.JPG

    Hier de trappen in het giekdeel geplaatst kijken hoe het uitkomt en hoe het staat.

    IMG_8524.JPG

    En hier alles gesoldeerd en het giekdeel klaar om te spuiten.

    IMG_8527.JPG

    En hier even passen in het voetstuk.

    20151205_135227.jpg

    En hier gesoldeerd in het voetstuk en in de grondverf gespoten.

    En na het giekdeel gaan we naar de draaikrans:

    IMG_0038.JPG

    Eerst een plaat gewalst en gesoldeerd op de bovenkant. En het eerste nokje uitgefreesd wat later de verbinding wordt met de hoofdgiek.

    IMG_5926.JPG

    Hier met de 4 nokjes voor de verbinding met de hoofdgiek en de buisjes om later de draaikrans te bevestigen.

    IMG_5935.JPG

    En hier even passen op het giekdeel hoe het staat.

    IMG_5948.JPG

    En hier al wat verder afgebouwd moest alleen nog afgewerkt worden.

    Tot zover de update over deze onderdelen. Hierna nog een over het voetstuk.

    Mvg. Mitchell
     
    willum, Marker, VOLVO FH 16 750 en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Zoals beloofd update 2:

    Hier te zien hoe alles uit elkaar kan en gemonteerd kan worden.

    IMG_8541.JPG

    Beginnend met alles uit elkaar net zoals in het echt, dit blijft toch wel een streven om de gehele kraan demontabel te houden net zoals de 1:1.

    IMG_8543.JPG

    Met 1 bout staat het kruis in elkaar en vormt dan een basis van 50x50.

    IMG_8546.JPG

    Dan gevolgd door de 4 dwarsliggers.

    IMG_8547.JPG

    Gevolgd door het eerste giekdeel.

    IMG_8548.JPG

    En na de eerste schoor,

    IMG_8549.JPG

    Volgen er nog 3 en is de voet compleet. Ondertussen ben ik ook al bezig met het ballast wat op de voet komt en bezig met tekenen van de wielstellen zodat de kraan dadelijk ook kan gaan rijden.

    IMG_8551.JPG

    En hier compleet met het andere 6 meter deel. Dit heeft een hoogte van ongeveer 80 centimeter waar dadelijk nog 5x 37,5 centimeter aan toegevoegd kan worden om totaal op 2,70 meter uit te komen.

    IMG_8557.JPG

    En vanaf de andere kant. Aan de voet zullen ook nog wat details toegevoegd moeten worden zoals een haspel om de stoomvoorziening te regelen tijdens het rijden (net zoals de echte heeft)

    IMG_8559.JPG

    En nog een blik op de details die ik toch zoveel mogelijk probeer na te maken na de 1:1 versie.

    Binnenkort gaat het American project even op de zijlijn gezien ik daar de laatste tijd ontzettend veel tijd in gestoken heb en even weer wat anders wil doen. De bedoeling is om de torenkraan te voorzien van 5 extra hoofdgiekdelen en te zorgen dat hij op de rails komt te staan die ook nog gemaakt moet worden. Maar als het zo ver is hou ik jullie vanzelf weer op de hoogte.

    Eerst nog even de komende 3 weekjes aan de American werken.

    Mvg. Mitchell
     
    raoul00123, willum, Catwoman en 8 anderen vinden dit leuk.
  13. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Piet, de kraan is net als de echte geheel demontabel en is met gemak te vervoeren en op te bouwen. Ook de opbouwtijd zal reuze meevallen als ik er dalijk wat handigheid in krijgt.
    Voorlopig is het nog steeds mijn plan om ooit met de kranen naar ede te komen helaas heeft corona roet in het eten gegooid voor dit jaar.

    Maar om het weekend toch nuttig te besteden alle tekeningen van de Liebherr er is bij gepakt.
    Ik heb van alle losse tekeningen grofweg het model in elkaar gezet. Hierna ga ik elk deel los uitwerken, motoren/aandrijvingen erin tekenen en aanpassen zodat het gebouwd kan gaan worden.
    Hier gaat nog behoorlijk wat tijd inzitten en ondertussen wissel ik dit af met de bouw van de 5 giekdelen zodat het allemaal leuk blijft.
    En om jullie toch een beetje een kijkje te geven een foto van het tekenwerk tot nu toe. De abok ontbreekt nog aan dit plaatje omdat ik daar nog helemaal geen tekening van heb.

    railsprobeersel.jpg

    Ik hou jullie vanzelf wel weer op de hoogte!

    Mvg. Mitchell
     
    Rakthi, trialrolf, modelbouwer en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Wat extra vrije dagen nuttig besteed aan vooral tekenen en ondertussen ook de 20 staanders onder de frees gegooid. Deze zijn nou klaar om gesoldeerd te worden tot giekdeel. De afstandhouders heb ik ook al op maat dus van het weekend vol aan de bak om de giekdelen in elkaar te krijgen.
    Ondertussen snel een foto van de staanders die ik even tijdelijk in de contragiek heb gegooid om ze bij elkaar te houden.

    20200326_203121.jpg

    Tot zover weer deze kleine update! Tot de volgende...

    Mvg Mitchell
     
    Rakthi, Catwoman, ozy en 6 anderen vinden dit leuk.
  15. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Ondertussen weer aardig wat verder gewerkt aan de liebherr en het was wel weer is de moeite voor een update!

    20200329_182255.jpg

    Eerst een update van het tekenen. De ruwe schets schiet al aardig op. Helaas komen er puntjes aan het licht die aangepast moeten gaan worden. Maar verder is het grijze gedeelte om de hoofdgiek het klimrek. De uitdaging gaat toch zijn deze functioneel te krijgen.

    20200328_202217.jpg

    Verder naar de bouw van het giek, eerst worden de nokken in de staander gesoldeerd.

    20200403_132727.jpg

    Daarna 155 staafjes op maat maken waarvan ik er nu nog 40 moet voor de driehoeken voor het klim gedeelte.

    20200403_122428.jpg

    Daarna worden er 10 frames gesoldeerd die uiteindelijk 5 giekdelen gaan vormen.

    20200403_231437.jpg

    En na wat uren vijlen, zagen en vloeken ziet het er dan zo uit. Hier moeten nog 4 driehoeken in voor de kracht van het klimmen te verdelen. Daarna de solderingen na lopen en dan gaan we naar de afwerking en details. Maar dat is weer voor de volgende update!

    Mvg Mitchell
     
    willum, Rakthi, ozy en 7 anderen vinden dit leuk.
  16. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    In de corona tijd toch nog wat aan de kraan kunnen doen. De giek is momenteel al compleet in elkaar te zetten maar heeft nog wel wat aandacht en vooral details nodig. Maar dat is weer voor de komende periode.

    Voor mensen die van cijfers houden dit is 2,67m hoofdgiek. Hier komt nog de onderwagen en rails bij dat is ongeveer 10cm.

    20200423_170646.jpg

    Mvg Mitchell
     
    Tug.NL, willum, bvdh en 11 anderen vinden dit leuk.
  17. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.437
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo mitchell,
    Wow ! ziet er gaaf uit.:thumbsup::thumbsup::thumbsup:
    Veel werk verzet.:wave

    groetjes, Charlotte.:bye:
     
  18. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Bedankt voor jullie complimenten!

    Al weer bezig met de volgende serie onderdelen.

    20200504_195411.jpg

    Eerste de stapel onderdelen die uit de frees kwamen.

    20200509_132540.jpg

    En na wat vijlen past het zo in elkaar.

    20200509_170947.jpg

    En na nog meer vijlen passen alle onderdelen in elkaar en staat het wielstel zo goed als in elkaar.

    20200509_171015.jpg

    En op de rails zit dat er dan zo uit. Nog de nodige asjes en wielen maken en dan is testen hoe sterk het is. En als de test slaagt dan moeten er nog 3 gebouwd worden.

    Tot de volgende!

    Mvg Mitchell
     
    willum, arm1948, Catwoman en 8 anderen vinden dit leuk.
  19. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Ik ben inderdaad in het bezit van een cnc frees om de nodige onderdelen te maken. Maar ondanks alles gaat er ook nog een hoop handwerk inzitten zoals het volgende:

    Weer wat verder gegaan met de kraan zo is het eerste wielstel niet door de test gekomen omdat de tandwielen te strak zitten. Maar dit is met 2 nieuwe zijplaten opgelost. En de eerste 3 bordessen zijn ook klaar om in de giekdelen gesoldeerd te worden.

    Fotos:

    20200523_160232.jpg

    Hier het wielstel te zien hoe het er dalijk uit komt te zien.

    20200613_152128.jpg

    En hier het eerste bordes te zien zonder gaas. Het grote vak komt dalijk de trap door heen te lopen voor de machinist.

    20200613_152134.jpg

    Net zoals in het echt 2 hoekprofielen aan de onderkant van het bordes.

    20200621_192601.jpg

    En met gaas ziet het er dan zo uit. En zijn nu de eerste 3 klaar. Helaas is het materiaal op om de laatste 2 af te kunnen maken maar dat ga ik van de week weer bestellen.

    Tot zover weer deze kleine update.

    Mvg Mitchell
     
    trialrolf, Ro-tje, Catwoman en 6 anderen vinden dit leuk.
  20. marcelinets

    marcelinets Guest

    Mooie kraan Mitchell echt vakwerk.
     

Deel Deze Pagina