Liebherr hc-l 355

Hallo allemaal,

Was nog een paar foto's vergeten te plaatsen.
Ben nog bezig geweest met het spul richten hoop dat het nu allemaal goed staat.
Voorlopig laat ik de draaikrans even zo en ga ik verder met de abok.
Ik kan nu namelijk nog alles richten als de bovenkant draaikrans verder gebouwd wordt maakt dit het richten behoorlijk lastig.

Bekijk bijlage 197523
Alles op de werkbank in elkaar gezet om te kijken hoe het staat.

Bekijk bijlage 197524

Hier een detail van de draaikrans de motoren zitten even tijdelijk aangesloten dit wordt nog verandert. Hij heeft ook al voor het eerst zijn rondjes zelfstandig gezwenkt en ik moet eerlijk zeggen komt zeer realistisch over (al zeg ik het zelf) Motoren maken alleen veel herrie hoop hier nog wat aan te kunnen doen als dalijk de rest eromheen gebouwd is.

Bekijk bijlage 197525

En hier de volledige kraan. De rest van de giek heeft er ook al opgestaan om alles uit te lijnen echter de foto's zijn erg rommelig en niet de moeite waard om te plaatsen. Vind het zelf al een beetje op een kraan lijken. Nu de abok bouwen en dan gaan we aardig de goede richting op. Zou hij dan toch ooit af komen???

Mvg. Mitchell
hallo beste
heeft u de draaikrans ook zelf gemaakt
of ergens gekocht
 
Hallo allemaal,

Bedankt voor de complimentjes! Het is best lastig om het interessant te houden aangezien het merendeel van de onderdelen de meeste mensen niks zeggen. Gelukkig begint het nu wel op een kraan te lijken. De complete giek zit nu gemonteerd om te kijken hoe het een en ander allemaal gaat staan. Materiaal van de abok is besteld dus daar kan ik binnenkort mee verder.

De draaikrans heb ik gekocht net als de draaikrans van de American (wordt op het moment gemaakt)
Deze komen bij Benjamin modelbouw vandaan. Ik ben er erg tevreden over draait zeer soepel.
Binnenkort wil ik de kraan is buiten opbouwen en ook het zwenken filmen maar dit is nog allemaal even op de lange termijn geschoven.

Maar ooit komt het goed!

Mvg. Mitchell
 
Hallo allemaal,

Het was even zoeken maar ik heb het topic weer gevonden! Want er valt iets te melden al ligt de bouw een beetje stil van deze kraan.
Om een beetje vertrouwd te raken met mijn cnc frees heb ik een klein (althans in deze schaal is niks klein) project tussendoor bedacht met betrekking op de liebherr.
De kraan staat nu op een vaste sokkel maar met de echte is het ook mogelijk om deze op een rails te monteren en de kraan verrijdbaar te maken.
En na het zien van dit filmpje waar een zelfde torenkraan in schaal 1:50 (alleen de bovenbouw is verschillend) ook over rails kan rijden en zelfs een werkend klimrek heeft (het frame waar de kraan zichzelf mee op kan bouwen) wilde ik dit ook graag toevoegen aan mijn model. Of het dadelijk ook rc aangedreven gaat worden weet ik nog niet ik moet de wielstellen nog ontwerpen maar de rails is ondertussen al een feit.

Link naar het filmpje:


De foto's:

20180402_114017.jpg


De eerste onderdelen die uit de frees kwamen.

20180330_203621.jpg


Alles is los in elkaar gezet om te kijken hoe het er uit kwam te zien. De rails is lgb spoor dat wordt gebruikt bij modeltreinen wat precies de goede afmetingen had!

20180401_202422.jpg


En gesoldeerd ziet dat er zo uit. De rails moet nog bijgewerkt worden maar zo moet het er ongeveer uit moeten gaan zien.

20180415_160840.jpg


De railklemmetjes zijn ook uit een stuk 2mm plaat gekomen en is een hel om ze netjes te krijgen maar ook dit hoort bij de modelbouw niet alle klusjes zijn leuk...

20180415_160906.jpg


En hier is te zien hoe het allemaal in elkaar zit met rails nummer 2. In de 4e staander van rechts gezien is een hijsoog gemaakt. In de hoofdligger zitten 4 gaten om de balken te monteren die de rails uit elkaar houdt.

20180506_111929.jpg


En 24 klemmetjes verder ziet het er zo uit. Alleen nog afwerken stralen plamuren en spuiten en dan nog 7 stuks bouwen.

20180506_113105.jpg


En gekoppeld ziet dat er zo uit. Op de foto lijkt het niet zo maar de rails is kaarsrecht. Nu zijn er 2 van de 8 stukken zo goed als klaar voor nummer 3 en 4 heb ik de schuine plaatjes allemaal al gefreesd en hoef ik alleen de bodemplaat zijkanten en de bovenkant nog uit te frezen en in elkaar te zetten. Na deze 4 hoop ik de tekeningen van de American af te hebben zodat ik daar aan kan beginnen om het een beetje af te wisselen.

20180506_121928.jpg


En voor de gein even een liebherr voet in 1:50 erop gezet deze past toevallig ook over de rails heen. Voor de liebherr Hc-l heb ik minstens 4 stukken nodig wil ik de kraan op kunnen bouwen. Ik wil er maximaal 8 bouwen dan heb ik 1.4 meter om heen en weer te rijden wat mij ruim voldoende lijkt.

Tot zover deze update.

Mvg. Mitchell
 
Hallo allemaal,

Niet echt een update te melden eerder een probleem. Ik wilde om wat afwisseling aan de American te hebben vast wat torenstukken bijbouwen voor de Liebherr.
Helaas kan ik alleen nergens meer messing koker 16x16mm vinden.
Heeft een van jullie nog toevallig een adresje die dit wel verkoopt?
Ik zou het zonden vinden als ik nu niet meer aan dit materiaal kan komen en de halve kraan opnieuw moet gaan bouwen. Ik hoop dat jullie wat weten en ondertussen ga ik nog wel verder googelen.

Nog een plaatje hoe de kraan er momenteel bij staat.

20181224_071220.jpg


Ik hoop hier toch nog een torendeel of 4 aan toe te kunnen voegen.

Mvg. Mitchell
 
Hallo allemaal,

Als eerst allemaal bedankt voor het meezoeken naar de koker 16x16.
Ondertussen is het materiaal voor 5 giekdelen besteld en zullen die binnenkort gebouwd kunnen worden.
Maar omdat ik het topic door zat te lezen en zag dat er een aantal foto's verdwenen zijn zal ik deze weer even opnieuw posten.

IMG_8516.JPG


Foto van de trappen die in de giekdelen zitten. Op de grote ontbreekt nog de kooi deze zit er ondertussen wel al op.

IMG_8518.JPG


Hier de trappen in het giekdeel geplaatst kijken hoe het uitkomt en hoe het staat.

IMG_8524.JPG


En hier alles gesoldeerd en het giekdeel klaar om te spuiten.

IMG_8527.JPG


En hier even passen in het voetstuk.

20151205_135227.jpg


En hier gesoldeerd in het voetstuk en in de grondverf gespoten.

En na het giekdeel gaan we naar de draaikrans:

IMG_0038.JPG


Eerst een plaat gewalst en gesoldeerd op de bovenkant. En het eerste nokje uitgefreesd wat later de verbinding wordt met de hoofdgiek.

IMG_5926.JPG


Hier met de 4 nokjes voor de verbinding met de hoofdgiek en de buisjes om later de draaikrans te bevestigen.

IMG_5935.JPG


En hier even passen op het giekdeel hoe het staat.

IMG_5948.JPG


En hier al wat verder afgebouwd moest alleen nog afgewerkt worden.

Tot zover de update over deze onderdelen. Hierna nog een over het voetstuk.

Mvg. Mitchell
 
Zoals beloofd update 2:

Hier te zien hoe alles uit elkaar kan en gemonteerd kan worden.

IMG_8541.JPG


Beginnend met alles uit elkaar net zoals in het echt, dit blijft toch wel een streven om de gehele kraan demontabel te houden net zoals de 1:1.

IMG_8543.JPG


Met 1 bout staat het kruis in elkaar en vormt dan een basis van 50x50.

IMG_8546.JPG


Dan gevolgd door de 4 dwarsliggers.

IMG_8547.JPG


Gevolgd door het eerste giekdeel.

IMG_8548.JPG


En na de eerste schoor,

IMG_8549.JPG


Volgen er nog 3 en is de voet compleet. Ondertussen ben ik ook al bezig met het ballast wat op de voet komt en bezig met tekenen van de wielstellen zodat de kraan dadelijk ook kan gaan rijden.

IMG_8551.JPG


En hier compleet met het andere 6 meter deel. Dit heeft een hoogte van ongeveer 80 centimeter waar dadelijk nog 5x 37,5 centimeter aan toegevoegd kan worden om totaal op 2,70 meter uit te komen.

IMG_8557.JPG


En vanaf de andere kant. Aan de voet zullen ook nog wat details toegevoegd moeten worden zoals een haspel om de stoomvoorziening te regelen tijdens het rijden (net zoals de echte heeft)

IMG_8559.JPG


En nog een blik op de details die ik toch zoveel mogelijk probeer na te maken na de 1:1 versie.

Binnenkort gaat het American project even op de zijlijn gezien ik daar de laatste tijd ontzettend veel tijd in gestoken heb en even weer wat anders wil doen. De bedoeling is om de torenkraan te voorzien van 5 extra hoofdgiekdelen en te zorgen dat hij op de rails komt te staan die ook nog gemaakt moet worden. Maar als het zo ver is hou ik jullie vanzelf weer op de hoogte.

Eerst nog even de komende 3 weekjes aan de American werken.

Mvg. Mitchell
 
Hallo allemaal,

Piet, de kraan is net als de echte geheel demontabel en is met gemak te vervoeren en op te bouwen. Ook de opbouwtijd zal reuze meevallen als ik er dalijk wat handigheid in krijgt.
Voorlopig is het nog steeds mijn plan om ooit met de kranen naar ede te komen helaas heeft corona roet in het eten gegooid voor dit jaar.

Maar om het weekend toch nuttig te besteden alle tekeningen van de Liebherr er is bij gepakt.
Ik heb van alle losse tekeningen grofweg het model in elkaar gezet. Hierna ga ik elk deel los uitwerken, motoren/aandrijvingen erin tekenen en aanpassen zodat het gebouwd kan gaan worden.
Hier gaat nog behoorlijk wat tijd inzitten en ondertussen wissel ik dit af met de bouw van de 5 giekdelen zodat het allemaal leuk blijft.
En om jullie toch een beetje een kijkje te geven een foto van het tekenwerk tot nu toe. De abok ontbreekt nog aan dit plaatje omdat ik daar nog helemaal geen tekening van heb.

railsprobeersel.jpg


Ik hou jullie vanzelf wel weer op de hoogte!

Mvg. Mitchell
 
Hallo allemaal,

Wat extra vrije dagen nuttig besteed aan vooral tekenen en ondertussen ook de 20 staanders onder de frees gegooid. Deze zijn nou klaar om gesoldeerd te worden tot giekdeel. De afstandhouders heb ik ook al op maat dus van het weekend vol aan de bak om de giekdelen in elkaar te krijgen.
Ondertussen snel een foto van de staanders die ik even tijdelijk in de contragiek heb gegooid om ze bij elkaar te houden.

20200326_203121.jpg


Tot zover weer deze kleine update! Tot de volgende...

Mvg Mitchell
 
Hallo allemaal,

Ondertussen weer aardig wat verder gewerkt aan de liebherr en het was wel weer is de moeite voor een update!

20200329_182255.jpg


Eerst een update van het tekenen. De ruwe schets schiet al aardig op. Helaas komen er puntjes aan het licht die aangepast moeten gaan worden. Maar verder is het grijze gedeelte om de hoofdgiek het klimrek. De uitdaging gaat toch zijn deze functioneel te krijgen.

20200328_202217.jpg


Verder naar de bouw van het giek, eerst worden de nokken in de staander gesoldeerd.

20200403_132727.jpg


Daarna 155 staafjes op maat maken waarvan ik er nu nog 40 moet voor de driehoeken voor het klim gedeelte.

20200403_122428.jpg


Daarna worden er 10 frames gesoldeerd die uiteindelijk 5 giekdelen gaan vormen.

20200403_231437.jpg


En na wat uren vijlen, zagen en vloeken ziet het er dan zo uit. Hier moeten nog 4 driehoeken in voor de kracht van het klimmen te verdelen. Daarna de solderingen na lopen en dan gaan we naar de afwerking en details. Maar dat is weer voor de volgende update!

Mvg Mitchell
 
Hallo allemaal,

In de corona tijd toch nog wat aan de kraan kunnen doen. De giek is momenteel al compleet in elkaar te zetten maar heeft nog wel wat aandacht en vooral details nodig. Maar dat is weer voor de komende periode.

Voor mensen die van cijfers houden dit is 2,67m hoofdgiek. Hier komt nog de onderwagen en rails bij dat is ongeveer 10cm.

20200423_170646.jpg


Mvg Mitchell
 
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie complimenten!

Al weer bezig met de volgende serie onderdelen.

20200504_195411.jpg


Eerste de stapel onderdelen die uit de frees kwamen.

20200509_132540.jpg


En na wat vijlen past het zo in elkaar.

20200509_170947.jpg


En na nog meer vijlen passen alle onderdelen in elkaar en staat het wielstel zo goed als in elkaar.

20200509_171015.jpg


En op de rails zit dat er dan zo uit. Nog de nodige asjes en wielen maken en dan is testen hoe sterk het is. En als de test slaagt dan moeten er nog 3 gebouwd worden.

Tot de volgende!

Mvg Mitchell
 
Hallo allemaal,

Ik ben inderdaad in het bezit van een cnc frees om de nodige onderdelen te maken. Maar ondanks alles gaat er ook nog een hoop handwerk inzitten zoals het volgende:

Weer wat verder gegaan met de kraan zo is het eerste wielstel niet door de test gekomen omdat de tandwielen te strak zitten. Maar dit is met 2 nieuwe zijplaten opgelost. En de eerste 3 bordessen zijn ook klaar om in de giekdelen gesoldeerd te worden.

Fotos:

20200523_160232.jpg


Hier het wielstel te zien hoe het er dalijk uit komt te zien.

20200613_152128.jpg


En hier het eerste bordes te zien zonder gaas. Het grote vak komt dalijk de trap door heen te lopen voor de machinist.

20200613_152134.jpg


Net zoals in het echt 2 hoekprofielen aan de onderkant van het bordes.

20200621_192601.jpg


En met gaas ziet het er dan zo uit. En zijn nu de eerste 3 klaar. Helaas is het materiaal op om de laatste 2 af te kunnen maken maar dat ga ik van de week weer bestellen.

Tot zover weer deze kleine update.

Mvg Mitchell
 
Back
Top