Liebherr hc-l 355

Het ziet er nu al geweldig uit Mitchell met mooie details en er zullen er nog wel een paar bijkomen.
Dat gritstralen geeft we hele mooie afwerking daar ben ik inmiddels ook al achter gekomen. Ik ben benieuwd hoe je je draaikrans ga maken dat is een onderdeel wat nogal wat nauwkeurigheid vraagt en niet iets wat je elke dag maakt.
Succes.
Groet Leo.
 
Hallo allemaal,

@Leo Broers de draaikrans heb ik al laten maken in een ver verleden en zit er al tussen.

Mijn weekje vakantie nuttig besteed aan het zo goed als afronden van het tekenwerk. Het enige wat ik nog moet afmaken is de cabine en het interieur. De lieren zijn uitgewerkt en daar zit ook de aandrijving in. Een heel gepuzzel om niet buiten de originele afmetingen te komen. Nu nog de onderdelen gaan fabriceren en kijken of het ook in het echt werkt.

lier2.jpg


Hier de liermotor waarvan alle boutjes uit het zicht zitten om alles te monteren. Het enige wat in het zicht zit hoort ook in het zicht.

lier1.jpg


De roze flens komt tegen het lagerhuis aan waardoor je ook deze 4 inbusbouten niet ziet.

contragiek.jpg


En alles op de contragiek gemonteerd ziet dat er zo uit.

haak 2.jpg


Ook de haak heb ik ontworpen zoals het origineel met een mechanisme om de haak in de lucht van 1 op 2 touwen te zetten.

haak 1.jpg


Ook functioneren de trappen net als bij de echte als standaard om de haak neer te kunnen zetten.

armleuning.jpg


En als laatste nog een blik op de armleuning voor in de cabine.

Tot zover weer deze kleine update.

Mvg Mitchell
 
Hallo Mitchell, het ziet er weer prachtig uit, het blijft een mooi gezicht alle onderdelen in kleur in de samenstelling tekening.
Even een vraagje de groene haakjes in het hijsblok hoe werkt dat! Zoals ik het nu zie hebben ze weinig functie?
groet Leo
 
Hallo Leo,

Het zijn geen losse haken maar verdikkingen al komt dat op de tekening anders over. Het roze gedeelte wat daarin komt zit dalijk de hijsdraad aan vast. Met de bouw zal ik het wat makkelijker uit kunnen leggen.

Mvg Mitchell
 
Hallo allemaal,

Aangezien de agenda voor de model beurzen al aardig begint vol te raken moet er natuurlijk wel gebouwd worden! Mijn cnc frees had kuren dus dat als eerst verholpen zodat deze binnenkort bordessen kan gaan frezen. Verder wil ik eerst de lieren gaan bouwen en testen voor ik verder ga met de details op de contragiek. En het aframe kan ik pas mee verder als ik een bordes heb. Het draaikrans gedeelte begint wel op te schieten. Ik ben bezig met de 4 klimnokken in elkaar te zetten zodat ook dit van de to do list af kan. Daarna is het nog een kwestie van een paar onderdelen printen en dan is dit deel zo goed als klaar! Maar genoeg tekst, tijd voor foto's.

20220821_115944.jpg


Eerst heb ik voor op de draaikrans nog de kabelbrug gebouwd waar de kabelboom doorheen loopt. Deze had ik geprint voor de vorm en nu van messing gemaakt.

20220821_141526.jpg


Gezaagd en gevouwen krijg je dan dit.

20220821_141556.jpg


En even passen krijg je dit beeld.

20221016_095545.jpg


En daarna nog wat draadeindes gesoldeerd zodat de afdekplaatjes ook op hun plek kunnen. Dit zijn details die lastig op de foto zijn te krijgen maar daarvoor nodig ik jullie uit op een van de beurzen volgend jaar.

20221001_081056.jpg


En van een stapel onderdelen...

20221016_094736.jpg


Komt dit er dan uit. De koker moet nog op maat gemaakt worden maar dit komt nog.

20221016_100733.jpg


En dit moet het dan worden... nog 3 te gaan!

Tot zover weer deze kleine update.

Mvg Mitchell
 
Mooi werk weer, zeker van plan om hem op 1 van de komende beurzen weer in het echt te bewonderen.
Misschien dat ik dan ook de multicat meeneem
 
Hallo allemaal,

De kerst weer achter de rug en de vakantie is begonnen. Op de achtergrond al de nodige voorbereidingen aan het treffen om weer verder te gaan met de kraan. Zo zijn de nodige onderdelen binnen gekomen zoals de motoren voor de lieren, de regelaars voor die motoren, het nodige messing en aluminium en ook alle boutjes en moertjes. Vandaag ook daadwerkelijk de bouw weer opgepakt. Omdat ik nog even met mijn cnc frees aan het stoeien ben kan ik nog niet aan mijn lieren verder dus even wat ander aangepakt. Vandaag de onderdelen gemaakt voor de afspanning van de giek naar het schijvennest. Dit wilde ik eigenlijk voor Ede af hebben maar dat lukte toen niet. Bij de volgende beurs wil ik dat hij netjes aan de originele punten afgespannen staat. Tijd voor foto's:

20221227_143942.jpg


Alle onderdelen bij elkaar.

20221227_223049.jpg


En zo ziet het er dan uit. Volgende stap zijn de spijlen eruit halen, dit op de juiste plek solderen en dan de spijlen op maat maken.

Ik hou jullie weer op de hoogte!

Mvg Mitchell
 
Hallo allemaal,

Bedankt voor de mooie woorden dames.

Als eerst iedereen nog de beste modelbouwwensen voor 2023.
Weer verder gegaan aan de kop sectie van de Liebherr. Deze is op een paar pennen na klaar om in februari op de beurs in Goes gebruikt te gaan worden. Ook heb ik voor proef 1 van de 4 klimnokken gemaakt om te kijken hoe deze het makkelijkst in elkaar kan en gelijk voor alle 4 de onderdelen gemaakt die nog gemaakt moesten worden. Dus deze een keer in een paar loze uren in elkaar zetten maar dit heeft geen haast. De focus voor de komende tijd gaat naar de bouw van de 2 lieren om in Goes te de kraan functioneel te krijgen. Of dit gaat lukken of dat ik de uitdaging iets te groot maak dat gaan we wel merken maar een doel hebben bouwt voor mij wel het beste. Tijd voor foto's:

20221228_081534.jpg


Hier de spijlen eruit gesoldeerd en de bevestiging voor de afspanning gesoldeerd.

20221230_144025.jpg


En na wat schoonmaken in model vijlen en wat details erop monteren ziet het er dan zo uit.

20221230_144124.jpg


Close up van de aanpassingen. In het rechtop staande frame komt nog een schijf voor de hijsdraad ook deze moet nog geprint worden.

20230101_115909.jpg


Hier de klimnok in elkaar gesoldeerd.

20230101_115916.jpg


Zijkant.

20230101_203444.jpg


En hier netjes afgewerkt en even gemonteerd op het draaikrans gedeelte.

20230101_203528.jpg


En nog even een close up.

20230103_185926.jpg


Ik had een klein probleempje met het aframe. dus even de kraan opgebouwd en nu is het verholpen en kan ik als de tijd het toe laat hier ook mee verder.
Maar het gaf wel even de gelegenheid deze foto te maken.

Tot zover weer deze kleine update... tot de volgende!

Mvg Mitchell
 
Hallo allemaal,

Na de vakantie nog niet de tijd kunnen vinden om de laatste stand van zaken te melden maar er is nog wel wat gebouwd. Na het wachten op materiaal en spullen om de vertragingskasten te bouwen was het de laatste vrijdag van de vakantie dan toch zo ver dat alles in huis was. Gelijk daarna begonnen met 2 blokken haaks frezen, paspennen erin maken en daarna alles op maat gefreesd. Daarna de vertragingskast uit elkaar gehaald om het binnenwerk erin te maken en dat is nu van 1 van de 2 kanten af. Van het weekend probeer ik de andere kant af te krijgen en hoop ik binnenkort de tandwielen te ontvangen zodat ik alles is kan testen of het gelukt is. Helaas is ondertussen de vakantie afgelopen dus ligt de bouw weer op een lager pitje maar of het doel voor goes behaalt gaat worden...???

20230107_093411.jpg


Eerste blokje haaks frezen.

20230107_130341.jpg


Daarna paspennen erin gemaakt.

20230107_164137.jpg


En de 2 blokken op elkaar nog wel voor deze opmaat gefreesd waren.

20230108_120236.jpg


En zo ziet de binnenkant eruit. Ik moet wel eerlijk zeggen op tekening leek het allemaal een stuk groter dan dat het in werkelijkheid is.

Tot zover weer deze kleine update.

Mvg Mitchell
 
Hallo allemaal,

De modelbouwshow Goes ligt al weer een week achter ons. Het was een kleine maar leuke beurs om weer is wat modellen aan het werk te zetten. Ik had alleen de American mee omdat de liebherr wat probleempjes had. Erg jammer maar dat vertel ik jullie wel na de beurs van Ede. Hoe de kraan er dan bij staat dat hou ik nog even voor mijzelf.

Screenshot_20230305_093812_Gallery.jpg


Samen mer Richard een stuk van de schoorsteen lossen en staarten.

En nog wat inkijkjes voor de liebherr:

20230305_083707.jpg


20230223_155128.jpg


20230129_100638.jpg


20230208_162348.jpg


Tot zover weer deze kleine update. Ik hoop jullie ik ede de echte update te laten zien.

Mvg Mitchell
 
Hallo allemaal,

De modelbouwshow Goes ligt al weer een week achter ons. Het was een kleine maar leuke beurs om weer is wat modellen aan het werk te zetten. Ik had alleen de American mee omdat de liebherr wat probleempjes had. Erg jammer maar dat vertel ik jullie wel na de beurs van Ede. Hoe de kraan er dan bij staat dat hou ik nog even voor mijzelf.

Bekijk bijlage 530374

Samen mer Richard een stuk van de schoorsteen lossen en staarten.

En nog wat inkijkjes voor de liebherr:

Bekijk bijlage 530368

Bekijk bijlage 530370

Bekijk bijlage 530371

Bekijk bijlage 530372

Tot zover weer deze kleine update. Ik hoop jullie ik ede de echte update te laten zien.

Mvg Mitchell
Was mooi om de american even in actie te zien
 
Petje af, dit is mooi spul om naar te kijken met grote ogen en de mond half open.
In Goes ook de tijd genomen om je werk te bewonderd.
 
Hallo allemaal,

Een groot gedeelte van de beurzen ligt al weer achter ons en alleen Dortmund staat nog op de agenda maar daar later meer over.
Het doel was eigenlijk om de Liebherr in Goes zijn eerste rondjes te laten draaien. Helaas zoals al eerder te lezen is dit niet gelukt en heb ik de American uit de stal moeten halen.
Waarom dit niet gelukt is laat ik jullie zo zien laten we beginnen met waar we waren... Het materiaal voor de vertragingen was binnengekomen!

Als eerst is een kijkje op wat er nou eigenlijk gebouwd moest worden en hoe de contragiek er bij stond na de kerstvakantie.

20220724_165951.jpg


Het enige wat al op de contragiek zat waren de platen waar de lagerblokken opkomen en van de hijslier alleen maar de steunen waar de lier op komt. De hijslier is demontabel voor het gewicht en ook voor de hoogte.

lier1.jpg


Hier de zo goed als uitgewerkte lier hier missen alleen in het roze gedeelte de 2 gaten voor de paspennen in.

lier 2.0 hijslier.jpg


Hier een blik op het binnenwerk hoe dat in elkaar zit. Het is een heel gepuzzel geweest om het er allemaal in te krijgen en lijkend op de originele. Aangezien ik wil dat de lieren nooit af kunnen wikkelen zonder dat daar opdracht toe gegeven wordt bouw ik al mijn lieren met wormwielen. Samen met Richard hebben we samen dit erin weten te krijgen om toch de juiste snelheden te halen en ook voldoende kracht om de giek op te trekken.

20230128_151322.jpg

En dan hier de 2 vertragingskasten samen op de contragiek. Ondanks dat het op de tekening er vrij fors uitziet valt dat in het echt toch best tegen. Ik heb de kasten nog niet in vorm gefreesd om de referenties naar de maten nog niet kwijt te raken. Dalijk als de lier compleet af en werkend is frees ik de schuine vlakken aan de gedeeltes en komen er nog wat afdekplaten en diversen op.

20230130_185753.jpg


Aangezien de tijd voor Goes begon te dringen heb ik de printer maar aan geslingerd om de resterende onderdelen waar niet veel kracht op komt te printen. Deze ga ik later allemaal nog vervangen voor metalen onderdelen maar hier wil ik gewoon de tijd voor nemen.

20230205_151424.jpg


En als dan alles een beetje samengesteld wordt krijg je dit en begint het al ergens op te lijken.
20230205_132802.jpg


Ook de motorzijde past mooi zo al moest de motoras nog wel afgedraaid worden.

20230206_220251.jpg


En als dat dan gebeurd is past het dan mooi in elkaar hier nog zonder tandwielen.
20230219_125811.jpg


Toen eindelijk de tandwielen binnen kwamen gelijk begonnen met deze in te bouwen.

20230218_144714.jpg


En hier de wormas.

tot zover update 1.
 
20230305_112452.jpg


En als je dan de complete motor samenbouwt krijg je dit en dan ben je toch wel blij dat het functioneert!

20230305_112503.jpg


De moertjes die je ziet zijn allemaal m1,2 vandaar dat ik jullie ook eerder deze foto liet zien:

20230305_083707.jpg


Ik heb namelijk geen steeksleutel voor m1,2 moeren dus zelf maar wat gefabriceerd om toch de lieren in elkaar te kunnen zetten. En nadat dat gebeurt was en ik de geprinte trommels op de assen vast had gezet kwam het euvel naar boven waardoor ik in Goes niet met de kraan kon werken. De kracht die de liertrommel te voorduren kregen zorgde dat de stelinbussen uit de geprinte trommel werden gedrukt. Hier was ik al door Richard voor gewaarschuwd maar soms is eigenwijs toch niet heel wijs.

Verder was op sommige foto's al te zien dat de lagerblokken waar de lieren in zitten ook al waren gefabriceerd. Hier nog wat foto's van de bouw:

20230130_164547.jpg


2 van de lagerblokken zijn voorzien van paspennen voor de grootste kracht van de lier op te vangen. De andere 2 (1 op de foto) hebben gaatjes en daar komt later nog een beschermkap en wat detailwerk op.

20230130_202140.jpg


En alle 4 ziet dat er dan zo uit.

20230204_152302.jpg


En een van de 2 houders van de lier gesoldeerd en klaar voor gebruik.

20230305_162949.jpg


En als de 2 lieren dan compleet in elkaar staan krijg je dit beeld.

20230305_191909.jpg


En ondertussen ook gewerkt aan de elektronica van het model. In het draaikrans gedeelte zit de elektronica al helemaal zoals ik het wil hebben netjes weggewerkt en net zoals de echte.
Onder de draaikrans heb ik een 4 kanaals ontvanger weggetoverd, een stroom verdeel print, een bec voeding en nog een regelaar voor de motor van de kat die de giekdelen later naar binnen gaat rijden. Helaas alleen nog geen duidelijke foto van het bovenste gedeelte deze blijf ik jullie verschuldigd.

Tot zover update 2
 
En na ook nog een paar dagen gespendeerd te hebben aan pennen maken en zorgen dat de kraan veilig in elkaar kan krijg je onderstaande details:

20230311_105132.jpg


Het punt waar de giek op scharniert deze pen is met 1 m1,2 boutje los te maken de rest is puur voor de sier.

20230220_205809.jpg


Ook de afspanning aan de kop van de giek voorzien van de juiste pennen en splitpennen om het wat gedetailleerder te krijgen.

20230220_200940.jpg


En ook het schijvennnest mocht natuurlijk niet ontbreken. Het enige waar ik nog naar moet kijken zijn de pennen van het Aframe dit had ik in Ede even opgelost met een bout en een moer maar dit is natuurlijk geen blijvende oplossing.

Maar hoe het nu met de trommels is opgelost??

IMG-20230313-WA0025.jpg


Helaas paste het materiaal niet bij mij op de draaibank en wilde Richard zijn vrije tijd opofferen om de trommel voor mij te maken. Gelukkig maar anders had ik ede zeker niet gered, waarvoor nogmaals mijn dank Richard!

20230318_085945.jpg


En toen was het zo ver, Op naar Ede! Op vrijdag avond de kraan alvast opgebouwd en geholpen met de baan opbouwen.

20230318_085959.jpg


En zaterdags was het dan zo ver de vuurdoop van de kraan! Helaas nog zonder een juist hijsblok (dit was even tijdelijk geleend van een 1:50 model) en zonder ballast maar dit staat op de to do list.

20230318_120305.jpg


Ondanks dat er nog ballast ontbreekt pakt de kraan nu 4 kilo plat weg (giek horizontaal) wat goed is in 1:1 voor 16 ton.

20230318_121405.jpg


Hier met een tank in de haak van een kilo of 5.

20230318_142109.jpg


En de kraan heeft het fantastisch gedaan. Heel de dag aan het draaien geweest om te kijken of er problemen naar boven kwamen. Voor de beurs in Dortmund staat toch wel de haak maken op het programma want dit was natuurlijk geen gezicht. Verder zal ik het niet halen om het ballast af te krijgen maar een begin hieraan maken staat ook wel op de agenda. Het was in ieder geval weer behoorlijk aanpoten de afgelopen maanden maar wel een ontzettend leuke beurs gehad en weer veel mensen gesproken. Na Dortmund zal de bouw weer verder gaan op een normaal pitje het begon nu af en toe meer op werk te lijken dan een hobby.

Mvg Mitchell
 
Laatst bewerkt:
Back
Top