Liebherr hijskraan 1/8

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Zore, 17 dec 2007.

?

Meccano bouwdozen 'has been'..? Breng je stem uit..!

  1. Dit is een geweldige hobby

    33 stem(men)
    40,2%
  2. Net zo mooi als orgineel meccano

    17 stem(men)
    20,7%
  3. Wel gaaf maar liever iets anders zoals Lego

    21 stem(men)
    25,6%
  4. Geen mening

    11 stem(men)
    13,4%
  1. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Hallo forumleden,

    Jullie lezen het verslag van mijn project gebouwd met metaalconstructie. Heeft u opmerkingen, of wilt u extra informatie, reageer dan gerust.

    Update 11-2011: de hijskraan is klaar!


    [​IMG]


    De orginele hijskraan


    Ik heb deze machine uitgekozen omdat we in het familiebedrijf ermee gewerkt hebben. Het is de LTM 1030 UM-120 uit de eerste productieserie, en werd ingezet op projecten in de bouwsector. Af fabriek werd de hijskraan standaard geleverd met 4 wielaandrijving en stuurinrichting op zowel de voor- als achterwielen. De 6 cilinder luchtgekoelde dieselmotor zorgt voor de aandrijving. Deze krachtbron levert eveneens vermogen aan de hydraulische installatie van de opbouw. De kraan bruikbaar is voor lichte hijsklussen met zijn maximale hefcapaciteit van 30 ton.
    De hijskraan zoals gebouwd in de jaren 70 van de vorige eeuw:

    [​IMG]


    Het model


    Het model is gebouwd in 1/8 schaal en heeft afmetingen van ca. 125 x 36 x 42 (LxBxH in cm) in transportstand. Het gewicht is ongeveer 54 kg zonder het hijsgereedschap. Voor constructie werden zo'n 15.000 onderdelen gebruikt, varierend van strippen, platen, tot wielen en veel bouten en moeren.

    De hijsfuncties worden aangedreven door elektro mechanische delen in plaats van de hydraulische installatie. Een externe voeding zorgt voor spanning op het elektrische circuit.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Het hijsgereedschap:

    [​IMG]


    Hijsfuncties


    Telescoperen van de kraanarm:






    Heffen:




    Zwenken:




    Uitzetten en nivelleren:




    Metaalconstructie sets


    De geperforeerde strippen hebben een standaard gatafstand van 1/2 inch of 12,7 mm.

    [​IMG]


    De inbus schroeven zijn compact in afmetingen en van betere staalkwaliteit dan zeskant bouten. De oppervlaktebehandeling chemisch gezwart ziet er goed uit in combinatie met metaalconstructie sets.

    [​IMG]


    De voeding van 60W in een bijpassende behuizing.

    [​IMG]


    Bovenwagen


    Het haakblok inscheren op 4 schijven vereist zo'n 25 mtr koord op de kabeltrommel.

    [​IMG]


    De originele hijskraan is voorzien van tegengewicht door montage van balastblokken. Van het model is het slechts de behuizing van de lier aandrijving.

    [​IMG]


    De 2e lier werd op het model gemaakt, maar bij de echte hijskraan zit die er niet op.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Het 30T haakblok heeft 4 schijven en weegt ca. 1kg in model.

    [​IMG]


    De bediening van de kraan gebeurt met de 4-weg joystick schakelaar.

    [​IMG]


    De bediening van de joystick schakelaar wordt makkelijk door het raam dat kan openklappen. De deur schuift op kogelgelagerde rails.

    [​IMG]


    De bedrading kan je bijkomen door openen van het luik.

    [​IMG]


    De zwenkmotor is dezelfde als van het hefcilinder en is zeer sterk.

    [​IMG]

    [​IMG]


    De belettering is gemaakt met standaard strippen maar er zijn ook letters bij die speciaal op maat zijn gemaakt uit alu plaat.

    [​IMG]


    De kraanarm is bevestigd aan het frame door een draaipunt. Losnemen van het draaipunt is soms nodig voor reparaties. De stalen pen kan je er dan uit duwen. Je hebt er wel gereedschap voor nodig.

    [​IMG]


    De kraanarm wordt uitgedrukt door de schroefdraadspindel. Het 2e mastdeel is vastgemaakt aan de spindel. De kettingen zorgen voor naar buiten duwen van het 3e mastdeel. Staalkabels trekken het 3e mastdeel weer in.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    De telemast kan maximaal een hoek van 78° maken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    De jib zet je erop door het indrukken van pennen.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Onderwagen/ chassis


    Ik heb alleen de meest noodzakelijke zaken in de cabine ingebouwd, zoals de bestuurdersstoel en stuurkolom.

    [​IMG]

    [​IMG]


    In de transport stand is de mast vergrendeld op de steun. Het bovenste deel hiervan kan wegklappen zodat de opbouw kan zwenken zonder belemmering.

    [​IMG]


    De onderzijde van het chassis ziet er zo uit:

    [​IMG]


    Het chassis van de onderwagen is opgebouwd uit langsliggers en met dwarsliggers verder verstevigd. De draaikrans gezien vanaf de onderzijde van het chassis:

    [​IMG]


    De gestuurde assen zijn voorbereid op aandrijving alhoewel het model niet verder ontwikkeld wordt want de hijskraan is log en zwaar.

    [​IMG]

    [​IMG]


    De velgen zijn gemaakt van metaalconstructie met enkele aanpassingen. De band is gevuld met schuim materiaal en is verstijft door een carbonfiber schijf.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Montage van wiel en gestuurde as:

    [​IMG]


    De hijskraan is uitgerust met steunpoten die schuiven in het chassis.

    [​IMG]


    Onderzijde met aandrijving en motor:

    [​IMG]

    [​IMG]


    De relaisplaten zijn afgedekt met een luik.

    [​IMG]

    [​IMG]


    De bediening werkt met eenvoudige schakelaars.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Liebherr hijskraan

    De kraan kan tillen op tabel. Hier hangt de draaibank in de haak!

    [​IMG]

    [​IMG]

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Lemmer
    Wauw! Zie dit topic nu pas maar wat is dit mooi!!!
     
  4. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.232
    Locatie:
    Den Haag
    Hoi Zore,

    Dit ziet er echt top uit... blijft toch stiekem wel leuk he :)

    Betreft je vragen over diverse besturingen, ik hoor het wel van je.

    Keep up the good work...
     
  5. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.614
    Locatie:
    Haarlem
    Dit forumdeel (algemeen rollend materieel) kom ik nooit, daar gaat nu verandering in komen :yes: Geweldig project :!:
     
  6. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.033
    Locatie:
    Baarn
    Er hoort alleen geen V8 in maar een Deutz BF6L913C Diesel (6 cilinder inline met turbo) ...
     
  7. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Hartelijk dank voor de reacties. Zodra er update's zijn zal ik deze posten in het topic en natuurlijk voorzien van foto's.

    Edit: @Dirk, hmm de motor een 6 cilinder? Ja, dat het eens geen 8 cilinder kon zijn, tja... dat zat erin. Maar goed, dan moet het een 6 cilinder worden!

    :)
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2009
  8. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.232
    Locatie:
    Den Haag
    Hoi Zore,

    Even een vraag betreft die kogellagerhouders...
    [​IMG]

    Waar zijn deze te verkrijgen ?

    Hoor het graag van je :)
     
  9. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Hallo Marten,

    In reactie op je vraag. Lagersteunen/platen zijn leverbaar als standaard onderdeel als je het hebt over metalkit. Het onderdeel in de afbeelding is echter niet standaard, maar is volledig zelfbouw. Het bestaat uit een messing naafje en in de basis standaard Meccano strip met 8 mm boorgat. Het messing naafje valt hierin zodat je de boel vast kunt klinken.

    Voorbeeld van losse onderdelen:

    [​IMG]


    Deze kun je samenvoegen met klink gereedschap. De stift met uitstekende stalen pen klem je in de bankschroef en dient als geleidepen.

    [​IMG]


    Duidelijk(er)wordt 't stap voor stap klinken in de volgende afbeelding. De linkerstift, messing naaf naar buiten klinken, stap 1. Middelste stift stap 2, klemmen van messing naaf op strip met vlakke stift. Blijft over stap 3, bedoeld om scherpe rand af te breken. Laatste stap geeft een fraaie afwerking van het produkt.

    [​IMG]


    De meest voor de hand liggende manier om assen te ondersteunen in lagerplaten is het messing naafje zonder kogellager. Het eigen ontwerp lagerplaat biedt meer mogelijkheden. Bovendien, eigen ontwerp is dan toch zeker ook hobby, waar of niet? :)
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2009
  10. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.232
    Locatie:
    Den Haag
    Hallo Zore,

    Hartelijk dank voor je heldere uitleg met afbeeldingen ;-)

    Maar eens even kijken of ik die hulpmiddelen ook kan/ga maken.
    Kan weleens handig zijn voor diverse aandrijvingen.

    Nogmaals mijn dank.
     
  11. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Hallo forumleden,

    Okey het heeft even mogen duren. Nu dan toch een update. Heb je suggesties of opmerkingen? Laat ze maar komen!


    Marc
     
  12. martijndaf

    martijndaf Guest

    donders mooi gemaakt:p
     
  13. rc andre

    rc andre

    Lid geworden:
    28 okt 2009
    Berichten:
    226
    Locatie:
    glanerbrug
    mooi man supper
     
  14. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Bedankt voor jullie reacties.

    De voorraden waren helemaal op dus de nieuwe bestelling was zeker nodig. De aandrijving voor zwenken wordt gemaakt dus de update komt eraan en ik hoop met een paar weken.

    [​IMG]
     
  15. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    update! update! update!!;)
     
  16. bulliehead

    bulliehead

    Lid geworden:
    28 mrt 2005
    Berichten:
    355
    Locatie:
    Puttershoek
    WOW!!!!

    Kleine vraag, waar heb je die banden vandaan?

    UPDATE, UPDATE!!!
     
  17. joostt

    joostt

    Lid geworden:
    28 feb 2009
    Berichten:
    686
    Locatie:
    ureterp
    gaaf ik ben bij mij opa en oma met een tank bezig geweest die moet daar nog liggen :)
    maar waar heb je die ketting en tandwiel vandaan ???
    gr joost
     
  18. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Bedankt voor jullie reacties. De hijskraan is gemaakt van metaalconstructie onderdelen voor het grootste gedeelte. De ketting is te koop bij de technische vakhandel en voor de banden ben ik geslaagd bij Conrad.

    De foto is van de cabine met interieur incl. stoel van de machinist maar belangrijker mss wel de electrische schakelingen komen hierin. Wordt vervolgd.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  19. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Hallo forumleden,

    De hijskraan is te zien op de Modelshow europe te Ede. De show is pas in het voorjaar van 2012 maar het topic is bijgewerkt met de laatste foto's en filmpjes. Heeft u vragen of opmerkingen, reageer dan gerust.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2011
  20. ElectrischeRutger

    ElectrischeRutger

    Lid geworden:
    31 okt 2011
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Rhenen
    Prachtig ding, je moet het maar kunnen en willen maken! :D
     

Deel Deze Pagina