liebherr hs 843 hd 1:16 dragline

hallo allemaal,

na mijn bouw van de vd vlist trucks en beelen kraan.
begin ik weer is met wat anders.
namelijk een liebherr hs 843 hd dragline kraan in 1:16.
mitchell heeft mij al veel informatie gegeven van deze kraan.
en ook hoe je goed soldeert.
het solderen heb ik inmiddels onder de knie.
en hier met wat gepriegel een klein leuk snel dingetje gesoldeert.
een pallethaakje in 1:16.
full


ik ben de laatse weken bezig geweest met masten solderen met wat hulp ook van een kennis, [aalt vd hoorn autodrome en meubels]
is dit het resultaat van de masten.
full

mast in aanbouw
full

mast klaar in primer
full

eindgiek in primer met de schijven

hier wat foto's van het hijsmechanisme.
full

hier het hijsmechnisme
deels zlefbouw deels zo gekocht
full


full

draaikrans is gekocht

later meer vorderingen nu eerst eens even bestellen.
de kraan wordt in de kleuren van mammoet.
en wordt later nog vervoert door een 4 as man f2000 trekker van mammoet [met dank aan markioo];)

grtjs patrick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo patrick,

Om je mastdelen te solderen kan je beter 2 losse kanten maken en later pas aan elkaar solderen. Dit werkt makkelijker voor jezelf.
verder goed begin kunnen we tandemhijsen met mijn liebherr haha :mrgreen::mrgreen:

Groetjes mitchell.
 
hallo allemaal.

hier nog wat foto's van hoe de kraan er nu bij staat.
project loopt een beetje stil.
heb er nu een bruder onderwagen onder zitten.
deze vervang ik later door een messing onderwagen.
wel wil ik de exacte kopie hebben van de bruder.
er komen ook nog metalen rupsen onder van een leopard a6 op.
full

full

full

full

de body van de liebherr wordt nog uitgewerkt met een 3d programma.

gr patrick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er al erg goed uit zeg :worship:

Wil je het onderstel helemaal zelf gaan maken ?

Kwam een tijdje terug deze tegen , misschien iets voor je ?

Untitled

Groet,
Marcel
 
hoi marcel

wil graag zelf de onderwagen van messing bouwen.
ken de site wel.
benjamin modelbouw heeft leuke onderdelen.
alleen zijn de prijzen ook wat aan de hoge kant.
1200,00 voor een onderwagen is natuurlijk erg duur voor mij.
zelf hoef ik alleen mijn materiaal te berekenen.
na schooltijd heb ik frees en las apperatuur tot mijn beschikking.
en er lopen ook leraren rond die mij wel willen helpen.

gr
 
hallo
das makkelijk dat je dit soort dingen op school kan doen,
zo heb je veel redenen om naar school te gaan ipv spijbelen,
succes met je kraan,
mvg markioo
 
hallo mitchell en markioo

leuke site.
de kraan ken ik zelf wel.
deze rijdt veel bij papendrecht dacht ik.
ik zal de draadrollen mischien nog veranderen.
maar ik denk dat dit handiger is.
toch bedankt.

gr
 
Hallo patrick,

Ik wil je graag toch nog een keer de tip geven om het om te draaien.
Als je de draden van je a frame naar boven wil laten lopen is het niet zoals in het echt en je hebt ontzettend veel draad nodig.
Als je het zo laat is het ook niet realistisch als je er ee haak in hangt.
Deze zou maar op 1 draad kunnen en dan pak je mischien net 5 ton in het echt.
Dus je hebt je schijven echt nodig en het is niet zoveel werk.

Maar het is jou kraan jij moet het beslissen.

Groetjes Mitchell.
 
hoi mitchell

dus als ik het goed begrijp moet ik de 2 draadrollen.
naar achter plaatsen onder de schijven, zodat de draden over de schijven heen gaan.
even nog voor de duidelijkheid.
de beugel met schijven achterop wordt weggehaalt.
en in de plaats wordt een langere beugel met steunen en schijven geplaatst.

gr
 
zover ik weet is die actief bij bemoc? maar mogelijk ook bij papendrecht.

heb hem van dichtbij kunnen bewonderen in rijnsaterwoude. (als ik het goed zeg uit mijn hoofd)
 
Hoi Patrick,

De kop zit omgedraaid. Zo kan je de haak niet voldoende inscheren als je zwaarder moet hijsen. Op de volgende foto kan je zien hoe het zit, is van een Sennebogen, maar principe is hetzelfde.

Foto van bouwmachineforum.
6100-3.jpg



Als je de draden voor het op en aftoppen van beneden naar boven wil inscheren kan je nooit een mastdeel bijplaatsen of weghalen, want dan heb je veels teveel lengteverschil op de draad. Minder inscheren als je mast langer word gaat ook niet, want dan word de mast zwaarder en heb je juist bij het optrekken veel kracht nodig, en dus veel inscheringen.

Bovendien is de kans op spaghetti, zoals de machinisten het noemen, heel groot. Oftewel al je draden raken in de knoop.

Het lijkt mij ook makkelijker om bij elke verlenging van een mastdeel hier dan ook twee tuien bij te zetten. Deze zijn makkelijk te maken van een stukje ijzerdraad, dus het werk is het ook niet.

Veel succes.
 
hoi william

o zo bedoel je.
het is voor mij een kwestie om de eindgiek om te draaien.
dus dan heb ik 1 schijf boven en 6 schijven onder.
en er komt mischien toch een ander kopstuk op vandaar.

gr
 
Yes, dat is alles.

Kijk voor inspiratie ook eens op deze site.

EEF 7260

Een collega van mij heeft deze kraan gebouwd en heeft daar 12 jaar over gedaan.
Niet om je te ontmoedigen, maar hij is perfectionist en heeft zijn model ook zo gemaakt.

Hier zie je ook mooi dat hij verschillende koppen op de mast heeft zitten en dit komt bij Liebherr ook voor.

 
Back
Top