Liebherr HS 895 Schaal 1:14.5

Hallo allemaal,

Hieronder een foto van een nieuw bouwproject! Het betreft een schaalmodel van een liebherr HS 895. Dit is een dragline/ kraan. Ik wil het model op schaal 1:14.5 gaan maken en ben begonnen met het makkelijkste onderdeel de giek. De giek bestaat uit dunwandige buizen rond 10 met dwarsbuizen rond 5 mm. De vakwerkconstructie is gesoldeerd en bevat ca 11 m 5 mm pijp en 6 m 10 mm pijp. Let niet op de klodders, want ik soldeer een beetje slordig. Veel plezier van de proxxon afkortzaag voor het maken van de buisjes. Om het ronde profiel te maken bij de verbindingen gebruik ik een simpele vijl. Eerst gebruikte ik mijn dremel, maar dit gaat vaak snel te hard en het kost een hoop meer door slijtage aan de verschillende delen.

De giek heb ik met een mal gemaakt voor de dwarsstukjes. Als ik dit niet gedaan had, was ik waarschijnlijk nooit goed uitgekomen bij de overzijde met 16 buisjes plakken. Achteraf had ik ook een mal willen maken om de vier rond 10 buizen in te bevestigen, zodat je uiteindelijk een maatvaste constructie krijgt. Dit bewaren we echter voor het volgende tussenstuk. Al met al is het redelijk recht geworden en valt het niet op, dat de giek een beetje uit het lood staat.

Het geheel zit met tie rips vast, maar hier komen gefreesde tussenstukken tussen, zodat de giek demontabel blijft. Ik heb nu een 11 m deel gemaakt van de giek, maar het uiteindelijke model kan tot ca 6 m giek groeien. Maar ik denk dat het daar nooit van zal komen!

dsc04228sy8.jpg


dsc04229hm6.jpg


liebherrhs895hd001ds5.jpg
 
Begrijp niet helemaal wat je bedoelt, maar ik heb dan ook niet veel verstand van de kraan zelf. Ik ben van plan om het geheel met lieren te bedienen. Ik zie ook eigenlijk de toegevoegde waarde van de twee cylinders op de giek niet echt. Ik nam aan dat deze alleen voor de opbouw waren van het werktuig! Moeilijke vragen over de rest van het project kan ik tot mijn spijt nog niet beantwoorden, omdat ik daar ook nog niet over nagedacht heb!

Groeten Ike
 
Ike, geen bootjes meer?

De twee hydraulische cilinders welk op het broekstuk van de mast liggen dienen er voor dat de mast bij verticale posities niet achter overkomt.
De cilinder welke in de A-bok hangt word gebruikt om de rupsen van en aan de onderwagen te monteren.
 
Dank voor het antwoord Adam! Hydraulica in een model brengt volgens mij veel rompslomp met zich mee, dus kan misschien beter de cylinders vervangen door simpele veren (of zelfs gewoon een aanslag), als ze alleen maar moeten voorkomen, dat de giek achterover klapt.

Als er iemand verstand heeft van kranen enzo, dan houdt ik mij van harte aanbevolen voor tips e.d.!
 
Je kan idd de cilinders inwendig voorzien van veren.
Ik zou geen "vaste" aanslag maken, want als je wat te laat stopt met op toppen, zou je dingen kunnen beschadigen.

Ik weet er wel het nodige van, maar op het hijsforum zitten naast de jonge deelnemers ook wat echte specialisten.
 
Adam zei:
Ike, geen bootjes meer?

De twee hydraulische cilinders welk op het broekstuk van de mast liggen dienen er voor dat de mast bij verticale posities niet achter overkomt.
De cilinder welke in de A-bok hangt word gebruikt om de rupsen van en aan de onderwagen te monteren.

dat bedoelde ik ;-)
 
hallo


leuk project
de hydrocilinders dienen enkel om de giek te monteren en demonteren voor het transport de giek zelf word omhoog en omlaag gebracht met de kabel achteraan dacht ik
 
Hallo,

Leuk dat jullie het een leuk project vinden. Heb net de verbindingsdelen gefreesd op mijn freesbankje. Heb helaas geen draaibank, dus heb ze gemaakt uit rond 10 staf. Eerst heb ik met mijn verdeelapparaat de diameter aangepast aan de binnendiameter van de buizen over een klein stukje van 5 mm. Dit wordt de verbinding met de vakwerk constructie. Hierna heb ik met een frees het bovendeel gemaakt en vervolgens met de hand de 45 graden stukken gemaakt.

Vervolgens nog een dwarspinnetje gemaakt, waar een borgpennetje van 1 mm in kan. Dit om alles bij elkaar te houden!

dsc04232kldi3.jpg


dsc04238klir7.jpg
 
Back
Top