Lief en leed met E regelaars

Discussie in 'F3A' gestart door Ed Heemskerk, 24 dec 2014.

  1. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    744
    Locatie:
    Lisse
    Bedankt voor de reacties , ga nog wat proberen in te stellen in een vliegconditie.
    Ik heb al 3 vliegcondities standaard , normaal , landing en grote uitslagen.
    Alles s op single gezet en niet gecombineerd.

    Inmiddels ook een update voor de YGE regelaars , het instellen van de rem en de remkracht vond ik altijd maar te zwak.
    Inmiddels ben ik er ook achter dat je in de eerste regel van de rem toewijzing de rem moet zetten op acro hard en dan in het Speciale F3A menu de gewenste remkracht met de gas stick kan instellen .
    De rem werk nu prima en is gemakkelijk bij te stellen .
     
  2. johnjohn

    johnjohn

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Almelo
    Hallo Ed, met "Idle Up" bedoel ik eigenlijk dat je die zelf maakt in het AFR menu ! dus niet het "Idle Up"menu gebruiken.
    Jammer dat het draadje een beetje dood bloed, zijn toch behoorlijk wat nieuwigheden wat betreft motoren en regelaars! Niemand iets te melden of te delen met de "Onwetenden" ??
     
  3. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    744
    Locatie:
    Lisse
    Ik heb al begrepen dat je het moet zoeken in de flight condities,ik heb nu in de vliegconditie normaal het in AFR menu het startmoment van de servo wat hoger gezet wat onmiddellijk lijd tot een hoger stationair toerental.
    In de landings conditie is de cut off weer beschikbaar.

    .
     
    rc flying vindt dit leuk.
  4. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    744
    Locatie:
    Lisse
    Dit weekeinde de telemetrie sensor SBS 01 C voor het eerst gebruikt.
    Keurig in het menu 2 is de timer zichtbaar , ook de sensor in 3 posities , het voltage van de aandrijf lipo ,de ampères en het verbruik.
    Wel voor elke vlucht moet je de sensor resetten naar nul anders telt deze gewoon door .
    Begint met 41.85 volt , 75 ampere bij volgas en een P programma gebruik bij wind 4 cross , (het waait bij ons altijd een paar beaufort harder dan in het binnenland) .van 3100 Ma.
     
  5. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    744
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    foto van display.
     
  6. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    744
    Locatie:
    Lisse
    Op verzoek de settings zoals ik gebruik met een Jeti Mezon regelaar in combinatie met een Hacker Q 80

    Temperature protection 110 graden
    Brake manual setting dead time 0.3 sec initial brake 48 % final brake 52%
    Timing 25 graden
    Fequency 8 Khz
    Accumulator type Li-ion /Lipol
    Number of cells 10
    Lipo /Po cut off V per cell 2.5
    Off voltage set 2.5
    Cut of slow down
    Initial point auto Fix initial point 1,10 ms
    end point 1,8 ms
    Auto inc end point ON from auto inc. End point OFF
    Throttle curve lineair
    Rotation right
    Timing monitor Off
    Setting th R/C On

    De eindrem kan je verhogen bij gebruik van een andere propeller.
    Mijn propeller 20.5 x 12 W Mezjlik
     
  7. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    744
    Locatie:
    Lisse
    Voor een nieuw projectje heb ik een YGE 90 LV regelaar besteld.
    Deze regelaar heeft een BEC van instelbaar 7.4 volt.
    Helaas was deze regelaar niet meer leverbaar en de opvolger is geleverd.
    YGE 95 LVTmet telemetrie .
    Van 5.5 tot en met 8.4 volt instelbare BEC en telemetrie .
    Het protocol van YGE is al afgestemd op Futaba , dus dit keer heb ik geluk.
    Wederom een ontdekking langs de ontwerp paden van YGE.
    Om de BEC van de regelaar in te stellen is er een programma te downloaden op de site.
    Een soort interface als bij Castle creations.
    Om het te ontdekken is er weer een USB aansluiting nodig , deze ook maar besteld ,zonder deze kabel is de BEC niet in te stellen en blijft deze op 5.5 volt staan.

    Later meer als de kabel gelevedr is
     
  8. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    744
    Locatie:
    Lisse
    De interface adapter is nog niet geleverd , via de interface kan je veel instellingen aanpassen .
    Eigenlijk is de interface adapter alleen nodig om het BEC voltage in te stellen en de telemetrie
    Er kan gekozen worden uit mode 1 tm 6 , in mijn geval F3A met brake mode 6 .
    Zonder de interface adapter met de piepjes methode.
    De programmeerkaart heb ik wel geprobeerd maar zonder resultaat.
    Nu zijn in deze mode alle instellingen automatisch ingesteld .
    Ben benieuwd , morgen verder
     
  9. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    744
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Toch maar een plaatje van de regelaar ingebouwd in een Miss Ultimate .
    De motor is een Kontronik Kondor 30 32 XL een .50 klasse motor .
    Deze motor draait een 18x12 APC propeller .
    Ongelofelijk ,in de oudheid vloog ik met een brandstof YS 160 DZ en een 17x12 propeller met 30 % nitromethaan.
    Even de regelaar op rij .
    95 ampere
    In 1 keer in te stellen door een voorprogramma keuze
    Een Bec voltage in te stellen met de interface kabel van 5.4 -8.4 volt
    Telemetrie in mijn geval via de S Bus 2 aansluiting .
    Kan bijna niet wachten totdat de winter voorbij is .
     
    Hans N. vindt dit leuk.
  10. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.327
    Locatie:
    Rotterdam
    Ed,
    Zoals altijd weer interessant om te volgen wat je aan het doen bent. Weinig reacties maar veel gelezen denk ik.

    Een vraagje met betrekking to de telemetriedata. Hoe nauwkaurig schat je de stroommeting en capaciteitsmeting in vanuit de regelaar?
    Bij Castle regelaars bleek dat de intern gelogde vermogenswaarden 10-20% van de waarden uit een nauwkeurige datalogger konden afwijken.
    Ik kan me voorstel;len dat je geen separate datalogger meer in het toestel hebt. Maar hoe verhoudt bijvoorbeeld de ingeladen capaciteit zich tot de volgens regelaar verbruikte capaciteit?

    Gerben
     
    Hans N. vindt dit leuk.
  11. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    744
    Locatie:
    Lisse
    Gerben ,

    inderdaad weinig reacties ,maar het begint bijna een basic database te worden voor regelaars .
    Wel veel gelezen , Met deze regelaar is alles nog nieuw. Ik zie de telemetrie meer als toegevoegde veiligheid
    Een signaal als grenzen worden bereikt met natuurlijk de nodige marge.
    Vorig jaar een gedeelte van het seizoen met de Futaba telemetrie gevlogen , SBS 01 C zie hierboven
    De geladen capaciteit en de gelogde capaciteit hebben ongeveer 10 % afwijking.

    Sinds een jaar ben ik de powerbox mercury te leren begrijpen.
    Maar dan alles , de gyro ,de fine tuning en het wieldeuren programma lief en leed..
    Als er belangstelling voor is kan het ook op dit draadje .

    Powerbox heeft ook een nieuwe digi switch voor grote benzine motoren met telemetrie..
    Hiermee heb ik ook een heel traject doorlopen .
     
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.327
    Locatie:
    Rotterdam
    Ed,

    10% klinkt prima, rekening houdend met het laadrendement is dat een prima waarde. Dank voor de info.
    Ben benieuwd hoe dat met deze regelaar uitpakt.

    Gerben
     
  13. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    744
    Locatie:
    Lisse

    Het opstarten van de motor is ongelofelijk , zie het filmpje .
    Zo langzaam heb ik nog nooit een motor zien draaien.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  14. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.327
    Locatie:
    Rotterdam
    Prachtig Ed. Benieuwd hoe hij vliegend bevalt..maar dat zal nog wel afstellen worden, vooral qua F3A rem..
     
  15. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    744
    Locatie:
    Lisse
    Afgelopen vrijdag de USB adapter ontvangen.
    Na het gebruikelijke gelazer met stuurprogramma s de interface aan de gang gekregen.
    De regelaar uitgelezen en het BEC voltage op 7.4 volt gezet .
    De F3 A rem is per procent instelbaar, standaard staat de rem in de F3A modus op 20 % , veel te weinig.
    De rem nu op 56 % gezet en nog even naar de telemetrie gekeken .
    De waarde voor mij op Futaba gezet en de grens waarden van de accu , het maximale amperage , het stroomgebruik en het toeren tal uitlezen ingesteld .
    De meerwaarde heb ik nog niet ontdekt . Om op het veld de remkracht te wijzigen moet de regelaar op de laptop worden aangesloten.
    Powerbox doet dit veel handiger met een blue tooth adapter
     
    Hans N. vindt dit leuk.
  16. maartenb

    maartenb

    Lid geworden:
    20 jun 2016
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Haren
    Hallo Ed. Een voor mij zeer behulpzaam draadje.
    Voor mijn nieuwe project, een Caelus 2m. F3A, heb ik voor inbouw klaarliggen een SK3 6364 213 KV en een YEP 120A HV regelaar. Het is niet mijn eerste YEP regelaar, maar ik hoop nu wel voor het eerst de rem te kunnen instellen. Bedankt voor je uitleg.
    Welke propellor past het beste bij deze combinatie? Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?
     
  17. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    744
    Locatie:
    Lisse
    Neem niet te zware propeller, 19X12 APC of maximaal 20X13 APC.
    Deze motor niet hoger belasten dan 65 Ampère.
    De regelaar kan 120 Ampère aan.
    Pas ook op met de maximale remkracht instellen .
    Ga niet hoger dan 50 - 55 % remkracht, bij hogere rem percentages loop je de kans dat de magneten los raken .
     
  18. maartenb

    maartenb

    Lid geworden:
    20 jun 2016
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Haren
    Ik heb hier aanwezig een 20x10 APC, 19x12 APC (zit nog op de Oxalys) en een 18x10 Electro-Line. Dat ga ik eerst op de grond testen met mijn Watt meter. Dan kies ik die uit, die in de buurt van de 65 Amp. komt. Wijkt het ver af dan bestel ik nog een paar andere. De remkracht kan ik dacht ik alleen maar instellen, maar niet meten. Tijdens het invliegen zal ik de regelaar stapsgewijs steeds hoger instellen tot maximaal 50%, als blijkt dat ik zoveel nodig heb. Met andere motoren van HK heb ik tot nu toe nog geen problemen met de magneten gehad. Tijd voor experimenteren dus. De resultaten zal ik hier melden, maar het gaat nog even duren want de motor moet nog ingebouwd worden en ook door drukke andere werkzaamheden.
     

Deel Deze Pagina