Lief en leed met E regelaars

Discussie in 'F3A' gestart door Ed Heemskerk, 24 dec 2014.

  1. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
  2. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    804
    Is inderdaad wat ik bedoel.
     
  3. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Inmiddels 100+ vluchten gemaakt met de D3 Governor regelaar.
    Een heel goed produkt wat alles doet wat het belooft.
    Je moet er wel aan wennen en een nieuwe vliegstijl aanleren,
    Geen rem maar een constant toerental op stationair , een constant toerental tijdens de figuren.
    Geen snelheid toename bij opvolgende rollen combinaties.
    Met windstil weer een zeer korte landing mogelijk.

    Minder vergaat het met de YGE regelaar, de YGE 65 HVT is heel erg goed met ook een governor instelling.
    De F3A rem van de grotere regelaars is ronduit teleurstellend.
    In de maximale remstand in het F3A programma is de rem gewoonweg te zwak.
    In de Glider modus is de rem krachtig genoeg maar deze setting is in de F3A modus onbereikbaar.
    Tijdens verticale downlijnen begint de regelaar te krijsen alsof de motor out of timing is.
    De regelaar is niet meer te koop en is vervangen voor de YGE 145 HVT.
    Nadat een van de YGE 120 HVT regelaars niet meer werkte heb ik tegen een gereduceerd tarief een YGE 145 HVT regelaar gekregen.
    Leuk voor een schaalmodel maar niet voor F3A.
    Na mijn vragen over de F3A rem geen reactie meer gekregen van de fabrikant.
     
  4. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Toch een bericht gestuurd naar de TD van YGE en direct daarop een reactie gekregen.
    Heel veel excuses en een scala aan informatie.
    Er is een nieuwe feature toegevoegd een zg freewheel functie.
    Hierbij kan je een constant toerental instellen op stationair zoals in de Governor modus.
    De motor blijft lopen op stationair zoals bij een brandstofmotor met het ingestelde toerental, dan heb je een rem als bij de D3 regelaar.
    Als je met 3 vliegcondities werkt kan je voor elke vliegconditie een stationair toerental instellen.
    Je kan ook een uitschakelaar toevoegen.
    Op te testbok werkt het direct goed.In de hogere toerentallen heb je geen constant toeren functie als bij een echte governor instelling.
    Nu nog mee vliegen.
     
  5. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Inmiddels ook de F3A brake goed werkend gekregen.
    Normaal werkt een regelaar tussen 100 % + en 100% - in het servoweg programma.
    In een instructiefilm van YGE wordt -110 % aanbevolen om de F3A rem in te stellen.
    Bij Futaba is het anders, de instellingen moeten tot wel +130 % aan de stationair kant worden verhoogd om een 99% maximale remkracht in te kunnen stellen.
    Inmiddels ook een YGE regelaar in mijn Visa gezet in combinatie met een Hacker Q 80 11 S met freewheel functie .

    Het was leuk om lief en leed te delen, dit soort regelaars worden waarschijnlijk niet veel gebruikt en ingezet om nog verder op in te gaan.
    Tijd om het draadje te sluiten en de magic af te bouwen.
     
  6. Yme

    Yme

    Lid geworden:
    13 jul 2021
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Friesland
    om dit oude draadje weer op te pakken:
    ik zelf heb met de D3 gevlogen op een hacker q80 14xs. je merkt veel verschil invergelijking met de opto 99.
    de rem werking is veel beter, het is wel wennen met vliegen maar na 3 vluchten wil je niks anders meer.
    de gas response vind ik ook erg fijn.
    nu vlieg ik met een dualsky contra drive, in combinatie met de D3, wat een fijne combo is dat!
    Dat raad ik iedereen aan.
    De brake performance is super, hierdoor is alles op een zelfde snelheid vliegen beter haalbaar. ik moet nog spelen met het stationair toerental. op facebook zag ik dat iemand met 1500rpm de beste brake performance had, 106 kmh naar beneden, terwijl 1600 rpm 113kmh was. hier mee ga ik zeker nog testen, ook met 1400/1300rpm naar beneden te gaan, dit kan ik perfect testen met de flight coach.
     
    Ed Heemskerk en wvr vinden dit leuk.
  7. gijsber58

    gijsber58

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    180
    Zodra het weer goed weer is ga ik het toch proberen met je oude combinatie Yme.
     
    Yme en wvr vinden dit leuk.
  8. Yme

    Yme

    Lid geworden:
    13 jul 2021
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Friesland
    Met de D3 of opto 99? Bijde zijn erg goed.
    Als je ooit een upgrade wil doen zou ik als eerst naar een D3 upgraden. Dat vliegt zo erg anders, veel fijner als je er gewend aan bent en je vliegsnelheid word veel constanter/stabieler.
    Hou ons op de hoogte !
     
  9. gijsber58

    gijsber58

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    180
    Ik heb de opto 99 van je overgenomen en deze zit ingebouwd samen met de q80. Voor deze q80 heeft Winfried een mooi passende motorschot gemaakt. Dus jullie beiden nogmaals bedankt.
     
    Ed Heemskerk en Yme vinden dit leuk.
  10. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Mijn instellingen voor de Jeti spin Opto 99.
    Met deze instellingen vloog ik in de Oxalys. Met een Q80 XS.
    Misschien is het voor eenieder bruikbaar.
    De moderne regelaars hebben al deze instellingen automatisch.
    De Jeti Spin Opto 99 werkt nog met een PWM van 8 KHZ , moderne regelaars passen het PWM getal aan zodra het toerental toe en afneemt.
     
    gijsber58 en Yme vinden dit leuk.
  11. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    Soms gaat het mis met regelaars, nu bijna 4 jaar geleden.
    Een Plettenberg met een OS regelaar.
    Deze regelaar heeft een vaste PWM instelling van 32 KHZ.
    Een prachtige response op gas en een mooie rem.
    De regelaar heeft bijna 2000 vluchten dienst gedaan.
    De oorzaak , een fed bezwijkt en daarna alle feds, de lipo dicht in de buurt van de regelaar ontplofte en 1 minuut later een afgebrand model als eindreultaat.
     
  12. Yme

    Yme

    Lid geworden:
    13 jul 2021
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Friesland
    Erg zonde, ook omdat je er zelf niks aan kan doen.
     
  13. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Op tijd de regelaar vervangen.
     
    Yme vindt dit leuk.
  14. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Een kleine geweldenaar voor $50,- de Aura 5.
    Al weer een jaar in gebruik met schuim 3 D modellen.
    Bij voldoende belangstelling kan ik de ervaringen delen.
     
  15. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    De Aura 5 is heel klein en weegt maar een paar gram.
    Hier ingebouwd in een Elapor Edge 540 van RC factory.
    De Aura heeft 5 uitgangen kan 2 ailerons , 2 hoogteroer servo s en een richtingsroer gyro bedienen.
    De instellingen zijn de meest uitgebreide die ik ooit heb gezien.
    Alles is vrij toewijsbaar en werkt fantastisch.
    Voor Gyro uit moet je een modus toewijzen en alle correcties op nul zetten.
     

Deel Deze Pagina