Lier bouwen (handlier) op LiPo

Iemand die mij het volgende kan vertellen?

Stel, ik schaf een flinke outrunner aan (3500KV) of een zware brushed motor (speed 600 ofzo) en zet deze direct-drive op een spoel. Die spoel bouw ik op lagers tussen twee houten schotjes, aan de ene kant komt dan een handvat met schuifschakelaar (langzamer beginnen en dan versnellen), aan de andere kant een geleider voor het opspoelen. Zet er een 3S LiPo op. (zie tekening)

Is dit voldoende om een zwever als bijvoorbeeld de easyglider of zwaarder omhoog te krijgen (een meter of tweehonderd)? Het idee is om een makkelijk draagbare lier te maken om middelgrote zwevers snel op hoogte te brengen zonder honderden euro's uit te geven of met autoaccu's te moeten slepen. Idee voor lijn: 150/100 vislijn met weinig rek of vliegerlijn (dyneema) van spoel. Met welke treksterkte moet ik rekening houden per kilo zwever?

Op de tekening:

rood = handvat
groen = accuhouder
grijs = schotten (metaal/hout)
hout = spoel
geel = lijn
blauw = motor

Is dit (zonder LiPo) te verwezenlijken voor - zeg - 3 tientjes? Met behulp van een extra ontvanger op de frequentie waarop ik vlieg in de lier + een extra schuifschakelaar op mijn zender zou ik dan de aansturing van de lier zelfs op een leeg kanaal kunnen zetten. Idee, suggestie, kritiek, uitlachen? Ik hoor het graag :)

Geen gek idee.
Ik denk wel dat je het hier op "kleine" zwevers moet houden, gezien de krachten die hierbij komen kijken.
Wellicht dat één of ander rekenbrein ons hier meer helderheid in kan geven?

Als het werkt moet je ze op de markt brengen

he dat lijkt mij nu ook een aardig idee. :P
Meteen maar een abo op dit draadje......

Ben benieuwd naar het vervolg en of iemand ons hierbij kan helpen.

Gr
Ferdy

Ik zou niet voor een schuifschakelaar gaan. Als je je model recht moet proberen te houden (gaat meestal vanzelf maar natuurlijk niet altijd...) lijkt het mij vrij lastig ook nog eens de liersnelheid te moeten regelen, je hebt immers maar twee handen....

Jakkie takkie zei:
Ik zou niet voor een schuifschakelaar gaan. Als je je model recht moet proberen te houden (gaat meestal vanzelf maar natuurlijk niet altijd...) lijkt het mij vrij lastig ook nog eens de liersnelheid te moeten regelen, je hebt immers maar twee handen....

En daarom hebben lieren dus een 'gaspedaal' zodat je je handen vrij hebt. Wat nog als voordeel heeft dat een ander de lier kan bedienen terwijl jij stuurt.
Ik ben op deze manier regelmatig door een ervaren clublid omhoog geholpen.
Als je een omkeerrol gebruikt staat de lier toch naast je, dus waarom een afstandsbediening?
Wat ik wel mis is een terugloopsper zodat de lier niet afrolt als je even geen gas geeft. Dat hebben alle lieren volgens mij.

In ieder geval: veel succes!

Leon

Wubbe,

Klopt, alle reguliere lieren hebben een gaspedaal met voetbediening. Helaas wegen die lieren ook (tientallen) kilo's en stop je die niet even in je rugzak. Een omkeerrol is dus ook niet de bedoeling (twee keer zoveel lijn meenemen) en de terugloopsper staat er niet op omdat de tekening maar heel schematisch is.. Ook geen technisch bouwplan, gewoon een verduidelijking van mijn idee. Natuurlijk zou het het mooist zijn om iemand te hebben die je omhoog liert maar niet iedereen heeft een 'vast' vliegmaatje; sommige mensen vliegen alleen 'wild' en dan is een lier die je alleen kunt bedienen het makkelijkst.

Het mooiste zou een lier zijn die je zowel in de hand kunt houden (dus bediening door twee man) als aan een pen in de grond steken (en dus alleen bedienen), zowel een bediening op de lier (kleine versie van dat voetpedaal om met je duim in te drukken??) als via de zender (en idd om beide handen vrij te houden bijvoorbeeld achterop de zender onder je wijsvinger ofzo, in ieder geval op een plek waar je bij kunt zonder je duimen van de sticks te halen, of zoals eerder gemeld bijvoorbeeld via een derde stick op de zender, een die terugspringt naar de nulpositie bij loslaten)

Het hele idee is ook nog niet concreet, ik heb het hier neergegooid om eens te kijken wat de gedachten erover zijn (in die zin bedankt voor je bijdrage, toch goed om over deze dingen na te denken!) en of het een beetje voordelig realiseerbaar is. Ik noem maar iets, stel dat iemand hier een DND-frees heeft en die persoon wel tegen een kleine vergoeding plaatjes aluminium ofzo wil frezen voor de zijkanten - dat zou de lier direct voor veel meer mensen beschikbaar maken.

Het mooiste zou zijn als het kon voor bijvoorbeeld 5 euro aluminium (inclusief in model frezen), een paar euro hout, een speed600 motor via een schuifregelaar gekoppeld aan een oud accupack zodat iedereen die dat leuk lijkt voor - zeg - 25 euro een lier kan maken om een EZglider of andere kleine zwever tot een kilo omhoog te brengen. Van een vuilniszak en wat touw kan iedereen wel een parachute maken (of een vaan ofzo) en een rol 150/100 vissnoer kost hooguit 15 euro per 500 meter

Ik heb al wat ideetjes erbij maar hoor nog steeds graag van iedereen wat ze denken!

Aha. zonder omkeerrol dus. Dat spaart idd een smak lijn. Dan moet je wel op afstand bedienen. En een extra ontvanger is dan wel een hele mooie optie.

Maar... als je de parachute ophaalt en weer naar je startplek gaat, moet je terugloopsper ontkoppeld worden, dat betekent nóg een servo op je lier-ontvanger. Toch :oops:
weegt dat allemaal wel op tegen 150 meter meer lijn?

moet je terugloopsper ontkoppeld worden, dat betekent nóg een servo op je lier-ontvanger. Toch
Euh.. Daar moet ik idd het antwoord nog even op schuldig blijven (bedenk een werkend systeem zou ik zeggen! :wink: ) voor bediening door een tweede persoon zou je dan gewoon een vinger erachter kunnen haken en zo de lijn vrijgeven; voor bediening alleen lijkt me een servo wel een oplossing maar dat neemt natuurlijk wél weer een kanaal op je zender in..

Als ik er zo over nadenk (werkt dan alleen niet voor electrazwevers), zou je het kanaal voor de lier (afstand bediend met extra ontvanger) niet op de stick kunnen zetten waarop je normaal het gas hebt? Die is toch leeg (als je geen crow-functie hebt)? Dan zou je zelfs met een vierkanaals zender (of met driekanaals al!) een toestel EN lier kunnen bedienen..

Alvorens je gaat bouwen zou ik eerst eens wat experimenten doen:

- Met welke voorspanning moet je je vliegtuig los laten?
- Hoe snel moet de kabel met nul-wind ingehaald worden?

Kan je constructie / de motor dat koppel leveren?

Als jij een spoel gebruikt met 5 cm doorsnee, en je wilt bvb met met 10 kilo trekken dan kun je het benodigde koppel berekenen. Maar omdat je niet weet wat het koppel van een speed 600 is kun je het natuurlijk ook gewoon proberen. Zet als eerste eens een klos op die speed 600 en wikkel daar een lijntje om. Hou dit lijntje tegen met een unster. Zet de motor aan en kijk wat de unster aangeeft.

Mijn gevoel zegt me dat het op geen kanten na genoeg is...

Wat is er mis met een hoogstartlijn?

Arthur

Arthur,

Hoorstartlijnen zijn DUUR..
Het zou kunnen dat het inderdaad niet genoeg is, dat ga ik dan ondervinden. Wat je voorstelt wilde ik inderdaad doen, echter ik kan me niet voorstellen dat ik tien kilo trekkracht nodig heb?! Het gaat hier natuurlijk om kleine zwevers, niet om CFK exemplaren van 2.5 meter..

Als je je richt op kleine zwever, dan vallen die kosten voor de hoogstartlijn ook wel mee - kijk eens bij conrad:

HOOGSTART SYSTEEM STANDAARD
Bestnr.: 255912 - 89

Type standaard
Rubberlengte/Ø 30 m/5 mm
Max. vliegtuiggewicht 500 - 1200 g
Spanwijdte (mm) 1500 - 2500

Prijs 29,95 EUR

Als ik met een klein zwevertje aan de hoogstart start dan staat er toch een behoorlijke trekkracht op mijn arm op het moment dat ik achteruit loop...
Enige rek in je lijn kan nog wel in je voordeel werken - zodat je de zwever niet van de lijn gooit op het moment dat je hem start.

Mvg
Arthur

Arthur Werner zei:
Zet als eerste eens een klos op die speed 600 en wikkel daar een lijntje om. Hou dit lijntje tegen met een unster. Zet de motor aan en kijk wat de unster aangeeft.
Let hierbij op dat je dan alleen het koppel vanuit stilstand hebt bepaald. Het motorkoppel zal op toeren (bij het lieren dus) beduidend minder zijn.

Je komt er waarschijnlijk niet onderuit om een vertraging in te bouwen. Of je moet een motor vinden die veel koppel kan leveren.

Wat ik zelf ook wel heb gedaan is met een accuboormachiene, de regelaar zit er dan gelijk al bij.
Met een DeWalt 9,6V kon ik met een spoel visdraad van 450m mijn Zap (2,2m conrad zwever) toch wel 200 a 250 m hoog krijgen. Mijn vliegmaatje bediende op afstand de boormachiene en gaf vol gas wanneer ik min been optilde :P
Tegenwoordig heb je 12 of 14v goedkope boormachienes die je evt op een auto accu aan kan sluiten. ik weet niet of die net zo veel power hebben als mijn DeWalt.
Maar het lijkt me het proberen waard.

Groeten Rien.

Back