Lier voor sleeplijn

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Bertus, 26 nov 2005.

  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    zzzzzzzzz
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2015
  2. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Ik denk dat dat net als bij de 1:1 kisten regelmatig voor problemen kan leiden.
    vergeet niet dat je 20 tot 25 mtr kabel van ongeveer 5mm dik op je trommel moet krijgen , dat wordt dus een grote trommel. dat zal mischien wel gaan in een Declatlon. Het lijkt me inderdaad wel praktiesch zo'n op rolsysteem. Want bij de sleeptreffens gaat veel tijd verloren met het halen en het aankoppelen van de sleepkabels.

    Om tevoorkomen dat de kabel langs de trommel loopt moet je de de trommel zo breed mogelijkmaken en de trommel randen zo hoog mogelijk.

    om de oprolmotor te stoppen als de kabel opgerolt is kun je een extra rol monteren die tegen de kabel drukt, als de kabel druk te hoog wordt bij het op rollen (volledig opgerolt) drukt de kabel de extra rol achteruit en daar kun je dan een schakelaar op zetten die de oprolmotor uitschakelt. indien de motor geen stroom krijgt staat hij ook vrij, voor hem af terollen.
    Het loskoppelen hebben ze bij de 1:1 "opgelost" door de kabel door te kappen (een mechanisme achteraan het sleepvliegtuig daar waar de kabel het vliegtuig verlaat) , en ze slepen normaal met een breekstuk.
    Hoe je dat het beste oplost weet ik ook niet.
    Ik zou in ieder gaval ook een gewone sleephaak voorzien.

    Succes

    en hou ons op de hoogte, misschien wordt het de nieuwe standaart uitrusting voor de toekomstige slepers???
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    zzzzzzzzzzzzzz
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2015
  4. Matthias

    Matthias Guest

    wat ik als probleem zie=> de kabel van een 1:1 sleper hangt aan de staart, en niet dicht bij het zwaartepunt. De kabel wordt gewoon ingehaal via een mini lier komt niet naast de trommel door een "kegel" die vanachteren in de staart zit.
     
  5. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Bert,
    Het systeem bestaat al langer, veel leden van de club in Hinwil http://www.mg-hinwil.ch/ vliegen er al mee, en volgens Jaap Niermeijer wordt het ook verkocht, hij dacht iets van 170€, helemaal compleet met motortje en al.

    Ik heb al een mailtje naar de voorzitter gestuurd om informatie, ik hou jullie op de hoogte, ben ook wel benieuwd.
     
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    zzzzzzzzzzz
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2015
  7. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Zo
    Ik heb contact gehad met de bouwer van de lier, hier zijn de foto's.
    Ik denk dat het echter geen haalbare kaart wordt, hij wil hel wel bouwen voor derden maar vraagt er incl de servo de lieve som van 450€ voor...nee dat wordt me ook te gek.

    Ik moet alleen nog even weten hoe hij de lijn afwerpt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    zzzz
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2015
  9. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    misschien heel simpel gedacht, maar je kunt toch het laatste stuk van de sleepkabel iets dikker maken en dan de doorvoor in de romp met een soort druksensor uitrusten... als de lijn dikker wordt, drukt deze de sensor omhoog (lijn hangt eerder naar beneden dan omhoog) en dan onderbreek je de stroom naar de liermotor.

    in real life heb ik ze nog nooit met zo'n lier zien vliegen, is meestal gewoon een kabel die aan een sleephaak zit. in Teuge en in Hoogeveen landen ze gewoon met de sleeplijn nog vast aan het toestel.
     
  10. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Kuperus,

    Ik denk dat je iets anders bedoelt als wij.

    Bert en ik bedoelen het feit dat met het huidige systeem met een vaste kabel, wij de mogelijkheid hebben de kabel te ontkoppelen aan de sleperzijde, dat heb je vaak nodig als er weer eens zo'n sleper achter je hangt met een 5 € servo aan de ontkoppelhaak.

    Of het gaat mis en dan moet je als sleper kunnen ontkoppelen. Ik zou geen METER willen vliegen met een sleeplijn die vastgeknoopt zou zitten aan mjn sleepkist NO WAY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Op een sleepweekeinde met enkele honderden sleepstarts zijn er toch zeker enkele noodontkoppelingen per dag.
    Met een oprolbaar systeem moet je ook kunnen ontkoppelen zonder de lijn binnen te halen.
     
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    zzzzzzzzzzz
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2015
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    aaaaaaaaa
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2015
  13. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
  14. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Bert,

    Het is idd een stappenmotor schrijft hij, ik verwacht nog antwoord op mijn vraag over het losgooien.
    Het gewicht van het geheel is 400 gram schrijft hij, maar ik zie ook een accu er in liggen en weet niet of hij die erbij gerekend heeft.
    Ik vind het veel geld tegenover het ene voordeel: niet behoeven af te werpen.

    Op bijna de helft van alle velden waar ik gevlogen heb hoef je helemaal niet af te werpen; zoals Eole, Wieringen, Moerstraten, Sandhays.
    Jammer, op DELTA wel....
    Op de andere velden moet je dus snel afgooien, maar als je ervaren bent gaat dat snel, bvb aan komen vliegen met de wind mee, boven het veld droppen, een 180gr bocht en landen. Ging bvb in Moerstraten prima.

    Ik denk dat ALLE slepers wel eens een ervaring gehad hebben met vast blijven haken van de lijn in prikkeldraad etc, dus schaam je niet, we zijn stronteigenwijs hè, en moeten het allemaal éérst zien..en VOELEN... :evil:
     
  15. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    aaaaaaaaaaa
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2015
  16. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    @richard: daar was ik nog niet mee bezig geweest... was eerst aan het denken over probleem hoe je voorkomt dat de motor oneindig lang probeert de lierkabel op te lieren... daarom die druksensor en dikker stuk kabel...

    dit zou je ook achter het toestel kunnen gebruiken mbv een metalen beugel...

    btw idee om de kabel te kappen... een sigaren snijder o.i.d. die vlak voor de uitgang in de romp zit... in ontspannen toestant raakt ie de sleeplijn niet, en met schakelaar op afstandsbediening knip je je sleeplijn door...

    sleeplijn zou 2-3 mm nijlondraad kunnen zijn (ik weet niet wat je nu gebruikt?)

    en die zou je weer kunnen vervangen als je op de grond staat...
     
  17. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    @bertus, kun je op 1 kanaal niet een 3 standen schakelaar zetten?

    stand 1: vrijloop
    stand 2: oplieren tot aan de afslag
    stand 3: lijn kappen
     
  18. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    aaaaaaaaaaa
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2015
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    aaaaaaaaaaaa
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2015
  20. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    mmm stappenmotor
    volgens mij is dat gewoon een borsteloze buitenloper .
    groeten wiebe
     

Deel Deze Pagina