Lier....zelfbouwen

IK wil samen met een fervent zwever piloot een lier bouwen. Ik heb al eea op het net gevonden, maar vroeg mij af of medeforumleden misschien nuttige info hebben ?

Franck zei:
IK wil samen met een fervent zwerver piloot een lier bouwen. Ik heb al eea op het net gevonden, maar vroeg mij af of medeforumleden misschien nuttige info hebben ?

Franck, jammer dat je er afgelopen zaterdag niet was. Berry had een bijna 4m zwever die hij met elastiek op trok en daar gegeven de slechte condities op zaterdag behoorlijk lang mee kon zweven.
Indrukwekkend was de manier waarop hij met harde noordwesten wind, wind dus recht van voren, mee kon landen.

Idee, FIETSLIER.

In de FMT nummer 8 van 2002 stond een artikel over een vouwfiets die was omgebouwd tot lier. Een zeer goed idee. En redelijk eenvoudig te verwezelijken lier, zonder steeds een volle accu bij de hand te moeten hebben. Even een korte principe omschrijving. Een oude fiets, met een “zware” versnelling wordt ontdaan van voorwiel. Het stuur wordt vast gezet. Het zadel blijft zitten, want een stang prikt zo……… :lol: . Het achterwiel wordt van band ontdaan. Een triplex zijnkant wordt aangebracht zodat de liertrommel ontstaat. Het is namelijk zo, dat op de trommel zo’n 600 meter lijn komt te zitten. 0.8mm nylonlijn. (waar koop je dat, is dat bij de sportviswinkel te koop?) Deze trommel moet wel worden voorzien van een automatische rem. Deze rem wordt vrijgetrokken door de spanning van de lijn. Zodra het model van de lijn los is, is de spanning van de lijn, en de rem stopt de trommel. Wel zo fijn, anders schijnt het een enorme knoop te worden……… :( . De lijn gaat door een omkeerrol, die met 600 meter lijn, dus een krappe 300 meter verder staat. Daar moet je hoog mee kunnen komen!!!!!!!!!

Voor de rest laat ik de plaatjes maar spreken.

Wat hebben onze oosterburen aan deze fietslier gehangen? Wel, naar verluid is het grootste wat hiermee met een handwordp gestart is een 4.5meter kist geweest.

Zou dit wat zijn voor op de club?

afb4943.jpg

afb4944.jpg

Die rem op die fietslier is wel erg grappig bedacht :P

Overigens is er iets te zeggen voor zo'n constructie. Per slot van rekening is het sjouwen met een accu en lier ook niet zo'n lolletje en een ouwe vouwfiets is wel te transformeren, denk ik. Vraag me alleen af of je met zwaardere kisten voldoende versnelling kunt maken voor een zoom. En alleen starten is ook niet zo gemakkelijk 8O

Overigens wil ik ook nog wel eens een eigen liertje hebben, maar dat hoeft niet zo grof. Ben benieuwd of zich bouwers melden.......

Peytr,

in de FMT Extra van 2004 ( RC Segelflug ) staat een verhaaltje over een eigenbouw lier.
Helaas geen details van de printplaat en onderdelen.
Grondgedachte achter de bouw en uitvoering van de lier:
- traploze electronisch regeling dmvm MOSFET's
- aktieve vrijloop
- de spanning op de draad wordt geregeld dmv een potmeter, dus niet het toerental of de spanning ( direkt ). Hierdoor ontstaat een gedraging als aan een gummi-startkabel, een constante kracht.

Eén van de voordelen hiervan: als tijdens de start er een windvlaag optreedt, wordt de spanning teruggeregeld. Anders maken de vleugels handjeklap !

In het kort nog wat meer details voor zover aanwezig in het artikel.

- Bosch startmotor met een vermogen van 1,1kW
- 12V Varta auto-accu
- begrenzing stroom op 250 Amp omdat anders de MOSFET's doorbrandden
- statische trekkracht 400 Newton
- "Pulse-Pause" principe

Gemaakte kosten 250 Euro.

Misschien nog meer informatie te achterhalen bi FMT ?

Auteur: Jan van der Werff

Emailadres: fmt@vth.de

Hopelijk heb je hier iets aan.
Artikel zelf blijft heel algemeen, weinig verder informatie.
Succes,

Hans

Dag Hans,

Ja, die lier wordt bij ons op de vereniging elke week een keer of drie opgezet en ken ik dus erg goed. Erg mooi ding maar ietsje te veel van het goede voor mijn tuigjes en zeker voor mijn zelfbouwaspiraties. Wel een wonderding hoor. We hangen er weleens hele kleintjes aan en (mits goed ingesteld) trekt ie, zelfs met de spreekwoordelijke lead foot, niks kapot. Meestal leg ik er een minibungee langs voor mijn eigen frutsels.

Indrukwekkender zijn zoomstarts met die lier met zware kisten. Omdat de lier probeert de spanning gelijk te houden neemt het toerental bij aanduiken extreem toe en komen de kisten trekkend met een luide knal los van de lijn. De lier denkt dan netjes mee en stopt c.q. remt af. Geen nestjes enzo.

Ik wil zelf iets eenvoudigers maken, met een speed 820 of zo, als vervanger voor de mini bungee. De kistjes die wij omhoog brengen gaan al met een SP 700 liertje aardig (de meeste zelfs te hard). Maar omdat ik ideeen zoek vond ik deze draad wel aardig om te volgen. Ik wil iets maken voor zwevertjes tot een kg. De meeste die ik vlieg halen de 500 gram niet eens 8O

@Peytr Ik had dus Franck in mijn bericht moeten zetten, voor hem was het bericht bedoeld. :oops:

@Franck : Sorry ! :oops:

Hans

Mocht je evt toch op zoek zijn naar een F3B lier met evt. een regeling dan weet ik misschien nog wel iemand.

@Bertus,

Die tuigjes zien er ook echt uit dat ze nog geen kilo wegen.

Rick

Rick, ik had het er al opgezet, toen ik pas zag, dat het om lichte modellen ging.
Misschien heeft een ander er dan nog wat aan. sorry :oops:

Zelf heb ik ook een lier gemaakt met behulp van een startmotor welke op de neuskegel van een brandstofkistje wordt geduwt.
Met deze lier zijn al diverse kistjes de lucht in gegaan.
Voor niet te zware zwevers werkt dit perfect.
Er is uiteraard ook een keerrol maar die staat niet op de foto.

Hieronder is de lier met startmotor met 300mtr lijn.
lier-1.jpg

En hier zie je ook het pedaal waar 'gas' mee gegeven kan worden.
lier.jpg

Hier de ratel om terugloop te voorkomen.
ratel.jpg

Hier het pedaal gemaakt van een eindschakelaar.
pedaal.jpg

En hier een foto van één van de lagers.
lager.jpg

Handsome,

Da's een interessant dingetje! Heb je er ook een regeling op gemaakt of gewoon aan/uit? Tot welk gewicht gaat dit ongeveer goed?

Frans (waart ook nog ergens op dit forum rond) heeft een servo tester gemaakt en regelt daar, via een normale regelaar, een SP 700 liertje mee. Schijnt goed te werken maar komt net te kort bij kistjes van tegen de kg. Ik zoek dus net iets meer. Denk er ook over om met de door hem gebruikte servotester een 'gaspedaal' te maken. Kun je met de voet versnellen of vertragen, handig bij grote verschillen in windsterkte.

Hij is gewoon aan uit, eerst trek je hem strak tot hij lekker op spanning staat (de lijn is wat elastisch) en dan volle pot trekken tijdens de start, en dan na gelang af en toe een beetje 'gas' geven.
Het is bij deze lier 'aan' of 'uit'
De Pro's werken misschien met statische lijnen, maar ik met een stevige vislijn, gaat tot nu toe goed.

Aan de zijkant heb ik een ratel zitten die er voor zorgt dat de lijn niet terug loopt als je geen gas geeft.
Er zit ook een zoemertje op die er voor zorgt dat je een signaal krijgt als je hem per ongeluk ompoolt.

Wij trekken er lichte zwevertjes mee omhoog, voornamelijk hlg-tjes en die wegen niet zo zwaar.

Maar er zijn ongetwijfeld nog sterkere motoren die best iets zwaardere kistjes kunnen hebben.

Back