Lierstart + flapstand optimaliseren

met een beetje snel reageren kunnen we nog wel wat antwoorden geven ;-)

de speedstand blijft in staan tot na de jump.
Deze wordt pas weer in neutraal gezet, net voor het moment dat het model zijn "normale" vliegsnelheid heeft bereikt en je dus down moet geven om hem vlak te leggen (op die 300 mtr ;-) ).

Nick, ik weet niet welke smaak zender je gebruikt maar met MPX kan ik je wel helpen...

Heb effe een plaatje in elkaar gezet, volgens mij zoiets :
startstand.gif

Ik kan op de MC-22 4 fases instellen. Op de 3 standen switch kan de start procedure, op een andere switch dan overschakelen naar de taak.

Dit een beetje de bedoeling ?

Laatst bewerkt:
das de theorie. Ik zou als ik jou was de startstand in 2-en delen,
dus veel startstand in het begin, na 40 mtr wat minder.

in mijn mc24 gaat dit..... pfff net nog voor kerst...

Dat was een afknapper zeg! Er was vrijwel geen wind, wat om te vliegen natuurlijk heerlijk is. Het starten met de lier was een ander verhaal. Ik kwam met de 2.7kg zware "F3j"-trainer niet hoger dan 104mtr!:-?

Daar mijn electrozwever lichter is, beter en fijner vliegt dan bovengenoemde toestel, ging ik na drie starts maar vliegen met de electrokist.

Later op de middag heb ik met een 1.5mtr ribbenkistje gelierd. Dat ging uiteindelijk wel leuk! Maar valt natuurlijk buiten dit draadje.

Als de Supra af is ga ik verder expirementeren.

Berry,

wat voor soort motor, accu en lijn zitten er op de lier?

Ik heb net ff gekeken:

De accu is een VARTA 12V 45Ah 420A.
De startmotor is van een Mercedes 190 diesel en is 2,2Kw met een vertraging van +/- 1op3.
De lijn is 1,2mm dik (heel lichtblauw)
De roldiameter is 45 mm.
De keerrol is nu nog een houten plank met daarop een naaf van een fietsvoorwiel.

Wat gister denk ik ook een nadeel was met dat kleine beetje wind, de kleine roldiameter...
Er hadden gister eigenlijk van die schalen op gemoeten zodat de roldiameter 60mm wordt denk ik.

Gr Dennis.

Onze starthoogtes zijn ook niet super bij windstil weer.

Maar misschien wat ideetjes

keerrroldiameter,
ik weet niet welke diameter naaf je gebruikt, maar deze moet niet te klein zijn.
Dit geeft heel veel weerstand en is slecht voor je lijn.

2.2 kw das best veel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
De f3b lieren zijn gereglementeerd tot 1.1 kW
Een overbrenging in een lier is per definitie verlies. rechtstreeks op de as is beter. Ik weet alleen niet of niet makkelijk te realiseren is.

lijn 1.2 mm
Als dit emc-vega lijn is zal dit 1.25 zijn of 1.15 mm. De 1.15mm is op zich niet verkeerd.
Wel hoe oud deze is en of deze vochtig is. Hij wordt dan steeds stugger.

kerndiameter.
Dit is motor afhankelijk. Je moet in het juiste werkgebied van de motor zitten ( koppel-toerenkromme is dan handig). Het kan dus zijn dat jouw motor bij bv geen wind een kerndiameter moet hebben van rond 80mm.

de accu
de accu die ik gebruik is een deta 63 Ah 510A ( ook gereglementeerd)
Wel belangrijk dat deze goed is. Hier door verlies je al snel veel vermogen.
Nu zal het bij geen wind iets minder zijn maar als het hard waait en de motor wordt stil getrokken dan loopt er toch rond de 550 A !!!!

dan nog een detailtje ;-)
een goed afgesteld model doet wonderen, maar daar begon het mee.
Nu is een 2.7 kg licht (of zwaar model, het is maar hoe positief je het bekijkt) best wel zwaar. Dit zijn gewichten waarbij op een wedstrijd speed wordt gevlogen, dus de starthoogtes dan ook wat minder zijn....

Onze starthoogtes zijn ook niet super bij windstil weer.

Maar misschien wat ideetjes

keerrroldiameter,
ik weet niet welke diameter naaf je gebruikt, maar deze moet niet te klein zijn.
Dit geeft heel veel weerstand en is slecht voor je lijn.

2.2 kw das best veel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
De f3b lieren zijn gereglementeerd tot 1.1 kW
Een overbrenging in een lier is per definitie verlies. rechtstreeks op de as is beter. Ik weet alleen niet of niet makkelijk te realiseren is.

lijn 1.2 mm
Als dit emc-vega lijn is zal dit 1.25 zijn of 1.15 mm. De 1.15mm is op zich niet verkeerd.
Wel hoe oud deze is en of deze vochtig is. Hij wordt dan steeds stugger.

kerndiameter.
Dit is motor afhankelijk. Je moet in het juiste werkgebied van de motor zitten ( koppel-toerenkromme is dan handig). Het kan dus zijn dat jouw motor bij bv geen wind een kerndiameter moet hebben van rond 80mm.

de accu
de accu die ik gebruik is een deta 63 Ah 510A ( ook gereglementeerd)
Wel belangrijk dat deze goed is. Hier door verlies je al snel veel vermogen.
Nu zal het bij geen wind iets minder zijn maar als het hard waait en de motor wordt stil getrokken dan loopt er toch rond de 550 A !!!!

dan nog een detailtje ;-)
een goed afgesteld model doet wonderen, maar daar begon het mee.
Nu is een 2.7 kg licht (of zwaar model, het is maar hoe positief je het bekijkt) best wel zwaar. Dit zijn gewichten waarbij op een wedstrijd speed wordt gevlogen, dus de starthoogtes dan ook wat minder zijn....

De naafdiameter is nu 15 mm, maar die ik nu aan het maken ben word 48mm

Het toerental met vertraging en onbelast is 4000 Rpm
Zonder vertraging en onbelast 10000 Rpm

De lijn is idd 1,25mm en is haast nog nieuw.

Dennis

Back